• Vattumankillen

Kyrkovalet 17 september. Behöver tips på vad man ska rösta på.

Kyrkovalet 17 september. Behöver tips på vad man ska rösta på.

Känns inte som det är så stora skillnader mellan nomineringsgrupperna.

Miljöpartister i Svenska kyrkan verkat bra men är ändå osäker.

Vad tycker Ni vad man ska rösta på och tänka till Kyrkovalet?

• Svar på tråden Kyrkovalet 17 september. Behöver tips på vad man ska rösta på.
  • Flash Gordon

Första frågan du ska svara på är om du vill att de politiska partierna skall styra kyrkan och driva sin ideologi där eller om kyrka och stat verkligen skall vara skilda åt.

Kommer du fram till att de politiska partierna inte skall kunna använda kyrkan som redskap för att driva sina världsliga ideologier så finns tre opolitiska alternativ som istället fokuserar på kyrkofrågor:

- Öppen kyrka

- POSK

- Frimodig kyrka

och då behöver du inte fundera på fler alternativ än så.

• Vattumankillen
    Flash Gordon skrev 2017-08-27 14:03:38 följande:

Första frågan du ska svara på är om du vill att de politiska partierna skall styra kyrkan och driva sin ideologi där eller om kyrka och stat verkligen skall vara skilda åt.

Kommer du fram till att de politiska partierna inte skall kunna använda kyrkan som redskap för att driva sina världsliga ideologier så finns tre opolitiska alternativ som istället fokuserar på kyrkofrågor:

- Öppen kyrka

- POSK

- Frimodig kyrka

och då behöver du inte fundera på fler alternativ än så.

Oki för mig spelar det ingen roll om de politiska partierna ska styra kyrkan.
  • absalon

Som svårt sekulariserad och  icke troende medlem av Svenska Kyrkan är jag angelägen om om att bibeltroende, högkyrkliga, kvännoprästfientliga och  moralkonservativa krafter och kretsar får för stort inflytande över vårt samfund. Genom att rösta på något av de vanliga riksdagspartierna i kyrkovalet motverkar jag bäst kyrkans utveckling mot religiös sekterism.Cool

• Flash Gordon
    Vattumankillen skrev 2017-08-27 14:10:28 följande:
    Oki för mig spelar det ingen roll om de politiska partierna ska styra kyrkan.
    OK.  

Själv anser jag att kyrkan ska få vara just "kyrka" och inte reduceras till ett redskap för politiska partier, som egentligen skiter i kyrkan som sådan, att driva sin politik med.

Jag anser att stat och kyrka ska vara skilda åt.

Så vilka kyrkliga frågor tycker du är viktigast då?

Ämbetsfrågan?

SvK:s inställning till förföljda kristna runt om i världen?

Vigselrätten?

Något annat?

När du kommer på vilken eller vilka frågor som du tycker är viktiga och vilket svar du vill ha på dem blir det enklare att välja.
  • Flash Gordon

Du har ju för övrigt hela "det världsliga åsikts-spektrat" representerat i de tre opolitiska alternativen.

Öppen kyrka är "vänster"

Frimodig kyrka är "höger"

POSK är "mittemellan".

*på ett ungefär*

Så man måste ju inte rösta på partier om man samtidigt vill föra fram sina politiska åsikter.

Svar på tråden Kyrkovalet 17 september. Behöver tips på vad man ska rösta på.