Lillstrumpa79 skrev 2017-08-27 21:07:02 följande:
Jag är inte på något vis expert men är gravid med tredje barnet och har flera missfall bakom mig. Min barnmorska sa att i en helt normal graviditet ska det inte spela någon roll om man t ex bär barn, matkassar etc. Jag blev avrådd att bära, träna, ha sex, dammsuga, köra skottkärra (har hästar) mm just för att vi inte riktigt vet varför jag fått mina missfall och att ovanstående råd kan hjälpa om det är så att livmoderhalsen t ex är försvagad. Dessa råd gäller för mig tills v.13 då jag ska på ul och därefter får vi se..
Precis!
Egentligen är det nog extremt sällan man får missfall pga cervixinsufficiens i första trimestern eftersom graviditeten är så liten och inte sätter speciellt mycket tryck på tappen. Så det borde snarare gälla efter v 13 egentligen :) men har man upprepade missfall så kan man absolut få liknande rekommendationer bara för att man inte ska missa någon möjlig orsak.
Men, det är väldigt, väldigt ovanligt med tidiga missfall som beror på annat än att fostret var sjukt/missbildat, att graviditeten sitter på ett olämpligt ställe i livmodern eller att man får små proppar i moderkakan etc.
Försvagad tapp, som är en av de diagnoser där man rekommenderas att inte bära och att ta det lugnt, diagnostiseras inte i första trimestern.
Hoppas din graviditet går bra!