• Anonym0000000005

Burit tungt-symptom borta

Är gravid för tredje gången efter två missfall i rad. Så otroligt orolig för missfall och att det ska hända igen. Ligger nu och oroar mig eftersom jag idag har vart illamående men nu helt plötsligt har det försvunnit. Vi var och handlade i affären och jag bar vår två åring en hel del. Kan jag ha fått missfall för att jag gick runt och bar henne. Väger runt 13kg. Illamåendet är borta och jag har inga symptom kvar :'( är bara i v6. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Burit tungt-symptom borta
  • Jag är bara jag
    EpicNurse skrev 2017-08-27 19:42:34 följande:
    Absolut inte!
    Och hur vet du det?!Allvetande som du alltid påskiner att du är. Jag var förbjuden som gravid att lyfta mer än max 5 kg just p.g.a missfallsrisken. Av läkare! Vilket du inte är!
  • EpicNurse
    Jag är bara jag skrev 2017-08-27 20:21:01 följande:

Och hur vet du det?!Allvetande som du alltid påskiner att du är. Jag var förbjuden som gravid att lyfta mer än max 5 kg just p.g.a missfallsrisken. Av läkare! Vilket du inte är!

Men vad är ditt problem? Är du alltid så otrevlig mot folk som råkar veta mer än du?

För att i så tidigt graviditet kan man inte påverka om man får missfall eller inte. Senare, i andra trimestern och framåt, så finns det saker man bör undvika om man har ökad risk för missfall/hotande missfall. Men Inte annars.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Lillstrumpa79
    EpicNurse skrev 2017-08-27 20:54:18 följande:

Men vad är ditt problem? Är du alltid så otrevlig mot folk som råkar veta mer än du?

För att i så tidigt graviditet kan man inte påverka om man får missfall eller inte. Senare, i andra trimestern och framåt, så finns det saker man bör undvika om man har ökad risk för missfall/hotande missfall. Men Inte annars.

Jag är inte på något vis expert men är gravid med tredje barnet och har flera missfall bakom mig. Min barnmorska sa att i en helt normal graviditet ska det inte spela någon roll om man t ex bär barn, matkassar etc. Jag blev avrådd att bära, träna, ha sex, dammsuga, köra skottkärra (har hästar) mm just för att vi inte riktigt vet varför jag fått mina missfall och att ovanstående råd kan hjälpa om det är så att livmoderhalsen t ex är försvagad. Dessa råd gäller för mig tills v.13 då jag ska på ul och därefter får vi se..
  • EpicNurse
    Lillstrumpa79 skrev 2017-08-27 21:07:02 följande:

Jag är inte på något vis expert men är gravid med tredje barnet och har flera missfall bakom mig. Min barnmorska sa att i en helt normal graviditet ska det inte spela någon roll om man t ex bär barn, matkassar etc. Jag blev avrådd att bära, träna, ha sex, dammsuga, köra skottkärra (har hästar) mm just för att vi inte riktigt vet varför jag fått mina missfall och att ovanstående råd kan hjälpa om det är så att livmoderhalsen t ex är försvagad. Dessa råd gäller för mig tills v.13 då jag ska på ul och därefter får vi se..

Precis!

Egentligen är det nog extremt sällan man får missfall pga cervixinsufficiens i första trimestern eftersom graviditeten är så liten och inte sätter speciellt mycket tryck på tappen. Så det borde snarare gälla efter v 13 egentligen :) men har man upprepade missfall så kan man absolut få liknande rekommendationer bara för att man inte ska missa någon möjlig orsak.

Men, det är väldigt, väldigt ovanligt med tidiga missfall som beror på annat än att fostret var sjukt/missbildat, att graviditeten sitter på ett olämpligt ställe i livmodern eller att man får små proppar i moderkakan etc.

Försvagad tapp, som är en av de diagnoser där man rekommenderas att inte bära och att ta det lugnt, diagnostiseras inte i första trimestern.

Hoppas din graviditet går bra!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Burit tungt-symptom borta