• Anonym (GAD)

Propavan+Imovan - hur mycket kan man ta?

Hej,
    Jag har haft stark ångest senaste veckan. Mitt största problem är GAD (Generaliserad ångestsymtom). Jag har sedan tidigare fått Imovane och propavan utskrivet. Jag skulle ta dessa tillsammans men bara tillfälligt. Tar någon annan kombination av dessa tabletter? Jag hade ovanligt hög ångest igår från 17 tills jag somnade ca 22.30 för att jag tog 25mg Propavan och senare 7,5mg imovane. Jag vaknar igen vid 02 tiden med ångest. Hur mycket kan man ta av varje tablett tillsammans ? På Propavan står det 1 tablett vid behov. Max 2st per dygn. På imovane står det max 1 tablett vid behov. 

Jag mår så jävla dåligt. Ringt till psykakuten flera gånger för att prata med dem. Håller på att bli tokig.

• Svar på tråden Propavan+Imovan - hur mycket kan man ta?
  • NELJ

Hoppas du kunde somma om inatt.

Propavan får man testa sig fram lite med, det kan ge "baksmälla" så tillvida att du blir tung i huvudet och trött dagen efter. Jag tar normalt en halv 25mg-tablett på vardagarna, jag sover inte jättebra på det men bättre än annars och tar jag mer blir morgonen jättetung. På helgerna tar jag ibland en hel om jag vet att jag kan sova ut på morgonen. Men min läkare sa att vissa behöver två tabletter. De verkar dock länge så jag skulle inte ta mer propavan mitt i natten om jag inte var helt ledig dagen efter. Jag brukar ta dem ca två timmar innan jag ska lägga mig.

Imovane är ju en insomnningstablett som verkar snabbare men som inte sitter i lika länge. Nu har jag inte dem längre men jag hade en gräns på kl 2 på vardagar förut. Tog jag dem senare var det jättetungt att gå upp när klockan ringde kl 06. Om du tagit en och vaknar och inte kan somna om är det ingen fara att ta en (eller en halv) till, den enda risken är som sagt att du kan bli trött på morgonen. Tänk dock på att kroppen vänjer sig vid imonvane så äter du dem dagligen under en lång period kommer effekten att minska.

En annan sak du kan testa är neurol/valeriana. De är receptfria, jag använder dem som extra komplement när sömnen är stökig. Alternativt kan du be din läkare om atarax som är en "snäll" tablett precis som propavan men verkar snabbare och kortare tid, också en bra lösning om man ligger vaken mitt i natten.

Hoppas du får ordning på sömnen!

Svar på tråden Propavan+Imovan - hur mycket kan man ta?