• Anonym (Hallå?!)

Att inte kunna klockan i 4:an?!

En kille på 9, fyller 10 i okt, som nyss börjat 4:an men som inte kan klockan, eller har någon uppfattning om hur länge 10min/ en kvart är. Är inte det VÄÄÄÄLDIGT sent?!?! Alltså den analoga - den digitala ska vi inte ens prata om!

När kunde era barn/elever/du själv klockan?? Alltså analog till att börja med?!

• Svar på tråden Att inte kunna klockan i 4:an?!
  • äsch

Min nyss fyllda nioåring kan den digitala. Alltså jag kan säga kl. 5 och han vet att det är 17 etc. Han förstår även kvart, fem i halv, tjugo i och så, jag behöver inte säga det digitalt för att han ska förstå. Sen har han ingen tidsuppfattning, men det har inte jag heller och jag är vuxen :) så det kan ju vara något genetiskt.

• cosinus

Min 9-åring kan det hyffsat. Inte klockrent (haha) tror jag men så pass att han iaf kan hel och halv, kvartöver och kvart i och har tidsuppfattning av typen 10 min, en timme o s v.

Kan hända att han kan den helt också. Har inte riktigt förhört honom. Syskonen kunde tidigare men det här är en kille som är rätt ointresserad av det mesta i skolan :)

• äsch

Men den analoga är det nog lite si och så med, tror jag. Jag har ingen riktig uppfattning om hur bra han är på den. Jag började analogt, men digitalt satte sig fortare, så det blev mest naturligt att övergå till det. Jag köpte en analog klocka till honom i typ treårsåldern eller något, så klockan har liksom alltid funnits med som naturlig lekträning. Han kanske kan den analoga, men fascinerades mer av den digitala, han tycker väldigt mycket om matte, jag vet faktiskt inte. Ska se om han kan det idag när vi kommer hem :)

• Anonym (Jag)
    Anonym (Hallå?!) skrev 2017-08-28 08:11:41 följande:

En kille på 9, fyller 10 i okt, som nyss börjat 4:an men som inte kan klockan, eller har någon uppfattning om hur länge 10min/ en kvart är. Är inte det VÄÄÄÄLDIGT sent?!?! Alltså den analoga - den digitala ska vi inte ens prata om!

När kunde era barn/elever/du själv klockan?? Alltså analog till att börja med?!

Jag kunde inte klockan när jag var 10 år. Jag lärde mig klockan i slutet av 6an.
  • Duckan

Min mamma ältade klockan med mig ganska tidigt så jag har varit rätt frustrerad över att vår 07:a inte alls har förstått sig på klockan, men nu kan hon den i alla fall. Lossnade nån gång i trean med minuter, kvartar osv.

• Meebo

Jag lärde mig inte digitala klockan förren jag var 11 och den analoga hade jag problem med ända tills jag var 19 så det är lite olika vilket man lär sig först och hur fort.

Nu som 30 är det fortfarande den digitala jag föredrar och använder mest även då jag kan analoga.

• Anonym (zyx)

Jag är 40+ och har fortfarande lite svårt att tolka den analoga klockan, speciellt om det inte finns siffror på urtavlan. Jag måste tänka efter en sekund för att veta om det är 7 eller 8 som visaren pekar mot, eller om det är 20 eller 25 minuter över heltimmen t. ex.
    Men att lära sig att den långa visaren är minuter och den korta timmar, och var på urtavlan heltimmar, halvtimmar, och kvartar är lärde jag mig på dagis tror jag.

• Anonym (Maja)

Min sexåring kan den analoga rätt bra (kan snurra till fem i/fem över halv), den digitala har vi inte börjat med

• äsch
    äsch skrev 2017-08-28 08:32:01 följande:

Men den analoga är det nog lite si och så med, tror jag. Jag har ingen riktig uppfattning om hur bra han är på den. Jag började analogt, men digitalt satte sig fortare, så det blev mest naturligt att övergå till det. Jag köpte en analog klocka till honom i typ treårsåldern eller något, så klockan har liksom alltid funnits med som naturlig lekträning. Han kanske kan den analoga, men fascinerades mer av den digitala, han tycker väldigt mycket om matte, jag vet faktiskt inte. Ska se om han kan det idag när vi kommer hem :)

Han säger att han inte är så bra på den analoga.
  • jävlawtgoochgrevnerdig

Är snarare ganska sorgligt att en "vuxen" människa som ts inte förstår skillnaden mellan att kunna klockan och tidsuppfattning 

Ts kanske får följa med 9 åringen till skolan och utöka sitt vokabulär? Även om jag tror att 9 åringens skoluppgifter är på tok för avancerade för ts 

• pewxt

Jag läser till grundskollärare och i mattematikboken för årskurs 5 påbörjas det "att räkna med tid". Så sent i årskurs fyra, nja... allt är väll relevant. Vad mycket har föräldrarna tränat på klockan med barnet? Har barnet övriga svårigheter i skolan? Exempelvis dyslektiker, personer med koncentrationssvårigheter eller "helt vanliga Svenssons" kan ha det svårare på vissa punkter med inlärningen.

Som vuxen är klockan VÄLDIGT logisk, men så är det ju inte riktigt för barn. Varför är det 60 sekunder på 1 minut. Var kommer 60 ifrån? Barn är vana att jobba med 10 kompisar och 1 till 100 är logiskt i många barns ögon, och då kan det ta lite längre tid att kopla om till 60.

Oroa dig inte det kommer, men som vuxen och barn behöver man ha tålamod och sätta sig in i barnets tankesätt för att på så vis kunna ändra om det egna för att lättare guida dem. Men det finns endel barn som inte har grepp om klockan i den åldern, så take it easy ;)

• Tom Araya
    pewxt skrev 2017-08-28 22:27:21 följande:

Jag läser till grundskollärare och i mattematikboken för årskurs 5 påbörjas det "att räkna med tid". Så sent i årskurs fyra, nja... allt är väll relevant. Vad mycket har föräldrarna tränat på klockan med barnet? Har barnet övriga svårigheter i skolan? Exempelvis dyslektiker, personer med koncentrationssvårigheter eller "helt vanliga Svenssons" kan ha det svårare på vissa punkter med inlärningen.

Som vuxen är klockan VÄLDIGT logisk, men så är det ju inte riktigt för barn. Varför är det 60 sekunder på 1 minut. Var kommer 60 ifrån? Barn är vana att jobba med 10 kompisar och 1 till 100 är logiskt i många barns ögon, och då kan det ta lite längre tid att kopla om till 60.

Oroa dig inte det kommer, men som vuxen och barn behöver man ha tålamod och sätta sig in i barnets tankesätt för att på så vis kunna ändra om det egna för att lättare guida dem. Men det finns endel barn som inte har grepp om klockan i den åldern, så take it easy ;)

Vad har skolan för målsättning i detta, för visst lär man väl ut klockan i skolan fortfarande?
  • pewxt
    Tom Araya skrev 2017-08-28 22:30:58 följande:

Vad har skolan för målsättning i detta, för visst lär man väl ut klockan i skolan fortfarande?

Målet är att barnen ska kunna "räkna med tid" både analog och digital tid. Dvs att barnen ska kunna klockan och att detta är ett moment som ingår, om än i liten skala på nationella proven i årskurs sex. Betygen sätts ju inte förän i årskurs 6 MEN de ska då kunna förstå och tolka både genom bilder och skriftlig förklaring hur klockan fungerar. Men bara för att barn lyckas på prov så betyder det inte i praktiken att de har förståelsen, och de kan "klara dig" för att de har förståelsen för det andra.

har barnet en engagerad mentor/ämneslärare i matematik så bör de lägga vikt på att lära eleven klockan om man märker att svårigheten finns. Men som sagt, i årskurs 5 jobbar de lite grundligare med klockan. I årskurs 4 på grundnivå.
Svar på tråden Att inte kunna klockan i 4:an?!