• Monikaa83

Någon som inte blivit igångsatt pga havandeskapsförgiftning?

Blir man alltid igångsatt när man har preklamsi? Någon som har lyckas hålla det stabilt och sen kommit igång av sig självt?

• Svar på tråden Någon som inte blivit igångsatt pga havandeskapsförgiftning?
  • Iden

Mitt kom igång spontant men jag gick på regelbundna kontroller innan. Däremot var min hf rätt mild för mig, barnet mådde sämre. Men allt gick bra. Däremot gick förlossningen väldigt väldigt fort. Tydligen kan hf skynda på förloppet då det är kroppens sätt att bli frisk.

• Monikaa83

Vilken vecka var du i då? Drömscenario. Önskar inget annat. Vill inte sättas igång och vill inte göra kejsarsnitt.????

• Iden

Var i v 40+3. Fick en hinnsvepning 40+1 som uppenbarligen funkade. Men det var tal om igångsättning några dagar senare annars. Vi blev kvar i fem dagar på BB. Fick föda på specialförlossningen också pga hf och tillväxthämning hos barnet.

På mig upptäckte de inte hf förrän v 38 så rätt sent. Mitt blodtryck var på gränsen bara, 140/90, men när jag kom in till förlossningen var det nog 150/110 eller så.

Jag tror de vill att det ska starta naturligt om det går. Men det är ju riskerna för dig och barnet som avgör. Har du allvarliga symtom? Vilken vecka?

• Monikaa83

Är i vecka 37 nu. Blodtrycket var högt idag när jag kollade men preklamsin har stannat av. Läkaren sa att jag verkligen måste vila. Hoppas verkligen inte jag måste få snitt. På allt det här så måste jag vända bebisen nästa vecka och om inte det lyckas så blir det snitt ändå.

Men du gjorde hinnsvepningen på Danderyd? Gjorde det ont som alla säger?

• Oliviaolivia
    Monikaa83 skrev 2017-09-04 14:28:44 följande:

Är i vecka 37 nu. Blodtrycket var högt idag när jag kollade men preklamsin har stannat av. Läkaren sa att jag verkligen måste vila. Hoppas verkligen inte jag måste få snitt. På allt det här så måste jag vända bebisen nästa vecka och om inte det lyckas så blir det snitt ändå.

Jag håller verkligen tummarna för att du får en fin förlossning, utan snitt och att preeklampsin håller sig borta!

Känns det som personalen har koll och du är i trygga händer?

Jag hade inte en lätt förlossning själv med HF och är nu gravid igen. Vad jag önskar mig en helt vanlig förlossning och utan att insjukna! Har en ny BM som jag tycker verkar bagettelisera det hela lite. Tappade själv förtroendet för vården den gången. Hinnsvepningen gjorde svinont för att va ärlig, men beror nog på vem som utför det också? Hon som gjorde på mig var just lite hårdhänt.

Lycka till!!!!
  • Iden
    Monikaa83 skrev 2017-09-04 14:28:44 följande:

Ok, klurigt med vändning också. Jag fick också order om att vila och gick på många kontroller. Hinnsvepning gjorde läkare på östra sjukhuset i Göteborg. Hon sa att hon var rätt tuff mot mig med den men jag tyckte det var helt ok. Klart det kändes men inte så att jag inte tyckte att det gick bra. Däremot måste man vara lite öppen för att de ska göra det (jag var öppen 1 cm då). Fick väldigt kraftigt tryck neråt senare samma dag men lunkade på hemma och sov mycket. Sen drog förlossningen igång.

Här var de iaf rätt noga med att förlossningen gärna fick starta av sig självt, trots hf. Men bara så länge det låg på en hanterbar nivå.
Svar på tråden Någon som inte blivit igångsatt pga havandeskapsförgiftning?