• Anonym (Ärjagdumihuvudet)

    Göra abort pga fel pappa

    Gravid v8 just nu, med en kille som är 19 och jag är 21. För 2,5 år sedan gjorde jag en abort som va det värsta i mitt liv har gråtit varje dag sedan dess och mått skit för att jag ville ha barn tills jag och pappan till det aborterade barnet gjorde slut pga att båda mådde så dåligt efter aborten för att vi ville ha det. Då slutade jag tänka på barn helt va ute å festade mycket osv.. så blev jag gravid nu med denna kille, absolut inte planerat och han vill inte ha barn och jag som så gärna vill ha barn mer en allt vill inte ha det med honom.. vi har gjort slut och jag ska till barnmorska imorgon och göra nytt ultraljud för att sedan boka en abort.. för jag vill inte ha barn med honom.. är det fel av mig att efter aborten planera barn med mitt ex som jag gjorde första aborten med?..

    Är jag en hemsk människa som tar bort de här barnet fast jag vill ha barn bara för att skaffa barn om några månader med en annan pappa..? Är det

    Moraliskt rätt att göra en abort pga fel pappa på barnet?... vad tycker ni?

  • Svar på tråden Göra abort pga fel pappa
  • Anonym (Irmeli)

    Varför skyddar du dig inte om du inte vill ha barn och dessutom har en jobbig abort bakom dig?

  • Anonym (Ärjagdumihuvudet)

    Vi var skyddade med kondom då jag inte klarar av hormon preventivmedel men på något sätt har det vell blivit slarv. Det va vell de första dumma misstaget

  • Anonym (HM)

    Ja, det är helt okej så länge det är helt okej för dig. Jag har personligen inga som helst "känslor" gällande abort i sig. Ett embryo är ett embryo, ett foster ett foster. För mig är det vad det är, ser det inte som ett barn per automatik. Skulle jag bli planerat/önskat gravid så skulle jag såklart rent emotionellt då tänka på det som ett barn från början, men det är ju mer för att jag föreställer mig att det kommer leda till ett barn helt enkelt. Ser det alltså inte som ett barn per automatik. Men en person som anser att det är ett barn från start per automatil har ju såklart en annam syn på saken. Alltså kan du bara utgå från dig själv.

    Att göra abort (om det är något du är okej med i sak, alltså bortsett från att du vill ha barn, att du är okej med abort i sig) pga fel pappa ser jag som ett helt legitimt skäl. Pappan blir en person du är knuten till resten av ditt/hans liv och någon du förmodligen kommer behöva sammarbeta med i drygt 18 år framöver. Nu har jag inte blivit gravid med någon som jag inte skulle vilja ha som pappa, men hade jag blivit det hade det definitivt vart en anledning i sig att fundera på abort för min del.

  • Anonym (Ärjagdumihuvudet)

    Precis så jag tänker, liksom att folk gör abort pga för lite pengar ingen bostad etc. Vill jag ha en bra pappa till mitt eventuella barn.. den här killen har bokstavligen sagt att han inge vill bli pappa en. Samt beter sig på ett enligt mig inte moget nog sätt att skaffa barn på och vill då inte ha han som pappa.. alternativet känns som att ungen blir faderslös om de födds. Jag vet jag fixar det här själv men det känns som varför ens ha det alternativet när jag har chansen nu att välja en stabil och bra framtid till mitt barn.. det känns bara fult att ta bort en för att sedan skaffa ett likadant.

  • Anonym (Ärjagdumihuvudet)
    Anonym (HM) skrev 2017-08-29 01:37:55 följande:

    Ja, det är helt okej så länge det är helt okej för dig. Jag har personligen inga som helst "känslor" gällande abort i sig. Ett embryo är ett embryo, ett foster ett foster. För mig är det vad det är, ser det inte som ett barn per automatik. Skulle jag bli planerat/önskat gravid så skulle jag såklart rent emotionellt då tänka på det som ett barn från början, men det är ju mer för att jag föreställer mig att det kommer leda till ett barn helt enkelt. Ser det alltså inte som ett barn per automatik. Men en person som anser att det är ett barn från start per automatil har ju såklart en annam syn på saken. Alltså kan du bara utgå från dig själv.

    Att göra abort (om det är något du är okej med i sak, alltså bortsett från att du vill ha barn, att du är okej med abort i sig) pga fel pappa ser jag som ett helt legitimt skäl. Pappan blir en person du är knuten till resten av ditt/hans liv och någon du förmodligen kommer behöva sammarbeta med i drygt 18 år framöver. Nu har jag inte blivit gravid med någon som jag inte skulle vilja ha som pappa, men hade jag blivit det hade det definitivt vart en anledning i sig att fundera på abort för min del.


    Skrev här över men glömde citera
  • Anonym (Inte mogen.)

    Tycker inte du låter mogen nog för barn alls. Abort är inget preventivmedel. Tycker ni skulle varit så pass mogna att ni båda använde skydd om ni inte vill ha barn. Vänta med barn tills du är mogen för det. Vilket du inte är nu.

  • Anonym (Ta det lugnt)

    Att göra abort pga fel pappa är ju en av det bästa anledningarna till abort. Även om han inte vill ha barnet nu så är ju chansen stor att han ( och hans framtida tjej) kommer vilja ha barnet vv om några år. Då får du snällt lämna bort barnet till pappan och styvmamma halva barnets uppväxt. Dessutom kommer du få svårt att hitta en ny partner. Väldigt få killar (runt din ålder) vill vara tillsammans med en tjej som fött barn, har småbarn och måste samarbeta med sitt ex hela tiden. Inte när dom med lätthet kan välja någon som är fri, har snygg kropp och som dom kan få en kärnfamilj med. Tråkigt men sant.

    Men! Det låter extremt oansvarigt att planera att bli gravid med exet " om några månader"! Om du bryr dig om vem som blir pappa så borde du väl vilja ha en stabil och vuxen relation först? Att skaffa barn med någon som du inte ens klarade en liten kris med låter helt befängt! Ni klarade inte ens av en abort utan att göra slut. Hur ska ni klara av ett ev handikappat barn? Svår ekonomi? Förlossningsdepression? Sexbrist? Osv? Dessa kriser kan vara så mycket värre och svårare. Varför inte ha en vuxen och stabil relation i några år först? Är ditt barn inte värd den tryggheten?

    Just nu så planerar du inte att göra abort för att istället få barn i en stabil relation. Du planerar att göra abort för att sedan bli gravid i en annan mycket ostabil relation.

    Du kanske behöver vara singel? Gör abort. Mogna och växa som person. Få lite distans och sedan ta ett vuxet och nyktert beslut. Är inte ditt framtida barns trygghet och familjesituation värd att offra lite tid och eftertanke till?

  • belletristik

    ja, gör abort och vänta sedan fölera år innan du funderar på barn igen. fyll inte dessa år med distraktioner, som supande och annat destruktivt beteende, som du gjorde denna gång.

    ditt framtida barn förtjänar inte bara en vra pappa, utan även en bra mamma. En mamma som grundat kan gå igenom tuffa situationer och starka känslor utan att fly.

    jag vet precis hur extrem babylängtan känns, men tro mig, det är värt att vänta. den person du kommer vara närmare 30 t ex kommer att vara en såå mycket stadigare och säkrare person än den du är nu! du har redan förmågan att fundera över etik o moral. bra! fundera på frågeställningen om det är ok att föra en människa in i denna värld bara för att du känner ett ha-begär?

  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Ärjagdumihuvudet) skrev 2017-08-29 01:36:21 följande:

    Vi var skyddade med kondom då jag inte klarar av hormon preventivmedel men på något sätt har det vell blivit slarv. Det va vell de första dumma misstaget


    Kanske dubbla med pessar nästa gång kanske?
  • Anonym (H)
    Anonym (Irmeli) skrev 2017-08-29 01:31:24 följande:
    Varför skyddar du dig inte om du inte vill ha barn och dessutom har en jobbig abort bakom dig?
    Undrar samma sak
  • Anonym (Ja...)

    Först och främst måste jag hålla med Anonym (Ta det lugnt), som hade många kloka tankar.

    Sedan vill jag säga att jag tycker du verkar extremt omogen för din ålder, bara det ett skäl att göra abort. Gör abort nu, skaffa P-stav (såg att någon föreslog pessar, P-stav är bättre för det glömmer du inte vilket du kan göra med pessar). Spiral kan vara ett alternativ också. Men det där är naturligtvis bäst att diskutera med gynekologen.

    Vänta sedan minst fem år innan du ens funderar på att skaffa barn. Skaffa först en stabil man som kan bli en bra far åt barnet, och ett stabilt liv för dig själv.

    Lycka till!

  • Anonym (Hej!)

    Det finns ingen dålig anledning att göra abort. Ett barn ska vara önskat till 100% av båda föräldrarna. 

Svar på tråden Göra abort pga fel pappa