• Anonym (Why?!)

VARFÖR skickar föräldrar sina barn sjuka till förskolan?!

Enkelt!

Varför skickar ni era barn till förskolan sjuka?! Snuviga och med feber?!

Vet att inte alla gör det men uppenbarligen en hel del föräldrar som gör! Jag vill veta hur ni tänker. Hur ni resonerar? Ser ni intw att barnet är sjukt? Tänker ni på andra barn? Vad tänker ni?

La detta så man kunde svara anonymt

Då jag misstänker att en del tycker det är jobbigt att stå för detta egentligen.

Men säg varför?! Blir tokig! Har nu en son som ligger däckad på soffan, vägrar äta och dricka eller inhalera vilket han behöver för andningen. Andas i 180 och kommer troligtvis behöva uppsöka sjukvården!

Blir så jäkla lack på respektlösheten från andra!

• Svar på tråden VARFÖR skickar föräldrar sina barn sjuka till förskolan?!
  • Anonym (Förälder)

För att de bara bryr sig om sig själva?

Sen kan man ju förstås vara snuvig utan att vara mer påverkad i veckor och då måste man ju gå.

• Anonym (4)

Vårt barn var snuvig till o från hela tiden nästan hela hösten/vintern, kan inte stanna hemma för en förkylning UTAN feber, med feber, självklart.

Men andra kan ju bli smittade av förkylningen liksom...men det är ju som det är.

• Anonym (Andra)
    Anonym (Förälder) skrev 2017-08-29 10:05:07 följande:

Sen kan man ju förstås vara snuvig utan att vara mer påverkad i veckor och då måste man ju gå.

Eller för att de även bryr sig om de andra på jobbet som hamnar i sticket om de inte dyker upp? Hur hanterar man 40 tillresta kursdeltagare som förväntar sig att du med din specialkompetens ska hålla en utbildning med dem hela dagen? Alla har inte jobb som är så lätta att lämpa över på någon annan med en timmes varsel, och då kanske man intalar sig själv att den där snuvan nog inte är så farlig.
  • Duckan

Lite snuva dras ju typ alla barn på fsk med hela tiden, den sk elvan mellan snoken och munnen. Feber är en annan femma.

• Anonym (Why?!)
    Anonym (Andra) skrev 2017-08-29 10:08:56 följande:

Eller för att de även bryr sig om de andra på jobbet som hamnar i sticket om de inte dyker upp? Hur hanterar man 40 tillresta kursdeltagare som förväntar sig att du med din specialkompetens ska hålla en utbildning med dem hela dagen? Alla har inte jobb som är så lätta att lämpa över på någon annan med en timmes varsel, och då kanske man intalar sig själv att den där snuvan nog inte är så farlig.

Och skiter då i att andra föräldrar också har jobb eller??? Den andra föräldern då?

Vågar nog påstå att mitt jobb tillhör ett utav de där jobben som drabbar mer än arbetskollegor utan även andra familjer som räknar med att JAG finns på plats på arbetsplatsen. Men nu är jag inte det. För att någon annan valde att skicka sitt febersjuka/förkylda barn till förskolan ist för att hålla honom/henne hemma en eller två dagar!

Och råkar infalla när maken är på arbetsresa också så vabben tillfaller mig.
  • Anonym (Why?!)
    Anonym (Förälder) skrev 2017-08-29 10:05:07 följande:

Absolut. Snuvighet är ju en sak. Och rinnande näsa, blanka ögon och gnäll är en annan, varesig feber finns eller ej. Skulle aldrig skicka mitt barn till förskolan förkyld. Oavsett om han har feber eller ej. Snuvighet visst.
  • Anonym (Why?!)
    Anonym (4) skrev 2017-08-29 10:07:22 följande:

Vårt barn var snuvig till o från hela tiden nästan hela hösten/vintern, kan inte stanna hemma för en förkylning UTAN feber, med feber, självklart.

Men andra kan ju bli smittade av förkylningen liksom...men det är ju som det är.

Jo man kan stanna hemma med ett förkylt barn! Det är ju på grund av den typen av tankesätt som alla barn går runt mer eller mindre förkylda hela hösten/vintern!
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Why?!) skrev 2017-08-29 10:22:28 följande:
    Absolut. Snuvighet är ju en sak. Och rinnande näsa, blanka ögon och gnäll är en annan, varesig feber finns eller ej. Skulle aldrig skicka mitt barn till förskolan förkyld. Oavsett om han har feber eller ej. Snuvighet visst.
    Jag kan själv vara förkyld 1 hel månad, oftast smittad på jobb och jag är inte hemma, det erkänner jag.

För det finns inte personal.
    För det finns inte ekonomi till det heller.

Feber, då är man hemma.
  • Anonym (..)
    Anonym (Andra) skrev 2017-08-29 10:08:56 följande:

Men alltså ärligt talat? Jag har också ett jobb som är svårt att vara borta från. Både arbetskollegor och kunder blir väldigt drabbade om jag är borta och jag är alltid väldig lojal mot mitt jobb.. MEN!! Jag är 100 gånger av 100 mer lojal mot mina barn. Jag har valt att sätta dem till världen, då får jag ta hand om dem också. Är jag minsta osäker på om mina barn orkar med en dag på fritids/förskola eller om de smittar, då är jag hemma. Mitt jobb är viktigt, men aldrig någonsin viktigare än mina barn! Enkelt!
  • Duckan

Detta står att läsa på Infektionsguiden. Med andra ord kan det vara svårt att undvika smitta eftersom det sker innan symptomen kommer. Svårt för föräldrar att hålla sina barn hemma innan de ens vet om att de är sjuka. Olyckligt såklart.

Från det att smittämnet, till exempel en bakterie, kommit in i kroppen kan det ta olika lång tid innan själva symtomen på infektionen uppstår, till exempel feber eller smärta. Tiden från det att vi blir smittade till dess att vi får symtom kallas inkubationstid. Inkubationstiden varierar mellan olika infektioner, från ett dygn upp till mer än en vecka. Under den här tiden är vi väldigt smittsamma, som mest precis innan sjukdomen bryter ut.

Svar på tråden VARFÖR skickar föräldrar sina barn sjuka till förskolan?!