• mylou

Hur planera föräldrapenning med sambo som är sjöman?

Hej på er!

Jag och min extremt långsamma gravidhjärna behöver hjälp att tänka till angående föräldrarpenning och hur man bäst lägger upp det med en sambo som jobbar som sjöman!

Tanken är att jag ska vara hemma hela första året.

Han arbetar som regel 2 veckor och är hemma 2 veckor (då räknas han ej som ledig). Han har en högre årsinkomst än mig och därför vill vi ju gärna att han tar ut fler dagar på sgi nivå än mig!

Hur är bäst att tänka här? Någon med erfarenhet eller idéer?

Om han tex tar ut full FP de dagar han är hemma, hur är smartast att jag fyller upp med resterande dagar - Sgi kontra lägsta nivå? Vi vill ju såklart ha en bra månadsinkomst men också spara in dagar.

Vore så tacksam om någon tog sig tid att skriva nått tips! 

• Svar på tråden Hur planera föräldrapenning med sambo som är sjöman?
  • Stårschan

Ja, nu har du nog lite mjölk i hjärnan. Varför ska ni ta ut föräldrapenning överhuvudtaget de två veckor som han är hemma med full betalning? Då kommer ju dagarna att ta slut jättesnabbt. Tänk på att det är klokt att ha dagar kvar även när barnet börjar bli lite äldre och får sportlov och liknande.

• Kerubmamman

Klarar ni er om du tar ut fp de två veckorna han är hemma? Och att han tar fp de två veckor han skulle ha jobbat? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (K)

Min man är också sjöman men skillnaden är att jag tjänar mer än honom så vi har valt att jag tar flest sgi-dagar eftersom jag får ut mer av de dagarna. Vi har gjort valet att inte spara så många dagar för att vi helt enkelt känner att vi inte har behov av dem senare.