• mylou

Hur planera föräldrapenning med sambo som är sjöman?

Hej på er!

Jag och min extremt långsamma gravidhjärna behöver hjälp att tänka till angående föräldrarpenning och hur man bäst lägger upp det med en sambo som jobbar som sjöman!

Tanken är att jag ska vara hemma hela första året.

Han arbetar som regel 2 veckor och är hemma 2 veckor (då räknas han ej som ledig). Han har en högre årsinkomst än mig och därför vill vi ju gärna att han tar ut fler dagar på sgi nivå än mig!

Hur är bäst att tänka här? Någon med erfarenhet eller idéer?

Om han tex tar ut full FP de dagar han är hemma, hur är smartast att jag fyller upp med resterande dagar - Sgi kontra lägsta nivå? Vi vill ju såklart ha en bra månadsinkomst men också spara in dagar.

Vore så tacksam om någon tog sig tid att skriva nått tips! 

• Svar på tråden Hur planera föräldrapenning med sambo som är sjöman?
  • Stårschan

Ja, nu har du nog lite mjölk i hjärnan. Varför ska ni ta ut föräldrapenning överhuvudtaget de två veckor som han är hemma med full betalning? Då kommer ju dagarna att ta slut jättesnabbt. Tänk på att det är klokt att ha dagar kvar även när barnet börjar bli lite äldre och får sportlov och liknande.

• Kerubmamman

Klarar ni er om du tar ut fp de två veckorna han är hemma? Och att han tar fp de två veckor han skulle ha jobbat? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (K)

Min man är också sjöman men skillnaden är att jag tjänar mer än honom så vi har valt att jag tar flest sgi-dagar eftersom jag får ut mer av de dagarna. Vi har gjort valet att inte spara så många dagar för att vi helt enkelt känner att vi inte har behov av dem senare.

Min man var hemma i nästan två månader efter barnet föddes. Det var vårt andra barn så han hade de 10 första dagarna, några semesterveckor och två veckor fl med vårt äldre barn. Man får ju ta ut dubbeldagar (båda föräldrarna får fp samma dagar för samma barn) barnets första år och ni har 30 dubbeldagar. Jag kan verkligen rekommendera att vara två längre än 10 dagar i början så du får chans att vila upp dig efter förlossningen och ni hinner landa lite i föräldraskapet innan du blir ensam med barnet på heltid i två veckor. Det är guld värt!

Jag kommer vara hemma i 1,5 år och sedan tar min man över sista halvåret innan sonen skolas in på förskolan vid 2 år och 2 månaders ålder. Anledningen till att vi inte har behov av att spara dagar är att jag är lärare och är ledig de flesta loven. För min man räcker det med semester då han ändå är "ledig" halva tiden. Om man tar sommaren som exempel. Han tar ut fyra veckors semester och då återstår fyra veckor av mitt sommarlov. Av dessa fyra veckor jobbar han två veckor och är hemma två veckor vilket innebär att han då är ledig sex veckor under sommaren. Dessutom får man bara spara typ 90 dagar efter barnet fyller 4 år och vi vill inte att en massa dagar brinner inne. Vi sparar några dagar om det skulle hända någonting oförutsett då vi kan behöva dem.

Det ni måste tänka på är att om han är fl de två veckorna han ska jobba måste han även ta fl de två veckorna efter då han är hemma. Så man kan inte "spara" in föräldradagar när han ändå är ledig eftersom det är dagar som han har jobbat in.

Varför vill ni ta ut fp när han ändå är hemma men inte när han jobbar? Jag tänker att det i såna fall är bättre att han faktiskt är hemma med er eller bara barnet när du börjat jobba så han faktiskt får mer tid med barnet. Sen det här med lägstadagar, de får man inte börja ta ut förrän man har tagit ut 180 dagar på sgi-nivå. Man får som sagt bara spara ca 90 dagar efter barnet fyller 4 år men de dagarna får man använda till barnet fyller 12 år så ni har ju gott om tid på er att ta ut dem. Hur många dagar i veckan har du tänkt ta ut? Eller är själva grejen att du sparar på dina dagar och han tar ut sina när han är hemma för att ni ska få ut mer pengar?

• IsabelleLi

Eftersom hans ledighet är mer än 4 dagar i följd så kan han ta ut föräldrapenning hur mycket/lite han vill under de 2 veckor han är hemma utan att han måste ta ledigt en arbetsdag också. Så den delen är inget problem. 
    Sen undrar jag också lite som de andra, är det inte bättre att spara dagarna?

Svar på tråden Hur planera föräldrapenning med sambo som är sjöman?