• Anonym (ts)

Varför tar arb.givare utdrag ur belastningsregistret?

När det gäller arbeten utan valutahantering, inte skola/förskola, inte med krav på körkort/bil etc?

Vad spelar det för roll om man har en dom som inte har skadat någon annan än en själv och som aldrig någonsin kan upprepas?

Är arbetssökande i nuläget men just detta är ett stort problem för mig. Även de som kollar betalningsanmärkning trots att arbetsuppgifterna inte har något med pengar (säljare, bank eller liknande) att göra?

• Svar på tråden Varför tar arb.givare utdrag ur belastningsregistret?
  • Anonym (rätt)

Eftersom de inte vet om du är dömd för, eller om du är dömd överhuvudtaget så är de i all rätt att be om utdrag ur belastningsregistret. Svårt att svara när man inte vet vad du söker för jobb.

• Carambolan

För att de har så många att välja på att de kan unna sig att ta någon som inte begått brott. Precis som att många kräver körkort trots att tjänsten inte omfattar bilkörning (visar på viss inlärningsförmåga och handlingskraft) eller minst kandidatexamen i valfritt samhällsvetenskapligt ämne trots att det är ett pappersvändarjobb (samma). Ju fler sökande desto fler olika filter för att sålla bland kandidaterna.

• Kerubmamman

Beroende på vad det är för tjänst så tittar de på olika saker. Jobba med barn, då kollar de sexualbrott. Vård/omsorg brukar kolla så det inte finns dom på stöld, snatteri eller liknande. Samma kan nog gälla inom lagerarbete osv. 

Hur gammal är domen? Vad gällde den? Vad söker du för jobb?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (ts)
    Anonym (rätt) skrev 2017-08-29 11:01:51 följande:

Eftersom de inte vet om du är dömd för, eller om du är dömd överhuvudtaget så är de i all rätt att be om utdrag ur belastningsregistret. Svårt att svara när man inte vet vad du söker för jobb.

Vad dumt. Det borde stå vad man är dömd för. Var på en intervju för några år sedan där rekryteraren frågade om jag var dömd. Jag svarade ärligt att jag hade en dom (fick några timmar samhällstjänst men kunde fått upp till 4 år), och vad jag var dömd för.

Jag fick det jobbet! Borde jag berätta det på intervjuerna?

Söker kontorsjobb som receptionist, telefonist, kundtjänst, assistent/administration och liknande.
  • Anonym (M)

De andra har redan gett anledningar till varför de kollar belastningsregistret trots att tjänsten i sig inte påverkas av det på samma sätt som vid de typer av tjänster du nämner.

Däremot har jag aldrig hört talas om någon arbetsgigivare som kollar betalningsnamärkningar om jobbet inte involverar hantering av pengar eller att arbetsgivaren är en bank eller dyl. Vad är det för andra jobb du har vart med om där de gör detta?

• Kerubmamman
    Anonym (M) skrev 2017-08-29 11:18:51 följande:
    De andra har redan gett anledningar till varför de kollar belastningsregistret trots att tjänsten i sig inte påverkas av det på samma sätt som vid de typer av tjänster du nämner.

Däremot har jag aldrig hört talas om någon arbetsgigivare som kollar betalningsnamärkningar om jobbet inte involverar hantering av pengar eller att arbetsgivaren är en bank eller dyl. Vad är det för andra jobb du har vart med om där de gör detta?
    Jag har sökt tjänster med lite högre säkerhetsklass, då kollar de betalningsanmärkningar. Om man har ekonomiska problem kan man vara mer benägen att ta mutor osv. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (M) skrev 2017-08-29 11:18:51 följande:

Nu senast gällde det en tjänst på ett försäkringsbolags kundtjänst, alltså ingen pengahantering. Men det har jag varit med om på många företag gällande kontorstjänster.
  • Kerubmamman
    Anonym (ts) skrev 2017-08-29 11:23:14 följande:
    Nu senast gällde det en tjänst på ett försäkringsbolags kundtjänst, alltså ingen pengahantering. Men det har jag varit med om på många företag gällande kontorstjänster.
    De gör sannolikt samma koll av alla anställda, man kan ju tänkas byta tjänst inom företaget. 
    Här står det mer om vad de tittar efter gällande försäkringsbolag: https://polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/belastningsregistret-arbeta-som-forsakringsformedlare/
  • Anonym (M)
    Anonym (ts) skrev 2017-08-29 11:23:14 följande:

Men det habdlar inte alltid enbart om tjänsten i sig innebär hantering av pengar, utan vad arbetsgivaren sysslar med också. Försäkringsbolag tillhör den typen arbetsgivare som har anledning att kolla betalningsanmärkningar på anställda. Vad har det vart mer för företag där du vart med om detta?
  • Anonym (rätt)
    Anonym (ts) skrev 2017-08-29 11:13:38 följande:
    Vad dumt. Det borde stå vad man är dömd för. Var på en intervju för några år sedan där rekryteraren frågade om jag var dömd. Jag svarade ärligt att jag hade en dom (fick några timmar samhällstjänst men kunde fått upp till 4 år), och vad jag var dömd för.

Jag fick det jobbet! Borde jag berätta det på intervjuerna?

Söker kontorsjobb som receptionist, telefonist, kundtjänst, assistent/administration och liknande.
    Det behöver du inte berätta om de inte frågar. Det är ju du som måste begära utdraget. Om de frågar efter ett utdrag så berättar du att "jag vill att ni ska veta att.....". Säger dom då att "varför berättade du inte det" så säger du bara att du inte trodde det var relevant eftersom det var ett misstag från din sida. Eller nåt.
  • Anonym (ts)
    Kerubmamman skrev 2017-08-29 11:27:38 följande:

De gör sannolikt samma koll av alla anställda, man kan ju tänkas byta tjänst inom företaget. 

Här står det mer om vad de tittar efter gällande försäkringsbolag: polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/belastningsregistret-arbeta-som-forsakringsformedlare/

Fast detta har inte med försäkringsförmedling att göra. En art svara på frågor vad som ingår i försäkringen och liknande, ingen försäljning.

Rekryterarna fortsatte intervjun och har bett om referenser så det kanske inte är en dealbreaker trots allt.
  • Anonym (ts)
    Anonym (rätt) skrev 2017-08-29 11:38:52 följande:

Det behöver du inte berätta om de inte frågar. Det är ju du som måste begära utdraget. Om de frågar efter ett utdrag så berättar du att "jag vill att ni ska veta att.....". Säger dom då att "varför berättade du inte det" så säger du bara att du inte trodde det var relevant eftersom det var ett misstag från din sida. Eller nåt.

Mina två senaste intervjuer har frågat om jag godkänner att de hämtar ett utdrag, de har inte bett mig göra det.

Har intervjuer varje dag denna vecka och hade även intervju förra veckan. Varit arbetssökande i ca 1 vecka men börjar redan kännas rätt kört
  • Anonym (rätt)
    Anonym (ts) skrev 2017-08-29 11:48:36 följande:
    Mina två senaste intervjuer har frågat om jag godkänner att de hämtar ett utdrag, de har inte bett mig göra det.
    Har intervjuer varje dag denna vecka och hade även intervju förra veckan. Varit arbetssökande i ca 1 vecka men börjar redan kännas rätt kört smile4.gif
    Ahaaa... så DE får hämta utdrag? Det visste jag inte.
    Nå, jag vet inte vad du gjort, men kanske du bör förbereda ett litet försvarstal när det där  utdraget kommer på tal.
  • Kerubmamman
    Anonym (ts) skrev 2017-08-29 11:45:23 följande:
    Fast detta har inte med försäkringsförmedling att göra. En art svara på frågor vad som ingår i försäkringen och liknande, ingen försäljning.
    Rekryterarna fortsatte intervjun och har bett om referenser så det kanske inte är en dealbreaker trots allt.
    Jo, men jag tror ändå att de kör samma princip på alla eftersom du inom nåt år kanske vill byta tjänst osv.  
    Finns din typ av dom med i listan som jag länkade till? Hur gammal är domen? 
  • FixarFrasse
    Anonym (rätt) skrev 2017-08-29 12:07:12 följande:
    Ahaaa... så DE får hämta utdrag? Det visste jag inte.
    Nå, jag vet inte vad du gjort, men kanske du bör förbereda ett litet försvarstal när det där  utdraget kommer på tal.
    Arbetsgivaren får INTE be om utdraget, standard är att man ber om ett oöppnat brev som skickas till din folkbokföringsadress.
  • FixarFrasse
    FixarFrasse skrev 2017-08-29 15:59:03 följande:
    Arbetsgivaren får INTE be om utdraget, standard är att man ber om ett oöppnat brev som skickas till din folkbokföringsadress.

...hmm lät lite otydligt, ska försöka förtydliga:

DU får själv begära utdraget ur belastningsregistret och det skickas bara hem till dig själv.

Sedan får du ta med dig det oöppnade utdraget till en presumtiv arbetsgivare och öppna det tillsammans med hen. Detta naturligtvis för att man inte ska modifiera utskriften.

• Anonym (.)

Ditt belastningsregister säger något om dig som person. Klart en arbetsgivare är intresserad av det även om man inte hanterar kontanter.

Jag skulle t.ex. kunna plocka mängder av värdefulla saker på mitt jobb. Så är det nog på de flesta arbetsplatser.

Men är inte domen relevant så bryr sig nog inte arbetsgivaren.

Svar på tråden Varför tar arb.givare utdrag ur belastningsregistret?