• helena29

Hur få min 6-åring att tycka det är mysigt att få gå hem från fritids?

Hej!
    Min son är 6 år och blir inte superglad när jag hämtar på fritids.
    Frågor som
    Jag vet inte vad jag ska göra...
    Vad ska vi göra när vi kommer hem
    Jag vill gå till nån kompis!
    Jag vill till mormor o morfar!
    Funderar såklart på hur han har det hemma... Tycker han det är tråkigt, gör jag för mycket eget med mat o disk mm.
    Jag är ensam med barnen på kvällarna varannan vecka.
    Tips??? Är det vanligt i denna ålder?
    3-åringen däremot följer glatt med hem????

• Svar på tråden Hur få min 6-åring att tycka det är mysigt att få gå hem från fritids?
  • Lena

Det är jättevanligt :) ta med någon kompis hem ibland. Laga mat med ditt barn. Någon fritidsaktivitet kan vara en bra idé.

• helena29

Tror ni även det är vanligt att inte veta vad man ska göra, fråga om glass, frukt. Känns som han vill ha en plan för vad som ska hända när vi kommer hem.

• pigglet

Det är jättevanligt, såväl bland de små förskolebarnen som skolbarn. Jag tror det handlar om flera saker. Dels att man vistats flera timmar i det höga/stojjiga tempo som är i skolan, det är svårt att växla om och ta det lugnt. Dels att uppbrott kan vara jobbigt, jag är mitt inne i något roligt/intressant nu och vill inte avbryta/växla miljö.

Men det sägs ju att barn ska ha tråkigt. Det är inte farligt, utan stimulerar fantasin och kreativiteten. Efter en intensiv dag i skolan behövs nervarvning, tristess. För att själv komma på vad man vill göra.

(Lättare sagt än gjort med vissa barn, har själv en son som har extremt svårt för detta, alltid på språng)

• helena29

Men det känns ju som om han tycker det är tråkigt att va hemma?
    Jag vill ju att han ska bli glad att se mig, vilja följa med hem och tycka det är skönt.
    Tips på "aktivitet" när man kommer hem?
    Fast man egentligen har hundra saker att ta itu med! Vill ju undvika att sätta barnen vid tv eller IPad!

• Lena

Laga mat ihop?
    Läs en saga?
    Pussla på ett pussel?

• sextiotalist
    helena29 skrev 2017-08-30 10:55:16 följande:

Men det känns ju som om han tycker det är tråkigt att va hemma?
    Jag vill ju att han ska bli glad att se mig, vilja följa med hem och tycka det är skönt.
    Tips på "aktivitet" när man kommer hem?
    Fast man egentligen har hundra saker att ta itu med! Vill ju undvika att sätta barnen vid tv eller IPad!

Det är en del av föräldraskapet, att barn tycker att mycket är roligare än att vara med mamma när de blir äldre.
    Men jag lovar, när det gäller, så är det ändå mamma och pappa som är bäst, i några år till i varje fall.
    Vi är där hela tiden, vi representerar vardagen och det "tråkiga", det är precis som det ska vara. Så länge ditt barn vänder sig till dig när det verkligen behövs, så är det som det ska vara.
    Varför inte låta honom får en stund framför tv´n eller Ipad och varva ner efter dagen?
    Så kan du pyssla med ditt och sedan gör du något tillsammans med honom.

Din uppgift är inte att göra ditt barn glad hela tiden. Utan din uppgift är att få honom att växa och utveckla sig själv.
  • Rikard

Detta är supervanligt. 
    Försök se det positiva i det hela. Ditt barn trivs med sina kompisar och på fritis. Det hade ju varit hemskt om du varje dag hade fått dåligt samvete för att du inte kommit och hämtat honom tidigare från den vedervärdiga fritis.

Trick nummer 1 för att få barn att trivas är andra barn. 
    Trick nummer 2 är att vara med barnet och göra något tillsammans. Varken barn eller vuxna trivs när de känner sig förbisedda. Att du håller på med matlagning och sådant som ju objektivt är en del av ditt omhändertagande av din son, så kan det ur ett barns perspektiv kännas som att vara bortglömd. Men samtidigt inte tvinga sig på det om barnet hellre vill ägna sig åt något på egen hand.

Viktigt också att du inte gör något som kan kännas som ett skuldbeläggande; "Barnet ska inte behöva känna att mamma mår dåligt för att jag tycker att det är roligare på fritis än hemma."

• helena29

Tack för alla fina svar!
    Det kanske ÄR ok med IPad/tv en stund efter dagis/skola/fritids?
    Man känner ju bara att man borde va ute o leka eller göra nån aktivitet ihop...

• BahHumbug

Spontant så känns det som om du borde testa att ha schema som visar vad som händer. Att ni på morgonen går igenom så att ditt barn vet vad som kommer att hända när ni kommer hem. Om man har bilder som visar hur kvällen kommer att se ut så kanske det blir lättare. Barn har en annan tidsuppfattning och som någon annan skrev så kan barnet vara uppe i varv. 

Inför även massage fem eller tio minuter innan barnet lägger sig. Det gör så att kroppen slappnar av och så varvar man ner och får närhet. 

Svar på tråden Hur få min 6-åring att tycka det är mysigt att få gå hem från fritids?