Hur gör ni för att orka och inte bryta ihop?
Vi kämpar också. Har tyvärr inget bra svar på hur man inte bryter ihop, för jag gör det hela tiden. Mina vänner är gravida eller har barn (med några få undantag) och jag märker hur jag skärmar av mig från dem. Senast denna vecka skulle jag luncha med en vän som har en son. Hon vet att vi försöker och är gullig och frågar hur det går - men samtidigt pratar hon om sin son hela tiden. Hur jobbigt det är att aldrig få någon egentid, hur lång tid det tar att lämna på förskolan, hur trött hon blir när han aldrig somnar. Alltså, jag FATTAR att det där är jobbigt men jag Orkar. Inte. Höra! Det gör så ont att höra henne beklaga sig över det där livet som är allt jag drömmer om, och som det är min värsta skräck i livet att jag kanske aldrig kommer att få uppleva. Det gör så ont!!! Så jag hittade på en ursäkt till att inte luncha. För alltså, jag kan ju inte förbjuda henne att prata om sin son? Han är ju hela hennes liv och vardag, jag förstår det. Men jag orkar inte höra.
Jag märker att jag så smått börjar bli annorlunda som person, och det skrämmer mig. Jag brukar vara positiv, nyfiken och snäll. Numera är jag arg och avundsjuk. Jag är arg på livet, på hur orättvist det är. Jag är arg på alla som fäller dumma kommentarer ("slappna aaaav!"). Jag är arg på att jag inte kan planera min framtid (kan vi boka resan nästa sommar, eller kommer jag att vara höggravid då?). Jag är arg på min kropp. Jag är avundsjuk på varenda gravid kvinna jag ser, på varenda mamma jag känner. Jag som alltid är genuint glad för andra, som alltid lyssnar, som alltid finns där - jag orkar inte vara den personen längre. Det gör för ont.
Ibland undrar jag om det vore bättre att bara ge upp. Samtidigt är det så oerhört långt ifrån "bara". Att ge upp vore att förlora hoppet om den största dröm jag någonsin haft. Det vore att acceptera förlusten av det viktigaste i hela livet. Jag kan inte göra det. Så vi kämpar på, och jag gör allt jag kan för att den här nya, arga personen inte ska få ta över för mycket.
Tack för att jag fick skriva av mig. Och tack för att ni är flera som skriver av er. Ni gör så att jag känner mig mycket mindre ensam i det här <3