• Hejbebis2017

Snälla hjälp mig någon

HEj!

Jag sitter i en väldigt svårt sits.

Min man efter fem år valde att skilja sig. Vi har en dotter på två månader nu.

Vi bor i Uppsala, jag flyttade till Uppsala då min man är härifrån och har sin företag här. Jag är själv född och uppvuxen i Lund och har hela min nätvärk där...

Varken min man, hans familj eller någon annan pratar med mig eftersom min man inte tillåter att någon ska göra det. Jag känner mig väldigt ensam och behöver stöd och hjälp från min familj. Jag vill nu flytta till Lund, men min man godkänner inte detta och vi har gemensamt vårdnad. Jag vill ändå och måste ändå flytta till Lund då som sagt jag inte har någon här, min bebis är 2 månader och ammas regelbunden så hon behöver mig som mest nu också......jag är absolut inte ute efter ensam vårdnad utan kan gå på en samarbetasamral och göra en avtal där jag kan flyga ner till Uppsala så min bebis kan träffa sin pappa, han accepterar inte detta heller ....

Min fråga är om jag ändå flyttar och han stämmer mig kan jag få problem ? Kan han vinna tvisten ? Vad ska jag Göra

• Svar på tråden Snälla hjälp mig någon
  • alexias mamma

Skynda dig att flytta! Gör det nu, helst igår!!
    Annars kommer du bli fast där utan möjlighet att få flytta MED ditt barn till den stad där du mår bäst och kan leva som du vill.

En rättstvist kommer ändå att ta lång tid kanske flera år, och då kommer barnet redan ha rotat sig i lund :)

• Lena

Kontakta en advokat och en kvinnojour jag tycker det låter som relationen inte har varit så sund

• BahHumbug

Jag håller med Lena, du måste skaffa en myndighetskontakt INNAN du flyttar.
    Ju mer rätt du gör från början desto smidigare blir det. Om du bara flyttar så kan pappan skaffa en advokat och hävda att du stulit barnet och då kan det bli värre. 
    Det kan vara frestande att bara flytta, men för barnets framtidsskull ordna hjälp från en myndighet innan du gör något.

Det är lätt att vara efterklok och jag tror inte att någon av er skulle må bra om i värsta scenariot att pappan får vårdnaden och du blir utmålad till kidnappare. Det finns folk till allt och samhället har blivit rååare, det du kan göra är att be en vän eller familjemedlem komma upp en helg. Samla på dig så mycket bevis du kan, spela in samtal, skriv dagbok, filma när ni ses.

• Hejbebis2017

Jag förstår.

Jag har en advokat just nU, och han har en advokat med. Min advokat har skickat flytten till domstolen så att de kan avgöra, dock kan detta ta tid. Han accepterar inte flytten oavsett. När det komme till filma och spela in så pratar vi inte med varandra och ses inte, så vi har ingen bevis...

Min advokat säger att jag kan flytta nu direkt då min dotter är två månader och han kan aldrig vinna vårdnaden då jag ammar regelbunden, men fortfarande är jag rädd och vet inte vad jag ska göra...

• Anonym (Mamma)

Han kan inte hålla dig gisslan i staden för att ni har barn, eftersom ni inte kommer överens så kommer domstolen fatta ett beslut åt er, finns gratis advokat råd på nätet om du vill höra med andra advokater om ditt fall

• cesso

Vad jag vet är det först när barnet börjat förskola/ skola som det kan bli "förbjudet" att flytta långt med barnet utan tillåtelse från den andra föräldern.

Jag förstår att du tvekar MEN ju tidigare du flyttar till Lund desto bättre. När processen väl är igång så kommer boendet säkert dömas till din fördel eftersom du är den primära föräldern när barnet är litet och dessutom stadgat dig och barnet i Lund.

Du gör dig själv en otjänst att stanna kvar. Gör du det länge kan rätten säkert hävda att barnet har stadgat sig i Uppsala.

Flytta. Gör processen korrekt rättsligt. Följ de beslut som rätten tar. I värsta fall får du väl flytta tillbaka?

• Hejbebis2017

Ja jag har bestämt mig för och flytta efter möten som vi har med familjerätten. Tack för svar :)

Svar på tråden Snälla hjälp mig någon