• Vixen90

Vilket är det roligaste ord eller uttryck du vet?

Min morfar har en massa gamla ord och uttryck för sig som ofta gör oss andra fulla i skratt. Tex så kan han säga saker som att han "måste gå på kontoret" om toaletten, att man inte ska "dripsa" med honom och "grymta månne grisarna om de visste hur den store galten han lider". Det här är bara några få exempel av allt vi fått höra.

Underliga gamla uttryck alltså. Och ofta väldigt humoristiska, särskilt när de dyker upp i vardagliga samtal år 2017.

Nu vill jag helt enkelt fylla på mitt förråd. Så - vad har du hört för roliga ord/yttryck?

• Svar på tråden Vilket är det roligaste ord eller uttryck du vet?
  • Vixen90
    Vixen90 skrev 2017-08-31 02:31:19 följande:

Jag vågar mig på en gissning då. Kan vara helt åt skogen. Jag kanske är lite bakom flötet

Gå i kärunga - gifta sig? Gå i giftermål?

Sleipna - vassa, slipade, skärpta?

Uga - kvinna? Ung kvinna kanske?

Torplycka - detta låter bekant men jag har inte en susning om vad det gäller.

Åsmit - aaaaaldrig hört. Inte den blekaste!

Var någon rätt?

Ser att jag läst fel på kärunga! "Ska i gå kärunga".

Då gissar jag att det mer är som "kära (barn?)". Ska ni gå, kära barn? Typ. Eller? Helt ute och cyklar?
  • Aniiee
    Vixen90 skrev 2017-08-31 02:31:19 följande:
    Jag vågar mig på en gissning då. Kan vara helt åt skogen. Jag kanske är lite bakom flötet

Gå i kärunga - gifta sig? Gå i giftermål?

Sleipna - vassa, slipade, skärpta?

Uga - kvinna? Ung kvinna kanske?

Torplycka - detta låter bekant men jag har inte en susning om vad det gäller.

Åsmit - aaaaaldrig hört. Inte den blekaste!

Var någon rätt?
    fiskt vågat, i alla fall =P

Kärunga/kärunda = gå ärenden på ett sätt att man inte går någon sträcka  två gånger, en rundslinga alltså. Med ärenden.

Sleipna = göra iordning 2 hästar, antingen för ridning eller tvåspann för en vagn (kommer av Odens häst, som ju hade 8 ben). Överfört, att göra saker i par.

Uga = Mest rätt, i alla fall. Mer "flickunge", egentligen.

Torplycka = Du känner nog igen det för att det finns en kaka som heter Torplycka. i det här sammanhanget så betyder det "små, enkla, billiga nöjen eller glädjeämnen". Markeslycka, eller marknadslycka, i gengäld är istället de mer extravaganta nöjena.

Åsmit = Fisk och skaldjur som fångats med händerna. Ordet kommer från en ställe där det fiskades mycket i åar, och att hugga fisk med bara händerna är ju inte det lättaste, de smiter om de kan. Å-smit.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (Tess)
    Vixen90 skrev 2017-08-31 02:24:20 följande:

Haha, åh, det finns så många bra!

Men

Vad gör man när man tar på sig träfracken?

Träfrack=kista

Dör alltså.
  • Vixen90
    Aniiee skrev 2017-08-31 13:35:42 följande:

fiskt vågat, i alla fall =P

Kärunga/kärunda = gå ärenden på ett sätt att man inte går någon sträcka  två gånger, en rundslinga alltså. Med ärenden.

Sleipna = göra iordning 2 hästar, antingen för ridning eller tvåspann för en vagn (kommer av Odens häst, som ju hade 8 ben). Överfört, att göra saker i par.

Uga = Mest rätt, i alla fall. Mer "flickunge", egentligen.

Torplycka = Du känner nog igen det för att det finns en kaka som heter Torplycka. i det här sammanhanget så betyder det "små, enkla, billiga nöjen eller glädjeämnen". Markeslycka, eller marknadslycka, i gengäld är istället de mer extravaganta nöjena.

Åsmit = Fisk och skaldjur som fångats med händerna. Ordet kommer från en ställe där det fiskades mycket i åar, och att hugga fisk med bara händerna är ju inte det lättaste, de smiter om de kan. Å-smit.

Åh, såklart! Vad allt blir begripligt när man får det förklarat det finns ju logik bakom det mesta, om än vissa ord är lite långsökta. Intressant är det i alla fall att höra!
  • Vixen90
    Anonym (Tess) skrev 2017-08-31 13:42:31 följande:

Träfrack=kista

Dör alltså.

Haha! Vad annars!

Slå ihop klövarna och ta på sig träfracken! Jajamen! Användbara uttryck! Älskar't
  • Anonym (Roligt)

"Ja Göta Petter!"

"Han/hon skulle ju inte sno ett glas vatten om det så brann i håret"

Uttryck lärt från min pappa:

"Praktiskt sa Boberskan när hon fick en unge med handtag i ryggen"

• Anonym (Jag)

När min farfar levde sade han "passade precis som pitten i Greta" haha. Greta var min farmor.

• Anonym (Y)

"Skrattar så jag kissar på mig!!!"

• Vixen90
    Tow2Mater skrev 2017-09-01 16:37:06 följande:

"bygga tak över nöjesfältet"

Vad innebär det?
  • Tow2Mater
    Vixen90 skrev 2017-09-01 16:46:01 följande:
    Vad innebär det?
    Det sägs samtidigt som man klappar sig lite lätt på den växande fleta magen (ej graviditet, utan bara pga fett) :)
  • ajnas

"Hästens födelsedag" - när någon tar en stor brödskiva eller stor bit tårta t ex; "Oj, är det hästens födelsedag idag?!"

Har hört det via en äldre kvinna som är finsk, vet inte om uttrycket kanske härstammar därifrån men jag tycker det är fantastiskt!

Mer på hästtema: "Man ska inte skåda given häst i munnen!" - har man fått något gratis så ska man inte vara kritisk eller nogräknad.

• Anonym (X)

Ohemult - har seglat upp som ett favoritord hos mig

• Vixen90
    Tow2Mater skrev 2017-09-01 16:48:06 följande:

Det sägs samtidigt som man klappar sig lite lätt på den växande fleta magen (ej graviditet, utan bara pga fett) :)

Haha!
  • Vixen90
    ajnas skrev 2017-09-01 20:41:53 följande:

"Hästens födelsedag" - när någon tar en stor brödskiva eller stor bit tårta t ex; "Oj, är det hästens födelsedag idag?!"

Har hört det via en äldre kvinna som är finsk, vet inte om uttrycket kanske härstammar därifrån men jag tycker det är fantastiskt!

Mer på hästtema: "Man ska inte skåda given häst i munnen!" - har man fått något gratis så ska man inte vara kritisk eller nogräknad.

Hahs, jaa! Vilka bra! Hästens födelsedag var ju festlig!
Svar på tråden Vilket är det roligaste ord eller uttryck du vet?