• Filhan

Tjejen kommer inte låta mig träffa barnet

Har gjort en tjej med barn. Det var inte planerat och betedde mig illa efter jag fick veta att hon tänkte behålla det. Erkänner att jag var svinig. Har bett om ursäkt men hon accepterar inte och säger att jag aldrig kommer få träffa det eller ha med det att göra. Hon har gått så långt som att hota att flytta utomlands redan innan födseln för att se till att jag inte kan få till gemensam vårdnad eller umgänge. Undrar om jag har några rättigheter i det här? Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Tjejen kommer inte låta mig träffa barnet
  • Anonym (la)

Din möjlighet består i att försöka bygga en bra relation till mamman. Det kommer att ta tid så du måste ha tålamod. Formella rättigheter kan bli svårt.

• Hhjchk

Det du INTE ska göra är att börja skrika om dina rättigheter och hur orättvist HON behandlar dig. Antagligen är hon arg och vill hämnas, men visar du genom ord och handling att du är trovärdig kommer hon att se till barnets bästa till slut.

• Filhan

Jo fattar att hon är arg men tror verkligen inte hon självmant kommer ångra sig och låta mig ha kontakt med barnet. Hon vill inte ha med mig att göra heller så det är omöjligt att bygga en relation till henne.

• Filhan

Jo fattar att hon är arg men tror verkligen inte hon självmant kommer ångra sig och låta mig ha kontakt med barnet. Hon vill inte ha med mig att göra heller så det är omöjligt att bygga en relation till henne.

• Anonym (?)

Du kan i princip inget göra. Hon får automatiskt enskild vårdnad eftersom ni inte är gifta. varför skulle hon gå dig till mötes när du betett dig dumt? 

• Tow2Mater

Kontakta socialnämden och tala om att du är pappan. De kan sen bekräfta det med blodprov etc när barnet är fott. De kan ge dig information kring dina rättigheter att göra ett faderskapstest.

• Filhan
    Anonym (?) skrev 2017-08-31 20:50:04 följande:

Du kan i princip inget göra. Hon får automatiskt enskild vårdnad eftersom ni inte är gifta. varför skulle hon gå dig till mötes när du betett dig dumt? 

Jaha okej då är det väl så då. Visst jag har betett mig dumt mot henne och jag har bett om ursäkt också men detta handlar om barnet. Det är mitt barn också. Eller ja genetiskt i alla fall men på inget annat sätt verkar det som. Men då vet jag i alla fall. Tack.
  • Anonym (la)
    Tow2Mater skrev 2017-08-31 20:52:24 följande:

Kontakta socialnämden och tala om att du är pappan. De kan sen bekräfta det med blodprov etc när barnet är fott. De kan ge dig information kring dina rättigheter att göra ett faderskapstest.

Om man har varit gift med en kvinna eller varit skrivna på samma adress (sambo) kan man mot moderns vilja göra ett faderskapstest. Andra män kan inte komma och kräva det. Det är enligt Socialstyrelsen.
  • Anonym (la)
    Filhan skrev 2017-08-31 20:35:24 följande:

Agera vuxet och ge det tid.
Svar på tråden Tjejen kommer inte låta mig träffa barnet