• Smultron93

Ni förskollärare som inte jobbar i fsk eller skola. VAD gör ni istället??

Hej! Nu söker svar från er som endast är utbildade till barnskötare eller förskollärare. Ni som inte jobbar på förskola eller skola.. vad arbetar ni med istället? Jag känner att jag behöver byta bana snart då stressen ständigt knackar på dörren :(. Vilka vägar finns att gå (som inte kräver mer utbildning än det jag har, dvs barn & fritidsprogrammet samt förskollärarprogrammet).

Är det omöjligt att göra något helt annat? Typ något administratör eller vad som?

• Svar på tråden Ni förskollärare som inte jobbar i fsk eller skola. VAD gör ni istället??
  • Anonym (Mona)

En del jobbar inom funktionshinder, t ex som personlig assistent eller på LSS-boende. En del jobbar som skoladministratörer, men det har jag bara stött på lärare som varit (dvs de har gått på högskola).

• IsDimma

Jag jobbar iofs på förskola och är helt ny på jobbet (tre veckor). Men jag jobbar på en specialförskola med barn med multihandikapp. Vi är i regel en pedagog på ett barn.
    Vi har massor med tid till barnen! Tid att bara vara här och nu. Vill ett barn undersöka en sak en halvtimme så är det helt okej. Vi är i stort sett aldrig på väg någonstans - till skillnad från vanlig förskola där man alltid är på väg till nästa sak.
    Jag håller på att lära mig att stressa ner. Att förstå att jag gör mitt jobb perfekt när jag sitter bredvid ett barn som sover eller ligger och leker på en matta.
    Men att kunna ge ett barn 1.5 timme för att hjälpa det att äta lunch eller kunna leka med vatten en halvtimme för att barnet vill det. Det är underbart!

• Smultron93
    IsDimma skrev 2017-09-01 18:39:48 följande:

Jag jobbar iofs på förskola och är helt ny på jobbet (tre veckor). Men jag jobbar på en specialförskola med barn med multihandikapp. Vi är i regel en pedagog på ett barn.