• Smultron93

Ni förskollärare som inte jobbar i fsk eller skola. VAD gör ni istället??

Hej! Nu söker svar från er som endast är utbildade till barnskötare eller förskollärare. Ni som inte jobbar på förskola eller skola.. vad arbetar ni med istället? Jag känner att jag behöver byta bana snart då stressen ständigt knackar på dörren :(. Vilka vägar finns att gå (som inte kräver mer utbildning än det jag har, dvs barn & fritidsprogrammet samt förskollärarprogrammet).

Är det omöjligt att göra något helt annat? Typ något administratör eller vad som?

• Svar på tråden Ni förskollärare som inte jobbar i fsk eller skola. VAD gör ni istället??
  • Anonym (Mona)

En del jobbar inom funktionshinder, t ex som personlig assistent eller på LSS-boende. En del jobbar som skoladministratörer, men det har jag bara stött på lärare som varit (dvs de har gått på högskola).

• IsDimma

Jag jobbar iofs på förskola och är helt ny på jobbet (tre veckor). Men jag jobbar på en specialförskola med barn med multihandikapp. Vi är i regel en pedagog på ett barn.
    Vi har massor med tid till barnen! Tid att bara vara här och nu. Vill ett barn undersöka en sak en halvtimme så är det helt okej. Vi är i stort sett aldrig på väg någonstans - till skillnad från vanlig förskola där man alltid är på väg till nästa sak.
    Jag håller på att lära mig att stressa ner. Att förstå att jag gör mitt jobb perfekt när jag sitter bredvid ett barn som sover eller ligger och leker på en matta.
    Men att kunna ge ett barn 1.5 timme för att hjälpa det att äta lunch eller kunna leka med vatten en halvtimme för att barnet vill det. Det är underbart!

• Smultron93
    IsDimma skrev 2017-09-01 18:39:48 följande:

Jag jobbar iofs på förskola och är helt ny på jobbet (tre veckor). Men jag jobbar på en specialförskola med barn med multihandikapp. Vi är i regel en pedagog på ett barn.

Vi har massor med tid till barnen! Tid att bara vara här och nu. Vill ett barn undersöka en sak en halvtimme så är det helt okej. Vi är i stort sett aldrig på väg någonstans - till skillnad från vanlig förskola där man alltid är på väg till nästa sak.

Jag håller på att lära mig att stressa ner. Att förstå att jag gör mitt jobb perfekt när jag sitter bredvid ett barn som sover eller ligger och leker på en matta.

Men att kunna ge ett barn 1.5 timme för att hjälpa det att äta lunch eller kunna leka med vatten en halvtimme för att barnet vill det. Det är underbart!

Låter ju jättespännande! Ligger lönen på ungefär samma som i vanlig förskola? Tror jag kommer byta bana till barn i behov av stöd. Det precis det som du beskriver som jag behöver. Jag behöver känna att jag kan finnas där för barnen på riktigt och inte ha stressen omkring mig hela tiden överallt
  • Ferr

Så fint du beskriver det Isdimma! Jag är mamma till ett barn som går på special förskola på grund av funktionshinder. Verkligen en fröjd att höra vad ni tycker om ert jobb.

Ni är verkligen speciella och jag beundrar er och ert engagemang. All kärlek till er!!

• IsDimma
    Ferr skrev 2017-09-01 23:12:26 följande:

Så fint du beskriver det Isdimma! Jag är mamma till ett barn som går på special förskola på grund av funktionshinder. Verkligen en fröjd att höra vad ni tycker om ert jobb.

Ni är verkligen speciella och jag beundrar er och ert engagemang. All kärlek till er!!

Jag har som sagt inte jobbat så länge första veckan kändes stressig för då trodde jag att jag aldrig skulle kunna lära mig allt andra veckan så kändes det redan mycket bättre och denna veckan känns det som om jag kommit in i jobbet. För mig är det här en helt ny värld med allt vad det innebär men så himla kul, intressant och givande jag tycker det är. Och när jag tittar på mina kollegor som jobbat längre med våra barn och ser att dom förstår varje litet sätt som barnen kommunicerar på då tänker jag att det där kommer jag också att kunna om ett tag och det är häftigt
    Trivts har jag gjort från början. Tycker bara det är synd att jag inte tidigare ens förstått att såna här förskolor finns. För det är här jag vill jobba! Jag tycker det är guld värt att få lära känna barnen så som vi har möjlighet att göra
  • IsDimma
    Smultron93 skrev 2017-09-01 23:09:21 följande:
    Låter ju jättespännande! Ligger lönen på ungefär samma som i vanlig förskola? Tror jag kommer byta bana till barn i behov av stöd. Det precis det som du beskriver som jag behöver. Jag behöver känna att jag kan finnas där för barnen på riktigt och inte ha stressen omkring mig hela tiden överallt
    Jag bytte inom samma stadsdel så jag fick behålla min lön. Men vad jag har förstått på kollegor så verkar det som om det är ungefär samma. Kan tänka mig att du kan få högre lön kanske om du har någon mer utbildning mot funktionshinder men det vet jag faktiskt inte.
  • Phalaenopsis

Vi har en fsk-lärare som nyligen varit långtidssjukskriven som resurs hos min dagmamma. Hon trivs jättebra och stressigt är det inte. (Jag frågade en dag hon såg lite trött ut.)

• FruGreen

Hej! Jag gick barn och fritidsprogrammet och jobbade som barnskötare ett tag. Insåg snabbt att det inte var ett jobb för mig. Har jobbat på snabbmatsrestauranger, i butik och på cafè. Typ donken va hemskt, folk slarvade och lönen va piss. Butik är grymt kul. Lätt att få vikariat men svårt med fast tjänst. Plus bra lön. Jobbar nu på ett konditori. Trivs, inte så stressigt och helt ok lön.

Svar på tråden Ni förskollärare som inte jobbar i fsk eller skola. VAD gör ni istället??