• Anonym (Karies?)

Kan hål under emaljen i tänderna läka med fluor?

Dum fråga kanske men jag har fått litet hål under emaljen (början till hål?). De är väldigt små skuggor enligt tandläkaren och ser precis likadana ut som förra året på röntgen. Alltså ingen förändring åt vare sig ena eller andra håller. Min tandläkare sa att man måste inte laga men risken är att om ph balansen i mun saliv osv ändras så kan hålet snabbt gå djupare in i tanden. Men det kan också vara oförändrat om jag sköter mina tänder (?). Jag är 35 år och detta ör mitt första hål i tänderna så jag är ny inom detta med att laga tänder. Enligt min tandlälkare brukar de rekommendera hål om det sitter under emaljen och det ligger precis under. Någon här som har valt att inte laga liknande och kan det isådanfall läka om man sköter noggrannt med fluor osv eler är det bara om mn har hål ytligt som det går ? Samtidiht så har man ju hört att har man en gång lagat tänderna så har man lite lätter att det fastnar bakterier just där (så då ökar ju kariesrisken lite).

• Svar på tråden Kan hål under emaljen i tänderna läka med fluor?
  • Anonym (Tsk)

Beror på hur långt i emaljen, finns 3 stadier. Stadie ett kan du underhålla med flour.

• Anonym (Karies?)
    Anonym (Tsk) skrev 2017-09-01 17:44:21 följande:

Beror på hur långt i emaljen, finns 3 stadier. Stadie ett kan du underhålla med flour.

Vilka är de tre stadierna? Mitt ligger precis vid /under emaljen. Arbetar du som tandläkare/tandsköterska?
  • Anonym (Karies?)

Det är på sidorna av tanden 
  • volvo142
    Men läker det inte alls då? bara håller sig på samma nivå? Glad
Svar på tråden Kan hål under emaljen i tänderna läka med fluor?