Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Han äter upp ALLT!

Säg till honom att han äter er ur huset. Att han numera får handla det som han vill äta.

• sextiotalist
    jrockyracoon skrev 2017-09-03 15:15:44 följande:
    Precis! Jättekonstigt att han åt tills han blev mätt av maten som stod framme. Eller gick han i skåpen och stal maten därifrån?

Så om en person kommer till middag hos er, får denne passa sig. Stackarn om han äter maten som står på bordet. Borde han inte fatta att han måste kila iväg till McDonalds direkt efter er middag, för att er gästfrihet ligger på 0,0...
    Om man är gäst hos någon, så länsar man inte faten helt enkelt. Jag är rätt många som inte känner sig mätta förrän de är övermätta. Så om man fortfarande är hungrig efter en normalportion, då kanske man bör tänka över varför (och bekosta överätningen helt själv).
    Nu uppfattade jag det som att han gick i skåpen också
    För 50 år sedan så klarade (även yngre) vuxna hårt kroppsarbete på mindre portioner än man äter idag (men å andra sidan så var de inte överviktiga)
  • sextiotalist
    jrockyracoon skrev 2017-09-04 15:05:47 följande:
    Det är nog väldigt olika vad som förväntas av en i olika kulturer och subkulturer... Eftersom jag fått inblick i den bosniska kulturen kan jag inte låta bli att jämföra med den normalsvensken.. och jag tycker vi är otroligt snåååla i Sverige i jämförelse!!! Jag undrar vad den kulturen bygger på ?
    Eller så är det ni som är giriga, dvs äter andras mat som ni slipper betala och laga.

Nu jämnar det inte ut sig i ts fall heller. Eftersom det är ett ensidigt nyttjande från ett håll.

Nej, vi är inte snåla, vi har bara en annan syn på hur man beter som gäst. Bosnier är inte mer generösa än andra, generositet är inte vad man har i grytorna och på bordet.
  • sextiotalist
    jrockyracoon skrev 2017-09-04 21:47:07 följande:

Skulle det vara bättre, menar du att låta folk gå hungriga. Varför ens laga vanliga måltider, kanske enklast att bara satsa på ett blad sallad och vatten?

Är det okej att jag själv som lagar och köper min egen mat, äter mig mätt? I så fall undrar jag hur jag ska bete mig när jag får gäster. Ska jag bälga i mig tills jag blir mätt, samtidigt som gästerna får väga sin mat på någon våg, eller så... Låter ju väldigt generöst...

Har du aldrig lärt dej att göra rätt för dej?

Tror att du missuppfattade någonting nu. Det är inte jag som är TS pojkvän - om du inte tänkte på mina bosniska svärföräldrar. När de lägger på mat, så vågar jag inte göra annat än äta tills magen spricker, för annars blir de mycket sorgsna. Jag försöker dock bjuda tillbaka så mycket jag kan...

Det är en viss skillnad på att vräka på mat åt någon och vräka på mat åt sej själv så andra får vara hungriga.

Om maten inte räcker till, så hade jag ju ett råd till TS. Gör större portioner. Är det verkligen så illa att se till att den här stora ishockeyspelande bjässen till grabb får i sig det han behöver? Lösningen är väl ändå inte att han ska svälta? Betala kan vara en väg att gå, men att vägra honom mat lär ju inte främja den mysiga stämningen därhemma i stugan..

Om jag bjuder någon på mat, så tänker jag inte såhär om den som äter den: Den där jäveln har inte lärt sig att göra rätt för sig. Jag tänker såhär istället: Vad roligt att han tyckte om maten, det här var en trevlig middag, det här måste vi göra om. Bjuda är ju just det att ge någon något utan krav på motprestation. Annars vore det ju någon form av byteshandel. Hör och häpna, vilket man knappt kan tro vid läsningen av denna tråd, finns det faktiskt dem (jag själv inkluderad) som tycker det är roligt att göra andra glada och mätta. Samtidigt finns det ju inget tvång involverat när man pratar om att bjuda någon. Man väljer ju själv vem man vill bjuda på mat...

Det finns måhända ett antal gratis-mat-banditer i världen - men jag väljer att inte fokusera på just det. Känns inte som det största problemet, och jag har liksom en grundtanke att jag tycker om människor och att de inte by default är skitarslen. Detta är kanske vad som skiljer mig från dig... 

Svälta, man svälter inte om man inte får länsa faten.

Jag skulle troligen göra dina svärföräldrar mycket ledsna eftersom jag dels är liten i maten och överäter aldrig.
Svar på tråden Han äter upp ALLT!