Inlägg från: HannaA11 |Visa alla inlägg
  • HannaA11

Skaffa Golden Retriever?

Hej!

En kompis till mig har golden och det är i grunden mycket aktiva hundar (det är ju en retriver) som hon både tränar och tävlar i såväl lydnad som spår. Själv har jag haft engelsk springer spaniel och jag upplevde att det de raserna hade gemensamt var att de är aktiva hundar som mår bäst när de får rejält med motion och får använda hjärnan (genom att träna ex lydnad, apportering, spår eller dylikt). Som ovanstående skrev brukar dessa hundar vara matglada och risken finns att de blir överviktiga om man inte håller koll på mat och ser till att motionera dem ordentligt.

Försäkring är i min mening ett måste! Min hund blev kroniskt sjuk och hade hon inte varit försäkrad så hade det blivit en katastrof, man kan lätta komma upp i riktigt höga kostnader (hon opererades och fick intensivvård och det hade slutat på långt över 30 000:- utan försäkring).

Matkostnader varierar mycket beroende på vilket foder man väljer, ett tips är att kolla vad uppfödaren rekommenderar. Om hunden skulle visa sig ha allergier eller någon sjukdom kan den dock behöva speciellt foder och det är ofta ganska dyrt.

Hursomhelst så är golden härliga hundar så jag önskar dig lycka till med hundköpet!

Svar på tråden Skaffa Golden Retriever?