• Kexmonstret

    När berätta på jobbet, och hur?

    Hej!

    Jag är lite intresserad av att höra hur ni har berättat om er graviditet för er chef och era kollegor samt i vilken vecka ni har berättat. Jag har nyligen bytt jobb så funderar en hel del på hur jag skall avslöja denna nyhet och på vilka reaktioner jag kan tänkas få från chef och kollegor Glad

  • Svar på tråden När berätta på jobbet, och hur?
  • LejonSa

    Första barnet berättade jag för chefen när jag var i v 16-17. Strax innan RUL. Var ny på jobbet. Fick anställningsbeviset till det jobbet dagen innan jag plussade

    Barn nr 2. Bf slutet på året. Berättade för chefen i v 12 och kollegor i v20. Till chefen sa jag tidigt för att jag visste att hela sommarn skulle komma o han skulle vara på semester och ville inte poppa upp pp jobb sen i aug med mage huxflux.

  • Jsv17

    Jag väntade faktiskt till v.20, kände inte att jag behövde säga det innan och jag jobbar på ett utländskt företag där de gör en ganska stor grej av det, på ett positivt sätt, så ville vänta till jag var redo för det och kände mig trygg i graviditeten. Nu har jag fått jättemycket stöd och de har ändrat mina tider och jag får jobba hemifrån 50% så att jag ska orka hela vägen och är jätte lyhörda för hur jag mår och så så det har varit jättebra.


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Anonym (Fröken)

    Berättade så fort jag kom tillbaka efter semester, v.11. Dels för att omständigheterna krävde det, dels för att jag ville. Jobbar i förskola så jag ville ge min chef en ärlig chans att hitta ersättare.

  • Klocksatan

    1:a gången. Berättade efter v 12. Närmaste kollegorna blev väldigt glada. Chefen gratulerade.

    2:a gången. Berättade för närmaste kollegorna typ v 5. Mådde så himla dåligt och var hemma och "sjuk" mycket. En kollega blev glad, den andra lite bekymrad över den ökade arbetsbelastningen (begriplig reaktion i det läget). Chefen fick veta typ v 7-8, nånting. Han behövde veta pga frånvaron samt att vi skulle nyanställa och det var då lämpligt att han visste om. Annars skulle personalplaneringen fått göras om.

  • Krusbärskompott

    Jag är i v 15 nu och har den senaste veckan berättat för två personer på jobbet som står mig nära.

    Jag gissar att det börjar bli dags att lämna schemaönskemål för julhelgerna snart och då måste jag berätta för chefen. Jag jobbar vanligtvis mycket då men i v 30+ tror jag inte jag kommer att vara så sugen på det.

    I mitt fall är det mer en personlig grej. Jag har svårt att hantera när folk blir jätteglada eftersom jag själv fortfarande är osäker på om det verkligen kommer att bli en bebis.

  • Anonym (Anonym)
    Kexmonstret skrev 2017-09-01 23:13:54 följande:

    Hej!

    Jag är lite intresserad av att höra hur ni har berättat om er graviditet för er chef och era kollegor samt i vilken vecka ni har berättat. Jag har nyligen bytt jobb så funderar en hel del på hur jag skall avslöja denna nyhet och på vilka reaktioner jag kan tänkas få från chef och kollegor 


    Berättade för chef och en kollega i v 20, efter rul. Sedan för övriga kollegor fick ryktet gå. De flesta visste nog i v 22-23.
  • student2013

    Jag berättade för ena kollegan i slutet av vecka 6 och chefen en vecka senare och den andra kollegan veckan efter. Har en del tunga lyft vilket inte är bra vid graviditet. Så kände att jag behövde berätta så han visste varför jag inte lyfte dem tyngsta grejerna.

Svar på tråden När berätta på jobbet, och hur?