• MeAndBaby

    Eremitkräftor och fuktighet i terrarium

    Någon här som äger eremitkräftor? Behöver man spraya med vatten i terrariet varje dag (kommer ha 2 st i ett 30-liters med plastlock)? Ska man dessutom ha en liten luftlucka i locket eller bör det sluta helt tätt?

  • Svar på tråden Eremitkräftor och fuktighet i terrarium
  • Lena

    Är de sötvattens- eller saktvattenserimiter?

    Jag tycker det låter som för litet akvarium och för lite vatten.

  • DeathByPickles

    Locket ska absolut inte sluta tätt om du inte har gott om ventilation i bottennivå, och hur mycket man behöver spraya beror mycket på vilket strö och inredning du valt. skaffa en mätare för luftfuktighet!


    Tycker också att det låter litet, för övrigt, de är aktiva små krabater och du ska rymma både salt och sötvatten, land och klättermöjligheter. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • MeAndBaby
    DeathByPickles skrev 2017-09-02 19:31:41 följande:

    Locket ska absolut inte sluta tätt om du inte har gott om ventilation i bottennivå, och hur mycket man behöver spraya beror mycket på vilket strö och inredning du valt. skaffa en mätare för luftfuktighet!

    Tycker också att det låter litet, för övrigt, de är aktiva små krabater och du ska rymma både salt och sötvatten, land och klättermöjligheter. 


    Ambitionen är att skaffa ett större terrarium så fort jag kommer över ett begagnat.

    Bottensubstratet kommer bestå av ÖkenSand och kokosmull. Även mossa i nåt hörn. Ska även denna fuktad ner innan?

    Eremiterna anländer på onsdag eller torsdag. På fredagen åker vi iväg och kommer tillbaka på söndagen. Frågan är att ta med dem eller inte. Behöver jag spraya terrariet varje dag måste jag ju ta med dem, men detta märker jag förhoppningsvis på hygrometern fram till fredagskvällen...
Svar på tråden Eremitkräftor och fuktighet i terrarium