• Anonym (Blää)

Dålig lukt i syntetkläder? Går det att få bort?

Är det så att när syntetkläder har fått dålig lukt så går det inte att få bort lukten? Jag tvättar själva tvättmaskinen några gånger per år. Jag kör med ättika i all tvätt varannan månad eller så. Jag kör lakan och allt jag kan på 60 grader och ibland tom 90 grader på det som klarar så hög temperatur. Tar ut blöt tvätt direkt och kör allt snustorrt i tumlaren. Så jag tror att jag gör allt rätt men det verkar som om syntetkläder som en gång har börjat lukta fortsätter lukta. Stämmer det? Är det bara att kasta sådana kläder när dom har blivit något år gamla? Dom luktar ju aldrig fräscht ens som nytvättade. Jag upplever inte samma sak med bomullskläder.

• Svar på tråden Dålig lukt i syntetkläder? Går det att få bort?
  • BuoBä

Lägg dem i blöt i vatten med ättika. Sisådär 2 dl till en hink vatten. Sen tvättar du med ättika också. Upprepa ifall lukten inte går bort helt.

• Anonym (Blää)
    BuoBä skrev 2017-09-02 16:33:56 följande:
    Lägg dem i blöt i vatten med ättika. Sisådär 2 dl till en hink vatten. Sen tvättar du med ättika också. Upprepa ifall lukten inte går bort helt.
    Har testat men det funkar ju bara temporärt så därför undrar jag om syntetkläder är körda när dom väl börjar lukta.
  • flygrl

Jag tränar i funktionskläder dvs syntet och visst har det hänt dom börjar lukta surt fast dom e nytvättade. Men sen jag började tvätta dom i Grumme tvättsåpa som e ett vanligt flytande tvättmedel som ger angenäm doft till tvätten har jag sluppit det.

Man ska ju inte använda sköljmedel då det sabbar andningsfunktionen i funktionskläderna men med det tvättmedlet får jag in skön doft ändå. Sen ska man ju tänka på att man bör tvätta kläderna efter varje träningspass och hänga upp kläderna direkt när maskinen e klar.

• Anonym (Blää)
    flygrl skrev 2017-09-03 00:08:56 följande:
    Jag tränar i funktionskläder dvs syntet och visst har det hänt dom börjar lukta surt fast dom e nytvättade. Men sen jag började tvätta dom i Grumme tvättsåpa som e ett vanligt flytande tvättmedel som ger angenäm doft till tvätten har jag sluppit det. Man ska ju inte använda sköljmedel då det sabbar andningsfunktionen i funktionskläderna men med det tvättmedlet får jag in skön doft ändå. Sen ska man ju tänka på att man bör tvätta kläderna efter varje träningspass och hänga upp kläderna direkt när maskinen e klar.
    Jag älskar Grummes tvättsåpa men har problem att hitta den på sista tiden. Var köper du den?
  • flygrl
    Anonym (Blää) skrev 2017-09-03 15:46:19 följande:
    Jag älskar Grummes tvättsåpa men har problem att hitta den på sista tiden. Var köper du den?
    Hmm...jag brukar köpa den på ICA. Inga konstigheter men vem vet kanske har dom plötsligt slutat med Grumme tvättsåpa. :/
  • cosinus

Finns speciella tvättmedel för funktionskläder på sportaffärerna.

För mig räcker det med att köra det tvättmedelet någon gång i månaden och övrig tid kan de plaggen gå med övrig tvätt.

• Anonym (Jo)

Jag har samma problem fast det gäller även bomullskläder. Jag kastade tom ut en tvättmaskin tillslut för att när kläderna tillslut luktade surt så gick det inte att få bort!

Testade med ättika, rengöringsmedel för tvättmaskin, tvätta på höga temperaturer, torka ur trumman, låtadörren vara öppen.

Nu är det samma med min "nya" maskin. Blir bra ngn dag med ättika men sen luktar det surt igen.

Svar på tråden Dålig lukt i syntetkläder? Går det att få bort?