• Anonym (Föräldralön)

Föräldralön/uppsägning återbetalning?

Hej!
    Jag är för tillfället föräldraledig och går nu i tankarna om jag ska säga upp mig från min tjänst.
    Har letat i vårt kollektivavtal men inte hittat något om man blir återbetalningsskyldig av föräldralön man fått utbetald om man inte återgår till arbetet efter föräldraledigheten. Borde detta framgå där? Eller vart finns info om detta?

• Svar på tråden Föräldralön/uppsägning återbetalning?
  • Heineken86

Nej, du blir inte återbetalningsskyldig. Inte heller kan de "dra in" din föräldralön under uppsägningstiden.

• Anonym (wow)

Wow, jag visste inte ens att det fanns något som heter föräldralön.
    Vilket jäkla vansinne egentligen, varför ska arbetsgivaren betala till för att vara av med sin personal?

• Anonym (Sonja)
    Anonym (wow) skrev 2017-09-02 16:24:46 följande:

Wow, jag visste inte ens att det fanns något som heter föräldralön.

Vilket jäkla vansinne egentligen, varför ska arbetsgivaren betala till för att vara av med sin personal?

För att locka till sig eftertraktad personal på fler sätt än med hög lön. Framförallt vi högutbildade kvinnor ser det som en bra morot. Jag har föräldralön, 31 semesterdagar och möjlighet till löneväxling som förmåner i mitt avtal. Hade valt en annan arbetsgivare om jag inte erbjudits lite extra här.
  • Anonym (Föräldralön)
    Heineken86 skrev 2017-09-02 16:21:45 följande:

Nej, du blir inte återbetalningsskyldig. Inte heller kan de "dra in" din föräldralön under uppsägningstiden.

Får man fråga hur du vara så säker? Skulle gärna vilja se svart på vitt..
    enligt vissa avtal verkar man bli betalningsskyldig nämligen..
  • Alexi

Ja det borde stå i kollektivavtalet, det är väl där föräldralönens villkor står.

Min man bytte jobb direkt efter föräldraledighet och blev återbetalningsskyldig.

• Carambolan

På mitt jobb betalas halva föräldralönen ut när man går på ledigt och andra halvan betalas ut när man kommit tillbaka och arbetat tre månader.

• Anonym (M)

Beror nog på vilket jobb du har. Sambon får skriva på papper om att han kommer komma tillbaka till jobbet och jobba ett visst tag, kommer inte ihåg hur länge, för att de ska betala ut pengarna.

• Anonym (Återbetalningsskyldig)

Enligt våra avtal skulle jag bli återbetalningsskyldig om jag sa upp mig under föräldrarledigheten om jag valde ta ut föräldrarlön ((10 %) under föräldrarledigheten och dessutom inte arbetade 3 månader etter att jag kommit tillbaka.

Så det är nog olika.

• Anonym (wow)
    Anonym (Sonja) skrev 2017-09-02 17:05:40 följande:
    För att locka till sig eftertraktad personal på fler sätt än med hög lön. Framförallt vi högutbildade kvinnor ser det som en bra morot. Jag har föräldralön, 31 semesterdagar och möjlighet till löneväxling som förmåner i mitt avtal. Hade valt en annan arbetsgivare om jag inte erbjudits lite extra här.
    Det låter ju himla bra, får jag fråga hur gammal du är och vad du arbetar som? Vill du inte berätta så kan  du väl säga vilken utbildning du har?

Pratade med en vän som jobbar på en myndighet, hon har 35 semesterdagar. Fast hon är 40+, när hon fyller 50 kommer hon ha 40 semesterdagar.
    Plus hyfsat hög lön.

Jag tycker att det är självklart att det ska löna sig att utbilda sig. frågar således inte av avundsjuka. Själv har jag medioker lön och 25 semesterdagar, en ganska vanlig och inte så hög utbildning men heller inga studielån. Och jag klarar mig fint, har inget att klaga på.
  • Anonym (Sonja)
    Anonym (wow) skrev 2017-09-03 13:31:19 följande:

Det låter ju himla bra, får jag fråga hur gammal du är och vad du arbetar som? Vill du inte berätta så kan  du väl säga vilken utbildning du har?

Pratade med en vän som jobbar på en myndighet, hon har 35 semesterdagar. Fast hon är 40+, när hon fyller 50 kommer hon ha 40 semesterdagar.

Plus hyfsat hög lön.

Jag tycker att det är självklart att det ska löna sig att utbilda sig. frågar således inte av avundsjuka. Själv har jag medioker lön och 25 semesterdagar, en ganska vanlig och inte så hög utbildning men heller inga studielån. Och jag klarar mig fint, har inget att klaga på.

Jag är 34, har en masterutbildning inom naturvetenskap. Arbetar med läkemedelsutveckling på ett privat företag, anställd sen 5 år. Jobbar in en extra semesterdag per år. Har ca 200 kkr i studielån, kostar mig 600 kr per månad men tjänar 16 kkr mer per månad än före min utbildning, så väl investerade pengar.

Å andra sidan är kraven på oss ganska höga, året runt bemanning, vi är 4 personer som ska täcka upp alla helger, alla klämdag, alla storhelger mm. och ligger det provtagningar på obekväm arbetstid är det bara att lösa, så det är ganska begränsade möjligheter att faktiskt ta ut de där semesterdagarna, speciellt i samband med att vi också har massor med komptid. Jag som inte har barn och glatt reser kan dock ta ledigt ett par månader i sträck under mindre attraktiva perioder.
  • Anonym (Lovisa)

Kolla med ditt fack som har koll på avtalen. Jag fick föräldralön och egentligen skulle en del utbetalas när man kom tillbaka till jobbet. Men jag fick det ändå i en klumpsumma innan jag gick på fl. Sa upp mig ett halvår in i föräldraledigheten men behövde ej betala tillbaka. Detta skiljer sig dock från arbetsplats till arbetsplats.

Svar på tråden Föräldralön/uppsägning återbetalning?