Anonym (wow) skrev 2017-09-03 13:31:19 följande:
Det låter ju himla bra, får jag fråga hur gammal du är och vad du arbetar som? Vill du inte berätta så kan du väl säga vilken utbildning du har?
Pratade med en vän som jobbar på en myndighet, hon har 35 semesterdagar. Fast hon är 40+, när hon fyller 50 kommer hon ha 40 semesterdagar.
Plus hyfsat hög lön.
Jag tycker att det är självklart att det ska löna sig att utbilda sig. frågar således inte av avundsjuka. Själv har jag medioker lön och 25 semesterdagar, en ganska vanlig och inte så hög utbildning men heller inga studielån. Och jag klarar mig fint, har inget att klaga på.
Jag är 34, har en masterutbildning inom naturvetenskap. Arbetar med läkemedelsutveckling på ett privat företag, anställd sen 5 år. Jobbar in en extra semesterdag per år. Har ca 200 kkr i studielån, kostar mig 600 kr per månad men tjänar 16 kkr mer per månad än före min utbildning, så väl investerade pengar.
Å andra sidan är kraven på oss ganska höga, året runt bemanning, vi är 4 personer som ska täcka upp alla helger, alla klämdag, alla storhelger mm. och ligger det provtagningar på obekväm arbetstid är det bara att lösa, så det är ganska begränsade möjligheter att faktiskt ta ut de där semesterdagarna, speciellt i samband med att vi också har massor med komptid. Jag som inte har barn och glatt reser kan dock ta ledigt ett par månader i sträck under mindre attraktiva perioder.