• Anonym (Ledsen)

Han vägrar döpa våra barn

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

• Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 20:22:01 följande:

Hur kommer man överens om sånt som inte går att kompromissa om? Det går ju liksom inte att göra "halvt" eller mötas på halva vägen i en sån fråga.. Så hur gör man? 
    Jag vill döpa våra barn medan han säger tvärnej och vägrar se att det är viktigt för mig.

Om man inte tror att dopet har någon betydelse (som jag gör) så spelar det ju ingen roll om barnen döps eller inte. Tycker han borde gå med på det. Fast han kanske är fanatisk ateist?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (...) skrev 2017-09-02 22:00:10 följande:

Ingen här verkar riktigt förstå vad TS menar eller hur religionen Islam "ärvs", dvs hur det går till när ett barn upptas i Islam som religion. Detta sker inte genom dop utan genom att man föds som barn till en muslimsk pappa.

Det innebär alltså att om barnet inte döps som spädbarn (resultatet av att "ett nej väger tyngre än ett ja i dessa fall" som någon uttryckte det) så tas barnet upp i den muslimska gemenskapen ISTÄLLET för den kristna. Barnet skulle alltså inte stå helt utan religion och sedan få "välja fritt" när det blir äldre/vuxet, vilket alla här i tråden verkar tro.

Varför skulle det vara så mycket bättre att bli "tvingad" in i Islam än att "tvingas" in i Kristendomen? Det känns tyvärr som att det förekommer väldigt mycket fördomar här från icke-troende som inte vet så mycket om hur olika religioner fungerar.

Eftersom barnet själv vill bli döpt, och är så stor att det kan uttrycka sin vilja, tycker jag att man bör acceptera det! Jag vet inte hur man övertalar pappan dock.

• Glinda från Oz
    Anonym (...) skrev 2017-09-02 22:00:10 följande:

Ingen här verkar riktigt förstå vad TS menar eller hur religionen Islam "ärvs", dvs hur det går till när ett barn upptas i Islam som religion. Detta sker inte genom dop utan genom att man föds som barn till en muslimsk pappa.

Det innebär alltså att om barnet inte döps som spädbarn (resultatet av att "ett nej väger tyngre än ett ja i dessa fall" som någon uttryckte det) så tas barnet upp i den muslimska gemenskapen ISTÄLLET för den kristna. Barnet skulle alltså inte stå helt utan religion och sedan få "välja fritt" när det blir äldre/vuxet, vilket alla här i tråden verkar tro.

Varför skulle det vara så mycket bättre att bli "tvingad" in i Islam än att "tvingas" in i Kristendomen? Det känns tyvärr som att det förekommer väldigt mycket fördomar här från icke-troende som inte vet så mycket om hur olika religioner fungerar.

Om barnet inte är inskriven i en muslimsk församling eller någon motsvarighet till dopet inte har skett så fungerar det inte så i Sverige, man själv eller föräldrarna måste ha gjort ett aktivt val för att barnet ska skrivas in i en församling.
  • Lord Hans
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-09-04 10:20:16 följande:
    Eftersom barnet själv vill bli döpt, och är så stor att det kan uttrycka sin vilja, tycker jag att man bör acceptera det! Jag vet inte hur man övertalar pappan dock.
    En åttaåring är lätt att manipulera, speciellt om manipulationen kommer ifrån en närstående. Det skulle inte förvåna mig om ts sitter och hjärntvättar sina barn om hur dåligt det kommer att gå för dem om de inte går med i kyrkan. Barnen borde få välja själva när de uppnått en tillräckligt mogen ålder för att fatta egna beslut. Såna som ts äcklar mig.
  • Anonym (ll)
    Glinda från Oz skrev 2017-09-04 11:31:44 följande:
    Om barnet inte är inskriven i en muslimsk församling eller någon motsvarighet till dopet inte har skett så fungerar det inte så i Sverige, man själv eller föräldrarna måste ha gjort ett aktivt val för att barnet ska skrivas in i en församling.
    En islam tillhör barnen den religionen, eftersom deras pappa är muslim.
  • Anonym (vill inte heller döpa)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-09-02 20:22:01 följande:

Om barnen själva vill bli döpta i framtiden så kan de ju bli det, jag hade inte gått med på att min sambo ville döpa barnen. Lika viktigt som det isf är för honom att göra det är det för mig att INTE göra det och tvinga in dem under en tro som jag inte tror ett dugg på. 
  • fornminne
    Anonym (ll) skrev 2017-09-04 12:04:33 följande:
    En islam tillhör barnen den religionen, eftersom deras pappa är muslim.
    Enligt islam ja. Men har man en icke-muslimsk partner och bor i ett icke-muslimskt land är ju detta inte giltigt.
  • Anonym (beror på)

Jag tycker att barnen ska få döpa sig om de själva vill och är gamla nog att förstå vad det innebär. Likaså om de vill bli praktiserande muslimer när de är gamla nog, eller ateister eller vad som helst. Det ska varken du eller deras pappa försöka bestämma åt dem.

Jag hoppas att du inte har utövat påtryckningar på er dotter. I så fall förstår jag pappans kritik. De är dock inte automatiskt muslimer heller och vill de bli kristna har han ingen rätt att hindra dem, lika lite som du har rätt att hindra om de vill bli muslimer eller inte är religiösa alls.

• Anonym (Guddan)
    Anonym (beror på) skrev 2017-09-04 13:26:37 följande:

Jag tycker att barnen ska få döpa sig om de själva vill och är gamla nog att förstå vad det innebär. Likaså om de vill bli praktiserande muslimer när de är gamla nog, eller ateister eller vad som helst. Det ska varken du eller deras pappa försöka bestämma åt dem.

Jag hoppas att du inte har utövat påtryckningar på er dotter. I så fall förstår jag pappans kritik. De är dock inte automatiskt muslimer heller och vill de bli kristna har han ingen rätt att hindra dem, lika lite som du har rätt att hindra om de vill bli muslimer eller inte är religiösa alls.

I Sverige har föräldrarna rätt ett besluta om barnen ska uppfostras och leva enligt någon religion. Barnen får själva välja senast när de blir myndiga.
  • John22

Helt oväsentligt vilka islam anser vara muslimer. En muslim är någon som tror på och följer den muslimska tron, inget annat. Ingen föds till att vara muslim.

Precis som att man senare i livet kan välja att bli muslim och genomgå dess riter (till exempel omskärelse), ska man som individuell person få bestämma själv huruvida man ska döpas eller inte.

Det existerar av allt att döma inget helvete, så du behöver inte oroa dig för att något ska hända om barnet förolyckas.

Svar på tråden Han vägrar döpa våra barn