• Anniie

GÅR INTE UPP I VIKT

Jag är gravid i vecka 13 och har inte gått upp ett enda gram sen jag blev gravid, utan har legat mellan 53-53.5kg hela tiden. Ska på ultraljud på onsdag vilket ska bli otroligt skönt. Är det fler som inte gick upp någonting i början?

Behöver lite pepp!!

• Svar på tråden GÅR INTE UPP I VIKT
  • Krusbärskompott

Jag är nu i vecka 15 och ligger på exakt samma vikt som i maj (vägde mig inte så ofta innan jag blev gravid men nu vill jag ha lite koll).

Uppfattar det som helt normalt att stå stilla i vikt första trimestern, vissa går upp nåt eller några kilo medan andra tom går ner i vikt (ofta pga mkt illamående).

Själva livmodern o graviditeten väger ju inte så mycket än.

Så jag tolkar både dig och mig som helt normala!

Grattis o lycka till!

• Vickan I

Precis som ovan skrev. Inte konstigt alls. Graviditeten i sig väger knappt ngt ännu. Jag gick inte heller upp alls i början. Men efter vecka 22 började det hända lite och efter v29 sade det pang. 16 kg! Men de försvann tack och lov snabbt efteråt.

• Lavendel15
    Anniie skrev 2017-09-03 12:20:21 följande:

Jag är gravid i vecka 13 och har inte gått upp ett enda gram sen jag blev gravid, utan har legat mellan 53-53.5kg hela tiden. Ska på ultraljud på onsdag vilket ska bli otroligt skönt. Är det fler som inte gick upp någonting i början?

Behöver lite pepp!!

Min mamma vägde kanske 55 kg (och är max 155 cm), väldigt smal och nätt. Hon gick upp 10 kg när hon väntade mig 1977 och levde på prinsesstårta i princip

Visserligen föddes jag 4 veckor för tidigt, och jämfört med dagens för tidigt födda, var jag liten som en som fötts 3 mån för tidigt.

Med gulsot och en blodförgiftning som nästan dödade mig, så fick jag spendera mina första 4 veckor på BB.

Vet inte om det är därför jag alltid haft en otrygg anknytning till mina föräldrar

Gissar på att en del berodde på att min mamma har rökt sedan tonåren och kunde inte sluta då vid 23 års ålder och inte heller när mina 3 syskon föddes senare med ca 3 års mellanrum. De föddes också för tidigt men var mer normala i storleken.

Så hoppas allt går bra för dig och din baby!
  • Krusbärskompott
    Lavendel15 skrev 2017-09-03 19:52:48 följande:

Min mamma vägde kanske 55 kg (och är max 155 cm), väldigt smal och nätt. Hon gick upp 10 kg när hon väntade mig 1977 och levde på prinsesstårta i princip

Visserligen föddes jag 4 veckor för tidigt, och jämfört med dagens för tidigt födda, var jag liten som en som fötts 3 mån för tidigt.

Med gulsot och en blodförgiftning som nästan dödade mig, så fick jag spendera mina första 4 veckor på BB.

Vet inte om det är därför jag alltid haft en otrygg anknytning till mina föräldrar

Gissar på att en del berodde på att min mamma har rökt sedan tonåren och kunde inte sluta då vid 23 års ålder och inte heller när mina 3 syskon föddes senare med ca 3 års mellanrum. De föddes också för tidigt men var mer normala i storleken.

Så hoppas allt går bra för dig och din baby!

Jo, rökning är ju en väldigt välkänd riskfaktor för tillväxthämmning.

Utebliven viktuppgång i första trimestern är däremot helt normalt och inte kopplat till några ökade risker alls!

Och utan att ha varit med på sjuttiotalet så vågar jag lova att neonatalvården utvecklats sedan dess, mycket! Nu är tex föräldranärvaro förväntat.
  • Charlieellerså

Med första barnet gick jag gick inte upp ett gram förrän i vecka 19. I slutänden landade jag på plus 9 kilo. Frisk 3,5 kilos pojke . Andra började jag gå upp i v 12. Barnet tar vad det behöver. Lycka till

• hundtok

Gick inte upp i vikt förrän efter vecka 20 någonstans. Med andra barnet gick jag bara upp 5 kg totalt och hon vägde 3200g när hon föddes. Kan tillägga att jag inte var överviktig utan vägde in på 64 kg på förlossningen. Mådde inte heller illa under graviditeten men åt nyttigt och höll igång.

• Anniie

Skönt att höra att det är fler som inte gått upp i vikt i början. Så många tankar och funderingar när det är första barnet. Jättetack för era svar, lugnar gravidhjärnan enormt!

• Anonym191

Är i v.16 och har gått ner ca 2 kilo sedan v.5 när jag fick reda på det. Från 65kg till 62,7kg idag på morgonen. Barnmorskan säger att det inte är några problem, vi såg ju på UL att den lille mår bra och är välutvecklad! Har inte kunnat äta så bra pga illamående konstant fram till v.13, har dock sluppit kräkningarna vilket är skönt!

Svar på tråden GÅR INTE UPP I VIKT