• Blomman001

    Ledsen bonusmamma

    Hej, 

    Jag är en tjej på 33 år, som har två "bonusbarn" på 17 (flicka) och 18 år (pojke). Min sambo (42 år) och jag har varit tillsammans i 3 år, bott tillsammans i snart över två år. Han var gift tidigare i en väldigt konfliktiv kvinna som var dels väldigt svartsjuk av sig, spelade mycket på min sambos känslor och manipulerade honom väldigt mycket. De var gifta i 15 år, och separerade för 3 år sedan, då vi träffades (han var inte otrogen med mig). Mamman till barnen är förmodligen lite bipolär (enligt pappan) och har otroliga humörsvängningar. Hon har aldrig velat jobba (hon är nu 45 år), eller lära sig språket (hon pratar bara spanska och lite engelska). Hon har dessutom alltid exkluderat hans familj (mamma och syskon) från deras liv, och aldrig velat att någon annan än "kärnfamiljen" tex ska vara med på resor etc.

    Jag hade själv precis kommit ut ur ett förhållande på 5 år, men blev plötsligt kär i denna fantastiska och mest omtänksamma man. Vi höll vårt förhållande "hemligt" i ett halvår då han inte ville berätta för hans barn att han hade träffat en ny, då han ville vara säker på att det skulle funka mellan oss... vilket det har gjort. 

    Vi har det fortfarande jättebra (när vi är själva), vi älskar varandra jättemycket och tar hand om varandra. Vi inkluderar alltid in hans barn då vi ska åka på semestrar (tex. sommarsemestrar) och umgås väldigt ofta med barnen. 

    Dottern (17 år) och jag har alltid kommit relativt bra överens. Jag har alltid varit trevlig, snäll, omtänksam och hjälpsam mot hans båda tonåringar. Jag bjöd flickan på en weekend till Bryssel för att "bounda" lite mer, tar med henne på middagar ofta då det är pappan och jag som egentligen har bestämt att ha en parkväll. 

    Sonen (18 år) är en omtänksam pojke, inte alls konfliktiv (han tycker bra om mig och accepterar mitt och pappans förhållande) han är en helt vanlig tonåring (dock så är han väldigt lat och tyvärr så har han inte så många drömmar, tex studera och bli något, han vill gå på privatuniversitet så han slipper söka in med betygen och sedan vill han bli megarik och leva loppan). Men pappan pratar alltid med sonen om att han måste plugga och få en utbildning, och det kan inte kosta skjortan). 

    Dottern har varit snäll, men med tiden så har hon blivit mer och mer bitter. Jag tror att hon har varit så hela tiden, men med tiden så har hon visat sitt riktiga jag. 

    Hon är nu 17 år, har en väldigt stark personlighet och vill ha makten över sin pappa (och mig). Hon har börjat avsky mig, rättare sagt hata mig, av ingen anledning. Hon vill ha bekräftelse från pappan att han älskar henne mer än mig, att hon betyder mer, hon vill inte att jag ska följa med på "deras" semestrar, hon vill exkludera mig från att bo med pappan + att pappan ska göra sig av med mig (även om pappan säger att jag är jätteviktig i hans liv också), hon brukar "rulla med ögonen" när jag säger något eller om det är något som hon inte tycker om och nu menar hon på att jag gör det mot henne (vilket inte är sant), hon blir avundsjuk bara jag köper ett par skor (då måste hon också ha skor, även om jag köpt skorna med mina pengar), pappan bjöd mig på en weekend på min födelsedag och nu vill hon ha exakt samma present och åka till samma resemål, hon menar på att han skiter i henne och bara bryr sig om mig (vilket inte är sant, de pratar säkerligen 5 timmar per telefon (om dagen), då hon inte orkar ses), hon pratar så dåligt om mig - hon säger allt detta endast till pappan men inte till mig. 

    Vi var på semester en vecka för inte så längesedan, så märker jag hur hon tar smygfoton på mig, men hon vill inte visa sina bilder när man frågar om hon vill dela med sig vad hon fotograferat.

    Hennes mamma avskyr mig också, hon älskar inte deras pappa, men hon vill ha pengar. Han betalar 8000kr i underhåll / mån (till barnen), utöver detta köper alla deras kläder, betalar deras semestrar, ger dem 1500kr var i månadspeng + extra pengar om de ska gå på någon festival eller middag med vänner. 

    Mamman ger ingenting - inte ens ett par strumpor till barnen (och det är verkligen så). Hon säger att hon inte kommer att betala något för att hon inte har pengar (hon tänker inte jobba). Hon och dottern säger dessutom att det pappan ger för lite pengar, och de lever i misär (vilket inte är sant), de bor i en fantastisk fin tvåvåningslägenhet i centrum och har allt de behöver (och mer).

    Han vet att dottern är otrevlig och elak mot mig, men han förlåter henne alltid - då han självklart älskar sin dotter. 

    Jag bara mår så dåligt... jag vill leva med denna man, jag vill ha barn med honom (vilket vi pratar om ofta) och jag vill gifta mig med honom (vilket han också vill), men dottern gör allt för att försöka förstöra och vill alltid stå i centrum. Hon vill vara kvinnan i pappans liv, då mamman inte är det. Det ska inte vara jag, då jag inte är familj, jag är pappans tjej (så har hon uttryckt sig).

    För att återgå till semestern som pappan ska ge henne i födelsedagspresent, då vill hon att pappan ska exkludera mig (pappan har sagt att det är viktigt för honom att jag följer med och det hon håller på med kallas för mobbing och avundsjuka).

    Jag är dessutom inte välkommen att träffa henne när hon kommer till oss, men det har han också sagt att jag är där om jag vill. Återigen, att jag är viktig för honom och jag är hans partner vilket hon ska acceptera.

    Jag vet inte riktigt vem jag ska prata med om detta mer än mina närmsta vänner, men det hade varit skönt att höra vad någon annan tycker om denna situation.

    Jag känner inte igen mig själv, för jag vet inte vad jag ska göra, känner bara ren ångest över hela situationen med dottern, då hon gör allt för att vi ska göra slut, ljuger om mig, pratar skit om mig och är så elak (väldigt falsk). 

    Ska jag ens följa med till Bryssel (weekend) eller inte... om jag inte åker så blir min partner ledsen, om jag åker så blir hon arg och avundsjuk samt att jag kanske kommer att bli irriterad (men kommer inte att visa det). 

    Någon som kanske kan ge mig några råd... då jag är helt lost. Jag har aldrig varit tillsammasn med någon med barn förr, speciellt inte en elak och trotsig tonåring som avskyr en. 

  • Svar på tråden Ledsen bonusmamma
  • Meriall

    Det är en jobbig ålder eftersom hon håller på att bli vuxen och ska klara mer och mer själv. Det är rätt svårt att ta det steget idag och skrämmande och jag tänker att hon därför klamrar sig fast i pappan och ska vara liten dvs att han mer eller mindre ska leva för hennes skull, så som mindre barn tänker. Jag tror att detta kommer gå över av sig självt om ett tag och det bästa du kan göra är att kanske ta ett litet steg tillbaka och peppa pappan att göra grejer själv med henne ibland men ändå stå för att du finns där nu och kommer fortsätta så. Var trevlig mot henne bara. Som sagt, jag tror att när hon tagit steget in i vuxenvärlden på riktigt så kommer detta att gå över. Det viktiga är att det inte eskalerar nu. Har hon någon egen partner? Isf kanske testa göra någon paraktivitet med dem för att förstärka känslan av jämlikhet. Har mamma någon ny partner?

  • terfje

    Jag tror också att mamman kan ha påverkat henne så att hon säger som hon gör. Min bonusdotter mycket yngre än din har mamman sagt till att hon inte ska lyssna på mig. Vilket skapar konflikter.

  • John22

    Pappan måste ta tag i situationen. Man kan inte tillåta vad som helst bara för att det handlar om ens dotter.

  • Anonym (Akta dig)

    Du borde akta dig och leta nytt. Det finns ett STORT varningstecken! Hans sätt att beskriva sitt ex. Han har trots allt älskat henne väldigt mycket om han levt med henne så länge och har valt att skaffa 2 barn med henne. Hennes goda sidor och hans känslor måste vara enorma om han trots alla hennes dåliga sidor valde att leva med henne och göra henne till mamma till hans barn. Ochvdå är han ett förbannat stort svin talar så otroligt illa om henne till sin nya flickvän.

    Eller så snackar han inte skit. Hon är precis så jävlig som han säger bipolär, vägrar jobba, stora humörsvängningar, manipulativ, konfliktsökande, isolerar familjen från halva släkten osv Då har ju barnen växt upp i en fasansfull miljö. Då är det ju ett under att barnen inte är jävligare!

    Då har han fullt medvetet inte bara skaffat TVÅ barn med henne utan också valt att låta barnen bli utsatta för detta helvete nästa hela uppväxten! Det gör honom till ett jävla mähä till man som skaffar barn med precis vilket pack som helst och sedan totalt skiter i sina barns välbefinnande och uppväxtmiljö.

    Jag tycker att du ska bli orolig. Om han ville gifta sig o få barn med henne så är det inte speciellt att han vill desamma med dig. Uppenbarligen så gör han sånt med vem som helst.. sen så vill du inte utsätta dina framtida barn för en sådan familj och en så ansvarslös pappa.

    Kom också ihåg att dom haft 15 år ihop. Ni har haft 3. Det finns massor du inte vet. Och hon känner honom mycket bättre än du gör.. kanske finns det fullt med vettiga anledningar till hennes beteende.

  • Annelie 76

    Pappan är det stora problemet, inte dottern. Att han accepterar mammans krav och nycker visar att han är en mes som inte vågar säga ifrån. Då vågar han knappast uppfostra dottern vilket nu börjar visa sig.
    Tyvärr är det nog kört om inte han skärper sig och slutar låta exfru och dotter diktera hans liv. Skaffa INTE barn med honom innan allt ordnat upp sig, om du inte ser fram emot att bli singelmamma.

  • Anonym (Akta dig)

    Att han inte kan stå upp för dig när du blir illa behandlad avslöjar mycket om vad exfrun fått stå ut med.

    Kanske har det varit så här?

    Exfrun ;"Måste din mamma med på ALLA resor och firande

    ? Du vet ju att hon alltid pratar så illa om mig och behandlar mig som skit och du säger aldrig ifrån och jag vill kunna slappna av nån gång"

    Mannen " Du försöker exkludera min familj! Du vill frysa dom ute"

  • Anonym (Akta dig)

    Till hans nästa fru kommer det låta : "Hon accepterade aldrig min dotter. Min dotter är ju en personkännare så hon visste väl genast vad det var för någon så hon ville inte veta av henne. Hon tyckte att biomamman var snål men själv shoppade hon skor hela tiden och min dotter blev såklart ledsen när hon inte fick. Sedan var hon svartsjuk på min dotter och tyckte att vi pratade i telefon för ofta och blev sur när dotter fick samma resor som hon själv fick!"

    Den nya kommer sucka och säga "ojdå! Din stackare! Vilka galna ex du har haft! Men VI två ska minsann bli lyckliga! Vi har någon speciellt och VI kommer inte få det så för JAG är inte galen."

  • Anonym (Akta dig)

    Till hans nästa fru kommer det låta : "Hon accepterade aldrig min dotter. Min dotter är ju en personkännare så hon visste väl genast vad det var för någon så hon ville inte veta av henne. Hon tyckte att biomamman var snål men själv shoppade hon skor hela tiden och min dotter blev såklart ledsen när hon inte fick. Sedan var hon svartsjuk på min dotter och tyckte att vi pratade i telefon för ofta och blev sur när dotter fick samma resor som hon själv fick!"

    Den nya kommer sucka och säga "ojdå! Din stackare! Vilka galna ex du har haft! Men VI två ska minsann bli lyckliga! Vi har någon speciellt och VI kommer inte få det så för JAG är inte galen."

  • Blomman001

    Tack för alla svar!

    Meriall - mamman har inte träffat någon ny och dottern har inte heller någon pojkvän. Hon har aldrig haft det heller, då jag tror att det beror på att hon är väldigt negativ till mycket. 

    Jag pratade med pappan igår, och förklarade att jag mår väldigt dåligt då jag har försökt att alltid göra rätt ifrån mig och varit positiv och snäll mot dottern även om hon varit väldigt elak. En gång tex slängde hon ut alla mina saker från ett av badrummen, då det var hennes badrum. Pappan hade då bett dottern att inte använda vår toalett då hon använde mina saker (stal mitt smink) och "råkade" ta isönder vissa av mina saker (smink) och sa aldrig något förrens jag hittade det i papperskorgen. Hon skulle då använda den andra toan (där den enda duschen finns) och då kastade hon ut mina saker. 

    Pappan sa att han vet att flickan ogillar mig och vill exkludera mig, då jag enligt henne inte är deras familj (blodsband). Han sa att jag har höga förväntningar på hur en "familj" ska se ut, att man inte kan ha en perfekt familj (vilket jag förstår, men respekten måste finnas där, tycker jag) samt att jag måste acceptera läget.

    Jag vet inte om jag kan acceptera att han inte sätter ner foten och säger till henne på skarpen, så att hon förstår att det hon gör är fel.

    Jobbigt helt enkelt... 

Svar på tråden Ledsen bonusmamma