• Emmmmm

Bygga nytt, enplans, 1,5 eller 2 plans och varför?

Vi har verkligen svårt att bestämma vad vi vill ha för hus. Vi kommer bo lantligt, tomten är 5700 kvm stor insynsskyddad. Vi har två små barn. Vi bor nu på två plan 130 kvm. Maken vill ha ryggåstak och jag vill ha större hus.. vi är inte rädda för att fixa själva, priset bör vi hålla under 3 milj för själva huset eftersom vi bygger där husen inte är värda mer till skillnad från att bygga nära Sthlm osv. Vi har beställt kataloger från måånga hustillverkare. Det är skönt att slippa trappa men enplans blir ju lite mindre även om det inte blir döyta som vid trappen osv.. tips tack!!

• Svar på tråden Bygga nytt, enplans, 1,5 eller 2 plans och varför?
  • Ninahof

Enligt vår erfarenhet (är inne på fjärde huset) så växlar behoven över tid. När barnen är under skolåldern är det toppen att slippa trappor. De är ju nästan alltid där föräldrarna är i alla fall, i sitt tum sover de bara. Mellan 7-13 ungefär så leker de ofta och gärna i sitt rum tillsammans med kompisar. Bygger, klipper, ritar, spelar spel, under den här perioden behöver de större rum. Ofta är det också kompisar som sover över.

Därefter fram till dess de flyttar behöver de inte lika stora rum (men plats för större säng så att pojk-/ flickvän får plats). Men det ärockså vara bra om de har ett eget rum de kan umgås med kompisar. Åtminstone är det guld värt för föräldrarna så de får vardagsrummet för sig själva.

Med allt det sagt, försök att planera så att ni utan alltför stora besvär och kostnader kan anpassa efter aktuella behov.

När de sedan kommer hem med partner och barn så behöver man kunna fixa till sovplatser.

För egen del är det nu bra om allt viktigt finns på samma våning, kök, sovrum, badrum, tvättstuga, vardagsrum. Man är inte alltid så rörlig när manblir äldre.

• solskenskaka
    Emmmmm skrev 2017-09-04 17:48:42 följande:

Vi har verkligen svårt att bestämma vad vi vill ha för hus. Vi kommer bo lantligt, tomten är 5700 kvm stor insynsskyddad. Vi har två små barn. Vi bor nu på två plan 130 kvm. Maken vill ha ryggåstak och jag vill ha större hus.. vi är inte rädda för att fixa själva, priset bör vi hålla under 3 milj för själva huset eftersom vi bygger där husen inte är värda mer till skillnad från att bygga nära Sthlm osv. Vi har beställt kataloger från måånga hustillverkare. Det är skönt att slippa trappa men enplans blir ju lite mindre även om det inte blir döyta som vid trappen osv.. tips tack!!

Mitt råd är definitivt inte 1,5 plan. Bor själv i ett sånt hus och vi använder aldrig övervåningen förutom när vi sover. Upplever det för trångt med snedtak förutom när man ligger ner... nu har vi små barn också som alltid är med oss, så möjligen att övervåningen kommer användas mer med något större barn som vill leka ifred. Hade jag valt så hade jag byggt antingen ett rejält enplanshus eller två riktiga våningar typ funkis. Hoppas det blir bra när ni bestämt er :)
  • Anonym (Enplan!)

Vi har 3 småbarn och köpte ett enplanshus, faktiskt ett sånt vi kollat på ifall vi byggt. Enplan där barnen har ett eget allrum, sina sovrum o sen ett badrum. Ut till köket o stora vardagsrummet finns en dörr då man kan stänga igen (med glasparti på sidan så man ser vad de pysslar med ;) sen har vi sovrum o eget badrum på andra sidan huset lixom.

Är sååå nöjda!

• NELJ

Har ni ytan skulle jag satsa på ett plan men ett så stort hus att ni får en tydlig "privat" del med sovrum och tv-hörna och en del med kök och vardagsrum. Med 1,5-plan blir övervåningen bara sovrum som nån påtalat. Med 2-plan finns risk att familjen blir uppdelad och man tappar lite vardagskontakt.

• gbgumman

Vi har bestämda på två plan. Ville inte ha rum där man inte kan stå upp överallt och vi ville ha en övervåning. Dels för det känns lite mer privat och skönt med värmen där uppe. Sedan ville vi ha balkong.

• Skogshuggaren

Vi trivs utmärkt i vårt 1 1/2-planshus. Barnen har vars ett rum där uppe, och klagar inte på snedtaket. Jag är själv uppvuxen i ett liknande hus, och jag tyckte heller inte att snedtaket var något problem. Vi har också en kupa med ett allrum som är barnens lekrum (till 98% belamrat med lego), badrum och två klädkammare på ovanvåningen. 1 1/2 plan är energieffektivt, billigt per kvdratmeter och har ett tak som håller länge.

• Emmmmm

Tack för svar, vi är inne på

1,5 plans och ska se på ett i morgon. Tycker se drakrygg är mysigt och vill bara ha till att sova ändå. Tvåplans blir så fyrkantiga. Så får vi se

Skogshuggaren skrev 2017-09-06 18:13:07 följande:

Vi trivs utmärkt i vårt 1 1/2-planshus. Barnen har vars ett rum där uppe, och klagar inte på snedtaket. Jag är själv uppvuxen i ett liknande hus, och jag tyckte heller inte att snedtaket var något problem. Vi har också en kupa med ett allrum som är barnens lekrum (till 98% belamrat med lego), badrum och två klädkammare på ovanvåningen. 1 1/2 plan är energieffektivt, billigt per kvdratmeter och har ett tak som håller länge.

• gbgumman
    Emmmmm skrev 2017-09-08 21:10:17 följande:

1,5 plans och ska se på ett i morgon. Tycker se drakrygg är mysigt och vill bara ha till att sova ändå. Tvåplans blir så fyrkantiga. Så får vi se

Visst är de mer fyrkantiga men jag tycker det är snyggt. Känslan att ha en lägenhet på övervåningen och hus på nedervåningen ger liksom dubbelt boende. Balkong och trädgård/altan är också dubbel lycka.
  • Skogshuggaren
    Emmmmm skrev 2017-09-08 21:10:17 följande:
    Vårt hus är från 80-talet, och då byggde man ofta med stora takutsprång (se bild). Det gjorde att det blev mindre snedtak på ovanvåningen, samt att fasaden skyddades bättre mot vädrets makter. Idag har man ofta mindre utsprång, man tycker väl att det är snyggare och att man får in mer ljus på nedervåningen. Det har dock sina nackdelar.

• Skogshuggaren

Skulle jag byggt nytt själv skulle jag nog faktiskt också övervägt 2-planshus om ekonomin hade tillåtit. En hel fullstor ovanvåning hade inte varit så dumt. De kan ju vara ganska snygga också, en del av fyrkantskänslan kan man få bort genom att bryta av med utbyggnader.

• gbgumman

Detta byggde vi. Fyrkantigt ja men inte helt många detaljer ändå.

• Alexi
    gbgumman skrev 2017-09-08 22:35:09 följande:
    Visst är de mer fyrkantiga men jag tycker det är snyggt. Känslan att ha en lägenhet på övervåningen och hus på nedervåningen ger liksom dubbelt boende. Balkong och trädgård/altan är också dubbel lycka.
    Men alltså. Enda skillnaden mellan 1,5-plan och 2-plan är ju snedtaket. Golvytan är ju lika stor så antalet rum är ju det samma. Vi har 1,5-plan och det begränsar ju möbleringen men om sängen står under snedtaket så använder man ju utan ändå.

Sen finns det ju bättre och sämre snedtak förstås men de här vanliga är ju inte så farliga.
  • gbgumman
    Alexi skrev 2017-09-09 11:59:29 följande:
    Men alltså. Enda skillnaden mellan 1,5-plan och 2-plan är ju snedtaket. Golvytan är ju lika stor så antalet rum är ju det samma. Vi har 1,5-plan och det begränsar ju möbleringen men om sängen står under snedtaket så använder man ju utan ändå.

Sen finns det ju bättre och sämre snedtak förstås men de här vanliga är ju inte så farliga.
    Jag tycker alltid att snetaket är i vägen. Slår i huvudet. Bara jobbigt och man får inte känslan att man vill vara och ev omgångs i rummet. Tältkänsla. Vill ha ut maximalt av ett rum.
  • Tonårsmamman1
    Skogshuggaren skrev 2017-09-09 09:23:13 följande:

Skulle jag byggt nytt själv skulle jag nog faktiskt också övervägt 2-planshus om ekonomin hade tillåtit. En hel fullstor ovanvåning hade inte varit så dumt. De kan ju vara ganska snygga också, en del av fyrkantskänslan kan man få bort genom att bryta av med utbyggnader.

Snyggt. Ja, vill man inte ha helt platt tak, så funkar detta jättebra. 

Har själv 1,5-plan, och visst tycker jag att snedtaken är irriterande ibland, man kan ju inte möblera riktigt som man vill. 
  • Skogshuggaren
    Alexi skrev 2017-09-09 11:59:29 följande:

I de flesta 1,5-planshus är golvytan mindre på andra våningen än på första, men det varierar lite med takstolarnas konstruktion hur långt ut man kan sätta ytterväggen. I vårt hus är ovanvåningen 120 cm smalare än nedervåningen, hur det ser ut kan man se på skissen i inlägg nr 10, Det som räknas som bostadsyta är alltid mindre, eftersom man bara räknar den ytan där takhöjden är minst 1,90 (+ 60 cm till in under snedtaket).
  • Emmmmm

Hej efter att ha varit på husmässa så lutar det istället mot 2 planshus. Med lite glasveranda och engelsk veranda vid entrén så ser det bättre ut. Maken ville först ha enplans och ryggåstak men jag har sagt bestämt nej till båda då jag tycker det är fult.

Svar på tråden Bygga nytt, enplans, 1,5 eller 2 plans och varför?