Anonym (Anonym A) skrev 2017-09-07 09:41:48 följande:
Varför lägga ännu mer skuldkänslor på oss som tagit/måste ta det oerhört svåra beslutet att avbryta sent i graviditeten. Gå inte in och läs i tråden om ni blir så illa berörda och när ni vet vad tråden handlar om. Det finns många skäl till sena aborter och bara för att man väljer att göra en abort så innebär det inte att man inte älskar det barn man bär. Tro mig!
Till trådskaparen: Mitt svar kommer kanske lite sent! Jag gjorde en abort för ca 1 år sedan, i v 15. Hela förloppet tog 5 timmar, men jag fick stanna kvar för skrapning efteråt. Det gjorde ont men jag fick smärtlindring som hjälpte litegrann. Även om det gjorde väldigt ont så var det ändå den känslomässiga smärtan som var värst.
Man ska vara helt säker på att man gör det rätta om man ska genomgå en sen abort. Det påminner om en vanlig förlossning och det är ett litet barn man föder fram.
Mina tankar finns hos dig och jag hoppas att det går bra!
Tack snälla du för ditt svar! Jag är hemma igen och mår bra. Allt tog tre o en halv timme. Det gjorde väldigt ont men fick smärtlindring och även tens och värmekudde.
Fick första dosen och efter 5 min började jag få ont. Fick värkar och fick sedan en sån värk som jag kände igen sen mina tidigare förlossningar, och då har alltid vattnet gått.. Mycket riktigt så gick vattnet och jag gick in på toa. Värkarna försvann helt och det hade gått 2 och en halv timme så skulle få tredje dosen om en halvtimme, men då kom fostret ut.. Och jag tittade såklart (vilket jag inte skulle gjort).. barnmorskan kom och tog med sig fostret. Hon kom in med den lilla igen, såg till och med att det var en liten pojke... Det var det värsta jag varit med om... Och jag kan säga att jag ångrar det grovt. Hade det inte funnits skäl så hade jag aldrig någonsin tagit bort mitt barn... Vet verkligen inte hur jag ska gå vidare, mår så otroligt dåligt och har ingen att prata med som förstår mig.
Moderkakan vägrade släppa också så fick en dos till under tungan. Efter ca 30 min släppte den och allt var klart.. Så tog ungefär 3-3 o en halv timme innan jag var helt klar.. stannade några timmar och vilade..
Hur ska man gå vidare?