• Larssson90

Hur får man sin gravida partner att sluta röka ?

Hej Familjeliv!

Hur fick ni eran partner att sluta röka?

Jag är icke rökare själv.

Min partner är i vecka 12 nu och röker fortfarande, då vi har försökt skaffa barn ett tag har hon tidigare sagt: " när jag blir gravid kommer jag sluta direkt", nu har det gått 12 veckor och hon röker fortfarande , hon har gått ner på de svagaste ciggaretterna. Men det sårar mig varje gång jag ser hur hon röker, har påtalat detta för henne men hon säger då" pressa mig inte, det blir bara svårare att sluta, jag kommer sluta om jag får göra detta i min takt".

Men tanken på att hon skadar vårat barn varje gång hon röker gör mig så fruktansvärt ledsen.

Nu är vi alltså i vecka 12, då vi har bråkat om detta en hel del så har jag försökt att inte vara "på" henne så mycket senaste tiden utan låta det gå i hennes "takt". Men när jag väl säger någonting om det så påstår hon att det är mitt fel att hon röker, för jag bråkar om det. Och hon behöver lugna ner sig.

Hon bryr sig inte ens i stt försöka få hjälp med detta, hon ska få göra detta på sitt vis.

Det är hemskt att se sin gravida partner sitta och röka, särskilt när jag har försökt få fram hur det påverkar fostret osv.

Kommer aldrig kunna förlåta henne om det skulle bli några komplikationer som beror på att hon röker.

Min fråga till er, har ni varit i samma situation? Isf, hur gjorde ni för att få henne att inse att hon måste sluta röka?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur får man sin gravida partner att sluta röka ?
  • Ebo88

Förstår att det måste vara jobbigt för dig då du inte kan tvinga henne men samtidigt - hon må bära på barnet men det är ju lika mycket ditt och det var ju planerat av er att bli gravida så man tycker ju faktist att hon borde sluta på en gång, helst för 12 veckor sedan. Ver inte riktigt vad man ska göra, då jag själv inte rökte innan jg blev gravid. Snusade däremot och det är så mycket svårare att sluta snusa än röka, rökte förr. Jag bestämde mig helt enkelt för det är inte längre bara min kropp jag förgiftar utan nå oskyldigt. Jag tar även blodförtunnnde sprutor varje kväll då jag har lätt till blodproppar. Rökning ökat chans till blodproppar så berätta för din tjej att man kan få blodpropp i navelsträngen. Inte farligt för din tjej men tyvärr för barnet då syretillförseln bryts. Min sambos kusin skulle ha barn om 2 veckor men hennes moderkaka lossnade pga rökning.

Hoppas ni hittar en lösning men hon måste nog förstå själv att det inte handlar om henne längre. Önskar dig all lycka till

• Gizmo

Tyvärr kan du aldrig tvinga en annan person att sluta röka.
    Det enda du kan göra är att visa henne fakta, hur rökning förgiftar fostret.

• Jsv17

Det där är så svårt, för hon bör ju barnet och man kan inte tvinga ngn att sluta men som folk nämt ovan så är det ju ditt barn också.

Jag har haft 2 vänner som rökt under sin 1:a graviditet, båda barnen har fötts för tidigt och de har båda haft problem med tidiga sammandragningar, ett av barnen var dessutom tillväxhämmat. BÅDA har slutat under graviditet nummer 2 och gått full tid och inte alls haft samma problem. Så de är båda övertygade att det var rökningen gång nummer 1. Jag tror nån annan än du måste ta den diskussionen med henne, ta upp det hos bm, så att hon kan få hjälp att sluta, trots att hon inte vill ha det så kanske vården kan övertyga henne om den hjälpen för uppenbarligen behöver hon den.

Hoppas hon lyckas sluta, lycka till!

Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • punchrullen

Hej

Jag tycker du borde berätta hur du känner.. hur ont det gör i dig varje gång hon röker. Tror säkert att hon redan vet hur det påverkar fostret och det vill man inte ha i ansiktet varje dag.. försök motivera henne och visa att du faktiskt tycker att det är jobbigt/att du blir ledsen.. då brukar man komma lite lägre.

Har hon snusat någon gång? Skulle onico kunna fungera som komplement? Kanske kan ni köpa en elektronisk ciggarett?

Det jag vill ha sagt är att "tjata inte".. hjälp henne och stötta henne ist och försök göra detta tillsammans! Och som någon har nämt här... gå tillsammans till barnmorskan och ta hjälp där!!

Jag snusade 1 till 2 snusar/dag med min första graviditet och fick tidigt missfall (v 6). När jag blev gravid igen så var det väldigt lätt att sluta. Fick ett wake up call. Det är jobbigt första veckorna men sen... guuuuuud så härligt att va av med skiten! Hon har världens guldläge att sluta så försök få henne att se fördelarna!

Hoppas det löser sig för er och grattis till graviditeten!

• Nidun

jag har själv varit storrökare och slutat. Jag kan säga att för mig så bet det inte alls att berätta om hur farligt det var. 

Det handlar om ett beroende, så att säga " det är farligt" kommer tyvärr inte spela någon roll.... Det måste komma från en själv när man ska sluta, det går inte att bli tvingad!

Det jag och min fästman gjorde var att vi satt ett datum ett par veckor framåt då vi skulle sluta röka. Kvällen innan så tog vi sista ciggen innan vi gick och la oss och smulade sedan sönder resterande cigg. Så dagen efter så fanns det inget hemma att röka, så hur mycket man än ville ha en cigg sp gick det inte! 
    Vi lugnade det värsta suget med hjälp av nikotintuggummin eller munspray de första dagarna. 

Hade vi haft möjlighet att ta en cigg så hade vi garanterat gjort det! Så vi såg till att inte sätta oss i sånna situationer, vi umgicks inte med folk som rökte det första veckorna etc. 

Sen finns det även en app till iphone , typ nikotinell eller nicorette . Den ska tydligen vara väldigt bra som hjälp :) tyvärr finns inte just den till android men det finns andra liknande appar.

Så jag skulle rekommendera att hon sätter ett datum då hon ska sluta, och sedan hjälps ni åt att hålla henne borta från situationer då hon kan "falla tillbaka", t ex balkongen. 

Vi tyckte även det hjälpte med isvatten eller att borsta tänderna när suget var som värst :)

• Poppy75

Förstår att det här är svårt för dig. Jag hade kännt mig lite sviken och lurad i ditt ställe.

Det bästa är nog att undvika dagligt "tjat" men att ta ett allvarligt snack då och då.

Utgå från dig själv och hur du känner det och hur du ser på er framtid med barnet och fråga hur hon vill ha det ? Vill hon vara en rökande mamma ? Om hon inte klarar av att sluta under den här graviditeten, hur ser du/hon på syskon i framtiden. Hur är det att vara en rökande mamma till en tonåring ? Ska er framtida 13-åring få röka?

Försök gå henne att sätta ett datum då hon ska ha slutat helt.

• pallazathena

Det handlar väl snarare om att göra ett uppehåll under graviditeten, än att komma dragandes om förbilder för tonåringar. Att röka under graviditeten är ju en extrem påfrestning för fostret och ökar risken för skador. Att vara en rökande förebild för ett tonårsbarn känns som ett väldigt avlägset problem i sammanhanget.

Vet hon om konsekvenserna för fostret med rökning? Det är ju något som får många att ta ett uppehåll. Första samtalet hos mvc handlar mkt om rökning och alkohol.

För övrigt tycker jag det är en bättre ide att utgå ifrån vad hon känner, hellre än att lägga på dina känlsor. De har hon ju redan fått ta del av.

Svar på tråden Hur får man sin gravida partner att sluta röka ?