Hur får man sin gravida partner att sluta röka ?
Hej Familjeliv!
Hur fick ni eran partner att sluta röka?
Jag är icke rökare själv.
Min partner är i vecka 12 nu och röker fortfarande, då vi har försökt skaffa barn ett tag har hon tidigare sagt: " när jag blir gravid kommer jag sluta direkt", nu har det gått 12 veckor och hon röker fortfarande , hon har gått ner på de svagaste ciggaretterna. Men det sårar mig varje gång jag ser hur hon röker, har påtalat detta för henne men hon säger då" pressa mig inte, det blir bara svårare att sluta, jag kommer sluta om jag får göra detta i min takt".
Men tanken på att hon skadar vårat barn varje gång hon röker gör mig så fruktansvärt ledsen.
Nu är vi alltså i vecka 12, då vi har bråkat om detta en hel del så har jag försökt att inte vara "på" henne så mycket senaste tiden utan låta det gå i hennes "takt". Men när jag väl säger någonting om det så påstår hon att det är mitt fel att hon röker, för jag bråkar om det. Och hon behöver lugna ner sig.
Hon bryr sig inte ens i stt försöka få hjälp med detta, hon ska få göra detta på sitt vis.
Det är hemskt att se sin gravida partner sitta och röka, särskilt när jag har försökt få fram hur det påverkar fostret osv.
Kommer aldrig kunna förlåta henne om det skulle bli några komplikationer som beror på att hon röker.
Min fråga till er, har ni varit i samma situation? Isf, hur gjorde ni för att få henne att inse att hon måste sluta röka?
Tack på förhand!