• Anonym (Kim)

Skolkurator brutit tystnadsplikt??

Hej alla smarta fl:are.

I förra veckan fick jag veta av mitt barn att hens "bonusförälder" ringt och pratat med hens kurator. Jag visste inget om att detta skulle ske. Det är alltså inte min partner. Jag vet inte vad dom pratat om eller hur mycket information som lämnats ut.

Det är en ansträngd relation mellan mig och andra föräldern som det är och vi har svårt att kommunicera. Att en tredje part skall lägga sig är inte ok för mig.

Nu undrar jag om någon här vet om detta verkligen är ok ?? Jag har för mig att jag läst att skolan ej får lämna ut uppgifter utan tillstånd från båda vårdnadshavarna?

Jag skall ringa skolan men vill gärna ha lite mer kött på benen innan ...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-05 23:11
    Pratat med andre föräldern och fått mera info nu angående vad för slags info som lämnats ut .
    Magkänslan stämmer oftast .tyvärr.

Vidare vad som hänt kan ju fortsätta spekuleras i om det är så roligt. Kommer ändå inte hänga ut varesig barn eller vuxna .

Ni som är oroliga för kuratorn kan sova tryggt med vetskapen om att jag tänker prata med berörd och ge en chans till förklaring. Som med sjukvården.

Tack för alla relevanta idéer, råd och tips. De som endast vill skapa drama , får leta vidare med den lilla infon jag lagt ut här kan en tydligen koka ihop mycket fantasier.

• Svar på tråden Skolkurator brutit tystnadsplikt??
  • Näckrosen

Kuratorn får inte prata om ditt barn och lämna ut uppgifter.
    Men h*n får lyssna på vad en tredje part har att säga. Så om bonusförälder ringt och pratat och kuratorn lyssnat på det har denne inte gjort något fel mot tystnadsplikten.

• Anonym (S)

Självklart får en bonusförälder ringa upp kuratorn. Eller hur menar du?

• Anonym (T)

Personligen skulle jag bli glad om bonusföräldern är så engagerad men det är ju jag det... Värre då när bonus var till kuratorn och kuratorn direkt ringde till mamman och talade om vad dom pratat om. Så hon fick en utskällning för att hon pratat om privata saker.. Det känns inte ok.. Tycker kuratorn ska stötta och stärka barnet och stötta och stärka att våga ta upp det som är jobbigt själv inte kasta sig på telefonen och skvallra direkt.

Men i ditt fall så får ju kuratorn lyssna på bonusföräldern vilket även kan vara en bra grej så länge ni inte är på den nivån att ni smutskastar varandra.. Ni två kanske kan träffas tillsammans med kuratorn och prata, har du tur är det ju ren omtanke om barnet det ha delar om och då spelar det väl ingen roll om. Man är bio eller bonus så länge man bryr sig.

Sen tycker jag det är förbannat sorgligt och rent ut sagt fördjävligt att vuxna människor inte ska kunna vara artig och hänsynsfulla mot varandra när man har barn tillsammans..Och samarbeta för barnets bästa.. Väx upp för fan vem av er det nu än är som trilskas.. Och var inte så jäkla snaststucken vill bonus väl så tacka och ta emot för fan. Att barnet ens går hos kurator visar ju att hen inte mår bra antagligen för att ni föräldrar inte klarar av er föräldrarollen gentemot varandra försöka ändra det istället för att sura över bonusföräldern.

• Anonym (Kim)
    Näckrosen skrev 2017-09-05 09:23:56 följande:

Kuratorn får inte prata om ditt barn och lämna ut uppgifter.

Men h*n får lyssna på vad en tredje part har att säga. Så om bonusförälder ringt och pratat och kuratorn lyssnat på det har denne inte gjort något fel mot tystnadsplikten.

Jo det var något sådant jag misstänkte faktiskt. Och det vet jag ju inte och om nu kuratorn avslöjat något med sekretess lär hen inte säga det ändå.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (S) skrev 2017-09-05 09:43:03 följande:

Självklart får en bonusförälder ringa upp kuratorn. Eller hur menar du?

Självklart ? Skulle inte tro det för jag har för mig att skolan behöver tillstånd från båda vårdnadshavare innan dem lämna ut någon information .
  • Anonym (Kim)
    Anonym (T) skrev 2017-09-05 10:23:10 följande:

Personligen skulle jag bli glad om bonusföräldern är så engagerad men det är ju jag det... Värre då när bonus var till kuratorn och kuratorn direkt ringde till mamman och talade om vad dom pratat om. Så hon fick en utskällning för att hon pratat om privata saker.. Det känns inte ok.. Tycker kuratorn ska stötta och stärka barnet och stötta och stärka att våga ta upp det som är jobbigt själv inte kasta sig på telefonen och skvallra direkt.

Men i ditt fall så får ju kuratorn lyssna på bonusföräldern vilket även kan vara en bra grej så länge ni inte är på den nivån att ni smutskastar varandra.. Ni två kanske kan träffas tillsammans med kuratorn och prata, har du tur är det ju ren omtanke om barnet det ha delar om och då spelar det väl ingen roll om. Man är bio eller bonus så länge man bryr sig.

Sen tycker jag det är förbannat sorgligt och rent ut sagt fördjävligt att vuxna människor inte ska kunna vara artig och hänsynsfulla mot varandra när man har barn tillsammans..Och samarbeta för barnets bästa.. Väx upp för fan vem av er det nu än är som trilskas.. Och var inte så jäkla snaststucken vill bonus väl så tacka och ta emot för fan. Att barnet ens går hos kurator visar ju att hen inte mår bra antagligen för att ni föräldrar inte klarar av er föräldrarollen gentemot varandra försöka ändra det istället för att sura över bonusföräldern.

Oj snacka om att vara snarstucken själv. Och väldigt vad du antar massa saker som du inte vet något om. Frågade en enkel fråga ville inte ha massa antagande från främlingar som inte vet ett dyft om situationen.

Tänkte om det var någon som varit i samma sits eller någon som faktiskt jobbar inom skolverket som hade svar.
  • Regndamen
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 11:01:13 följande:

Självklart ? Skulle inte tro det för jag har för mig att skolan behöver tillstånd från båda vårdnadshavare innan dem lämna ut någon information .

Bonusföräldern kanske bara lämnade information till kuratorn?
  • Anonym (Kim)
    Regndamen skrev 2017-09-05 11:06:15 följande:

Bonusföräldern kanske bara lämnade information till kuratorn?

Det kan ju vara så men problemet är att jag inte vet och det känns extremt olustigt .
  • LFF
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 11:12:18 följande:
    Det kan ju vara så men problemet är att jag inte vet och det känns extremt olustigt .
    Hur vet du ens att bonusföräldern pratat med kuratorn? 
  • LFF
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 11:12:18 följande:

LFF skrev 2017-09-05 11:19:13 följande:
    Hur vet du ens att bonusföräldern pratat med kuratorn? 
    Sorry, missade att du skrivit det i ditt huvudinlägg *lunchtrött*

Varför har bonusföräldern sagt till barnet att denne har ringt och pratat med kuratorn?
Svar på tråden Skolkurator brutit tystnadsplikt??