• Anonym (Kim)

Skolkurator brutit tystnadsplikt??

Hej alla smarta fl:are.

I förra veckan fick jag veta av mitt barn att hens "bonusförälder" ringt och pratat med hens kurator. Jag visste inget om att detta skulle ske. Det är alltså inte min partner. Jag vet inte vad dom pratat om eller hur mycket information som lämnats ut.

Det är en ansträngd relation mellan mig och andra föräldern som det är och vi har svårt att kommunicera. Att en tredje part skall lägga sig är inte ok för mig.

Nu undrar jag om någon här vet om detta verkligen är ok ?? Jag har för mig att jag läst att skolan ej får lämna ut uppgifter utan tillstånd från båda vårdnadshavarna?

Jag skall ringa skolan men vill gärna ha lite mer kött på benen innan ...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-05 23:11
    Pratat med andre föräldern och fått mera info nu angående vad för slags info som lämnats ut .
    Magkänslan stämmer oftast .tyvärr.

Vidare vad som hänt kan ju fortsätta spekuleras i om det är så roligt. Kommer ändå inte hänga ut varesig barn eller vuxna .

Ni som är oroliga för kuratorn kan sova tryggt med vetskapen om att jag tänker prata med berörd och ge en chans till förklaring. Som med sjukvården.

Tack för alla relevanta idéer, råd och tips. De som endast vill skapa drama , får leta vidare med den lilla infon jag lagt ut här kan en tydligen koka ihop mycket fantasier.

• Svar på tråden Skolkurator brutit tystnadsplikt??
  • Anonym (Kim)
    LFF skrev 2017-09-05 11:20:41 följande:

Sorry, missade att du skrivit det i ditt huvudinlägg *lunchtrött*

Varför har bonusföräldern sagt till barnet att denne har ringt och pratat med kuratorn?

Det kan jag inte svara på för det framgick inte. Plus att jag vill inte fråga ut mitt barn.

Frågade vad som sagts men det visste inte barnet. Som sagt vill inte pressa barnet som då hamnar i kläm.
  • LFF
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 11:36:49 följande:
    Det kan jag inte svara på för det framgick inte. Plus att jag vill inte fråga ut mitt barn.

Frågade vad som sagts men det visste inte barnet. Som sagt vill inte pressa barnet som då hamnar i kläm.
    Fast man behöver ju inte fråga ut sitt barn utan bara ställa följdfrågan "Jaha, hur kommer det sig?" när man får reda på det hela :) 

Synd att det är så spänt mellan er vuxna, för barnets skull.
  • Anonym (Kim)
    LFF skrev 2017-09-05 11:49:01 följande:

Fast man behöver ju inte fråga ut sitt barn utan bara ställa följdfrågan "Jaha, hur kommer det sig?" när man får reda på det hela :) 

Synd att det är så spänt mellan er vuxna, för barnets skull.

Jo men jag frågade men hen visste inte. Jag vet dock varför hen gått till skolkuratorn , alltså barnet.

Det som för mig är den största frågan är ifall kuratorn brutit sin tystnadsplikt. Sen är det absolut trist att det är spänt mellan oss vuxna . Jag håller med. Dock är det svårt när alla försök till bättre relation blir nedslaget.

Och jag personligen tycker vissa saker är till för föräldrarna i första hand , alltså föräldraansvar.

Det betyder inte att jag inte tycker det är bra om en bonusförälder bryr sig. Men när en sådan gör saker på eget bevåg och det redan är spänt blir det inte bättre.
  • Anonym (S)
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 11:01:13 följande:

Självklart ? Skulle inte tro det för jag har för mig att skolan behöver tillstånd från båda vårdnadshavare innan dem lämna ut någon information .

Säger det igen. Ja, SJÄLVKLART är det ok att bonusförälder ringer till kuratorn. Du har ingen aning om vad som sagts och väldigt fult av dig att direkt misstänka att kuratorn brutit mot tystnadsplikten. Känns som du bara vill bråka.
  • Anonym (Kim)

Arbetar du inom skolan?

Har du upplevt något liknande?

Inte ? Då behöver du inte läsa och störa dig ????

• Anonym (Kim)
    Anonym (S) skrev 2017-09-05 12:14:30 följande:

Säger det igen. Ja, SJÄLVKLART är det ok att bonusförälder ringer till kuratorn. Du har ingen aning om vad som sagts och väldigt fult av dig att direkt misstänka att kuratorn brutit mot tystnadsplikten. Känns som du bara vill bråka.

Nej jag vill inte bara bråka men du har ingen aning om vad som ligger bakom heller.
  • Anonym (S)
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 12:20:48 följande:

Nej jag vill inte bara bråka men du har ingen aning om vad som ligger bakom heller.

Men på riktigt? En normalbegåvad person förstår väl att det inte är något brott att ringa till skolkuratorn med information, vem man än är?! Det behöver man inte jobba i skolan för att förstå. Det betyder heller ingenting vad som ligger bakom. Bonusföräldern får fortfarande ringa till kuratorn hur mycket hen vill. Att du sen direkt tror att kuratorn har brustit i din profession är ju endast ditt problem. Är du rädd för att något ska komma fram som inte gagnar dig kanske?
  • sextiotalist
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 12:20:48 följande:
    Du kan ogilla det hur mycket du vill (och har säkert anledning). Men så länge kuratorn inte lämnar ut något om barnet så är det inte tystnadsplikt, de behöver inte heller ha godkänt av vårdnadshavaren för att lyssna på andra som aktivt söker upp dom. Så det du berättat i den här tråden så är min uppfattning, kuratorn har varken brutit mot någon tystnadsplikt, inte heller begått tjänstfel. Om du sedan inte gillar att det är helt OK det som kuratorn gjort, det är något du måste hantera.

• Anonym (Kim)
    Anonym (S) skrev 2017-09-05 12:25:12 följande:

Men på riktigt? En normalbegåvad person förstår väl att det inte är något brott att ringa till skolkuratorn med information, vem man än är?! Det behöver man inte jobba i skolan för att förstå. Det betyder heller ingenting vad som ligger bakom. Bonusföräldern får fortfarande ringa till kuratorn hur mycket hen vill. Att du sen direkt tror att kuratorn har brustit i din profession är ju endast ditt problem. Är du rädd för att något ska komma fram som inte gagnar dig kanske?

Härligt vilka fantasier folk har. Varför stör du dig ? Inte rädd alls , och om du läser mina svar så kan du se att jag frågade en fråga. Som sagt du vet inget om vår sits. Skrattretande dock att du verkar ta åt dig ????
  • sextiotalist
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 12:28:53 följande:
    Härligt vilka fantasier folk har. Varför stör du dig ? Inte rädd alls , och om du läser mina svar så kan du se att jag frågade en fråga. Som sagt du vet inget om vår sits. Skrattretande dock att du verkar ta åt dig ????
    Du ställde en fråga, svarade otrevligt när svaren inte passade dig. Såklart folk börja undra.

Svar på tråden Skolkurator brutit tystnadsplikt??