• Tihi

Kan man få virus och spyware på iPhone/iPad?

Hur ligger det till egentligen? Kan man få virus och spyware på iPhone och iPad eller går det inte?

• Svar på tråden Kan man få virus och spyware på iPhone/iPad?
  • Tihi
    EnAnonumius skrev 2017-09-08 11:22:59 följande:
    Ja man kan få virus i iPhone eller iPad.

Jag har försökt i dina tidigare trådar förklarat för dig att det finns virusprogram för iOS (iPhone/iPad) att ladda ned från apple store.
    Man utvecklar ju knappast virus program till iOS om de inte skulle riskera att få virus.
    Att det finns virusskydd är inte likställt med att enheterna är utsatta för det. Jag har aldrig hört om någon som har haft virus på iPhone/iPad men jag har hört om många som har haft virus på sin android. Jag har aldrig hört om någon som har virusskydd på sin iPhone/iPad men alla jag känner har det på sin android. Därför vill jag fråga här om någon faktiskt har haft virus på sin iPhone/iPad.
  • Tihi
    John22 skrev 2017-09-14 18:17:32 följande:
    Smärre korrigering: virus är en form av malware, inte tvärtom.

Men ja, precis som EnAnonumius skriver finns det virus och malware även till iOS,
    även om de är avsevärt ovanligare än till Android.
    Det är uppenbarligen väldigt ovanligt med virus i iPhone därav frågan om du/ni/någon har hört om någon bekant som har fått virus i iPhone? Jag har aldrig gjort det men jag har hört det åtskilliga gånger om android av goda vänner med androider. 

Man kan ta vaccin mot diverse exotiska sjukdomar här i Sverige också men det betyder inte att någon som befinner sig inom Sveriges gränser får *insert valfri sjukdom* bara för att vaccinet finns tillgängligt.
Svar på tråden Kan man få virus och spyware på iPhone/iPad?