• Aniiee

Dags att vända på steken? Sjuk/aktivitetsersättning och bostadstillägg

När man har aktivitets- eller sjukersättning är man också berättigad bostadstillägg. Hur mycket man får beror på inkomst och om man är sambo eller gift, men mellan tummen och pekfingret är de allra flesta berättigade till 95% av antingen 5000 kr (ensamstående) eller 2500 (om man är sambo eller gift).

Svårbelagda uppgifter sägger att 85% av alla med sjukersättning och 100% av alla med sjukersättning på garantinivå har bostadstilläggets maxsumma för sin situation, och också får det.

Så en tanke slog mig. Om 100% av alla med garantiersättningen behöver bostadstillägg, är det då inte dags att vända på steken? Höj garantiersättningen kraftigt, säg till 11 000 kr efter skatt (det är i dagsläget 9147 kr före skatt, exakt vad det blir efter skatt vet jag inte), och låta de som av särskilda skäl behöver mer pengar till hyran ansöka om särskilt bostadstillägg?

Det finns en regel idag (om den finns kvar) om särskilt bstadstillägg som man kan få om man trots vanligt bostadstillägg hamnar under en viss summa att leva på (jag hittar inte längre det här på FKs hemsida, så det kan vara borttaget). Jag tänker att med höjd garantiersättning kan de som efter hyra hamnar under samma summa, säg 6000 kr i månaden att leva på, får ett tillägg som hjälper upp till den nivån.

Bara fria tankar så här på en tisdagkväll. Tyck gärna till.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Svar på tråden Dags att vända på steken? Sjuk/aktivitetsersättning och bostadstillägg
  • Anonym (Fibbro)

Jag har sjukpension och får ut ca 7000:- efter skatt. Har ingen rätt till bostadstillägg eftersom jag är gift. Garantiersättningen vet jag inget om *skäms att jag är så dåligt insatt!* så jag kan inte riktigt yttra mig. Nånstans måste ersättningen bli högre eller bidraget högre eller vad som för många, många sjukpensionärer vänder på pengarna och har det knapert! Maken tjänar uselt, men vi klarar oss- hittills ska tilläggas!- p.g.a att maken investerat i aktier som gått bra och jag har fått ett arv vi ska ta av till sonens omkostnader. Så jag klagar väl inte så, men visst kan jag tycka att det är uselt att pensionen inte höjts på många, många år! Först i år faktiskt.

• Aniiee
    Anonym (Fibbro) skrev 2017-09-05 21:36:13 följande:

Jag har sjukpension och får ut ca 7000:- efter skatt. Har ingen rätt till bostadstillägg eftersom jag är gift. Garantiersättningen vet jag inget om *skäms att jag är så dåligt insatt!* så jag kan inte riktigt yttra mig. Nånstans måste ersättningen bli högre eller bidraget högre eller vad som för många, många sjukpensionärer vänder på pengarna och har det knapert! Maken tjänar uselt, men vi klarar oss- hittills ska tilläggas!- p.g.a att maken investerat i aktier som gått bra och jag har fått ett arv vi ska ta av till sonens omkostnader. Så jag klagar väl inte så, men visst kan jag tycka att det är uselt att pensionen inte höjts på många, många år! Först i år faktiskt.

Fast, nej, du har rätt till bostadstillägg även om du är gift. Sedan kanske ni har för höga inkomster/för låga utgifter tillsammans att summan blir 0.

Har du 7000 efter skatt så har du ju nästan precis bara garantiersättningen, bara ett par hundralappar mer.

Bra att ni klarar er just nu, i alla fall. Det är många, som du säger, som har det knapert och vänder varenda krona tre gånger i handen innan den används.
  • Anonym (Fibbro)
    Aniiee skrev 2017-09-05 21:49:24 följande:
    Fast, nej, du har rätt till bostadstillägg även om du är gift. Sedan kanske ni har för höga inkomster/för låga utgifter tillsammans att summan blir 0.

Har du 7000 efter skatt så har du ju nästan precis bara garantiersättningen, bara ett par hundralappar mer.

Bra att ni klarar er just nu, i alla fall. Det är många, som du säger, som har det knapert och vänder varenda krona tre gånger i handen innan den används.
    Vi har på tok för mycket sparat. Och maken äger en gård, tror det räknas in också. Så om det sparade försvinner- gör det just nu rasande fort- så måste väl nåt säljas innan jag kan få bidrag fast jag inte står som ägare. Men vad vet jag, inte haft bidrag sen vi gifte oss. F.n har jag föräldrapenning och får ut rätt mycket med mina mått mätt.  Framtiden får lösa sig. Oroar mig mer för andra och det arv vi lämnar efter med gamla och sjuka som inte har råd med ens det grundläggande!
  • Anonym (inget kul)
    Anonym (Fibbro) skrev 2017-09-05 21:36:13 följande:

Oh my! Inte illa att vara sjukpensionär? 7000:-, är vad jag kommer att få ut i pension, efter 45 års knegande.
  • Anonym (Fibbro)
    Anonym (inget kul) skrev 2017-09-05 22:32:39 följande:
    Oh my! Inte illa att vara sjukpensionär? 7000:-, är vad jag kommer att få ut i pension, efter 45 års knegande.
    Men är du på riktigt?! 7000 i sjukpension är fullkomligt uselt! Jag blev sjukpensionär när jag var 29 och det är du avundsjuk på?! Vem i all sin dar skulle vara nöjd med en sån heltidslön? Eller vilja vara sjuk ö.h.t från före 30 års ålder. Men jag kan ju glädja dig med att jag kommer få mycket lägre ålderspension!
  • Glinda från Oz

Det är 93% av hyran man får. ;) Jag håller med dig, det skulle framförallt gynna de som är sambo eller gifta, som det är nu måste deras partner försörja dem. (Inkomsterna räknas ju ihop så då blir det inte mycket bostadstillägg om något alls) De som har bidragen skulle också kunna styra mer över sina egna pengar, t.ex genom att flytta till en billigare lägenhet och spara pengar.

• Aniiee
    Glinda från Oz skrev 2017-09-06 18:34:07 följande:

Det är 93% av hyran man får. ;) Jag håller med dig, det skulle framförallt gynna de som är sambo eller gifta, som det är nu måste deras partner försörja dem. (Inkomsterna räknas ju ihop så då blir det inte mycket bostadstillägg om något alls) De som har bidragen skulle också kunna styra mer över sina egna pengar, t.ex genom att flytta till en billigare lägenhet och spara pengar.

Nej, 95% de höjde det i förra budgeten.
  • Anonym (Flyktig)
    Anonym (Fibbro) skrev 2017-09-06 18:09:13 följande:

Men är du på riktigt?! 7000 i sjukpension är fullkomligt uselt! Jag blev sjukpensionär när jag var 29 och det är du avundsjuk på?! Vem i all sin dar skulle vara nöjd med en sån heltidslön? Eller vilja vara sjuk ö.h.t från före 30 års ålder. Men jag kan ju glädja dig med att jag kommer få mycket lägre ålderspension!

Jag vet inte men tror att du missförstod. Jag uppfattar det som om den du svarade tyckte det var lite orättvist att du som inte arbetat i 45 år får lika mycket som den som arbetat 45 år.
  • Glinda från Oz
    Aniiee skrev 2017-09-06 20:09:53 följande:

Nej, 95% de höjde det i förra budgeten.

Jag tror de har höjt taket för hyran, inte procenten.
  • Aniiee
    Glinda från Oz skrev 2017-09-06 23:37:00 följande:
    Jag tror de har höjt taket för hyran, inte procenten.
    Nej, det har de inte, de har höjt procentsatsen, i enlighet med budgetförslaget (det gick alltså igenom), och trädde i kraft 1 jan i år.

Hur som haver..... 
  • Glinda från Oz
    Aniiee skrev 2017-09-06 23:43:54 följande:

Nej, det har de inte, de har höjt procentsatsen, i enlighet med budgetförslaget (det gick alltså igenom), och trädde i kraft 1 jan i år.

Hur som haver..... 

Kan du visa en källa på det? De har pratat om att höja taket länge, men procentsatsen har jag aldrig sett någon prata om. Jag hittar ingen info på hemsidan heller, bara maxbeloppet man kan få (som är höjt med 100 kronor)
  • Aniiee
    Glinda från Oz skrev 2017-09-07 00:02:04 följande:
    Kan du visa en källa på det? De har pratat om att höja taket länge, men procentsatsen har jag aldrig sett någon prata om. Jag hittar ingen info på hemsidan heller, bara maxbeloppet man kan få (som är höjt med 100 kronor)
    Duger den bifallna regeringsproppen?
  • Glinda från Oz
    Aniiee skrev 2017-09-07 00:07:37 följande:

Duger den bifallna regeringsproppen?

Bara du kan länka till en trovärdig källa är jag nöjd.
  • Aniiee

Ingen som tänker något?

Svar på tråden Dags att vända på steken? Sjuk/aktivitetsersättning och bostadstillägg