Dags att vända på steken? Sjuk/aktivitetsersättning och bostadstillägg
När man har aktivitets- eller sjukersättning är man också berättigad bostadstillägg. Hur mycket man får beror på inkomst och om man är sambo eller gift, men mellan tummen och pekfingret är de allra flesta berättigade till 95% av antingen 5000 kr (ensamstående) eller 2500 (om man är sambo eller gift).
Svårbelagda uppgifter sägger att 85% av alla med sjukersättning och 100% av alla med sjukersättning på garantinivå har bostadstilläggets maxsumma för sin situation, och också får det.
Så en tanke slog mig. Om 100% av alla med garantiersättningen behöver bostadstillägg, är det då inte dags att vända på steken? Höj garantiersättningen kraftigt, säg till 11 000 kr efter skatt (det är i dagsläget 9147 kr före skatt, exakt vad det blir efter skatt vet jag inte), och låta de som av särskilda skäl behöver mer pengar till hyran ansöka om särskilt bostadstillägg?
Det finns en regel idag (om den finns kvar) om särskilt bstadstillägg som man kan få om man trots vanligt bostadstillägg hamnar under en viss summa att leva på (jag hittar inte längre det här på FKs hemsida, så det kan vara borttaget). Jag tänker att med höjd garantiersättning kan de som efter hyra hamnar under samma summa, säg 6000 kr i månaden att leva på, får ett tillägg som hjälper upp till den nivån.
Bara fria tankar så här på en tisdagkväll. Tyck gärna till.