Orka skrev 2017-09-05 23:17:51 följande:
Hej nu är det gnälltimme! Jag har ett förflutet som ofrivilligt barnlösa. Det tog 2.5 år att få barn och då via ivf. Det kändes lång tid då men nu känns det som om vi ändå hade tur som fick vårt barn så fort. Vi är oförklarligt barnlösa. Nu sätter vi snart igång med ivf igen för syskonförsök. Så läser jag en del historier om par som är SÅ oroliga för de anser sig vara sekundärt barnlösa. Första barnet gick som smort, kom till på första samlaget efter att kondomen kastats. Sen när de vill ha syskon så tar det plötsligt låååång tid. De kan ha försökt i HELA nio månader nu och har ställt sig i kö för utredning och ivf. Då blir jag så provocerad alltså! Vaddå ofrivilligt barnlösa. De har ju inte ens försökt i ett år. Det är som om alla som hade lätt med första absolut inte förstår att det kan ta tid. Och så vill de ge sig själva epitetet ofrivilligt barnlösa för att tycka synd om sig eller? Någon annan RIKTIGT ofrivilligt barnlösa som hajar vad jag menar?
Förresten undrar jag vad det är för hajp att ha tätt mellan barnen. Tycker var och varannan verkar köra under två år mellan barnen. Är det nån statuspryl eller? Jag vill gärna ha minst 3 år och det lär det bli med tanke på våra svårigheter att bli gravida! Jag tror inte på grejen att syskonen leker bättre med varandra om det är tätt. Tror alla i familjen blir överbelastade bara!
Man kan alltid se att någon har det värre. Har man försökt 2 år och lyckats med IVF finns det de som försökt 10 år innan de lyckats med donation. Har man försökt 10 år och lyckats genom donation finns det de som faktiskt aldrig kan få barn, som varit tvugna att ge upp IVF, äggdonation, spermiedonation, embryoadoption, surrogat, adoption (det är faktiskt så att många inte får adoptera). Alltid alltid finns det någon som har det värre.
Jag tycker ändå att man har rätt till sina känslor. Är man sekundärt barnlös och mår dåligt över det tycker jag man har rätt att må dåligt. Sedan kan jag förstå frustrationen hos ofrivilligt barnlösa att man faktiskt kan tycka att man borde vara glad för det barn man faktiskt fått. Men det är ju ändå väldigt tufft när livet inte blir som man tänkt.
Kanske är det någon statusgrej att ha tätt mellan syskon, jag vet inte. Själv blir jag glad om vi får ett barn.
Jag känner inga behov alls av att alstra syskon till det barn som ännu inte finns. Men vem vet, det kanske förändras och då kommer jag både vara tacksam för det barn jag ändå fått (men som inte finns än) men samtidigt tillåta mig att sörja det syskon som inte finns. Men jag vill leva i en ettbarnsfamilj och kanske är det superkonstigt och onormalt.
Sedan måste man ju komma ihåg att har man fått barn genom IVF så är man inte ofrivilligt barnlös längre. Så du räknas som sekundärt ofrivilligt barnlös. Då får man betala eventuell IVF själv. Och vill någon betala massa pengar för man haft problem att få syskon 9 månader så belastar det ju inte landstingets ekonomi.
Jag hopps du snabbt lyckas få syskon! Jag vet hur tufft det är med IVF och hoppas processen går snabbt och smidigt.