Inlägg från: Anonym (Styvmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Styvmor)

Min mans dotter vill sova i våran säng.

Hej. 

Jag har en styvdotter som är 2,5 år gammal och hon brukar vakna vid 3 tiden på natten och vilja sova i min & min mans säng... problemet är att jag klarar inte av det. Mina egna barn fick aldrig sova i min säng och jag vill absolut inte att hans barn ska få göra det heller. 

Han tycker det är ett väldigt känsligt ämne att prata om och ignorerar mig bara medan jag har sovit på soffan nu dom senaste veckorna eftersom hon alltid kommer till våran säng. 

Vet inte vad jag ska göra men jag vet att jag kan inte fortsätta sova på soffan... 
    Hjälp!

• Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.
  • Anonym (Styvmor)

Hej alla och tack för era svar. 

Först vill jag säga att jag älskar hans barn lika mycket som mina egna och vi trivs jättebra ihop. Det att skaffa större säng till hennes rum så att min man kan sova där med henne låter som en perfekt lösning för mig och jag har föreslagit det flera gånger, har även tänkt på att köpa en liten säng till mig att ha i gästrummet så att jag kan sova där men min man vill absolut inte det och tycker bara att jag ska sova i sängen med dom.
    Jag skrev inte med i inlägget varför jag inte kan sova med hans dotter i sängen. 
    Anledningen till varför jag inte kan sova med barn i sängen är för att jag rör mig väldigt mycket och får mycket mardrömmar så jag kan sparka till lite ibland och vill absolut inte råka sparka hans dotter i sömnen, jag är så medveten om att det skulle kunna hända och är så rädd för det så jag kan inte sova när jag vet att hon är i sängen. 

• Anonym (Styvmor)
    janeways skrev 2017-09-06 15:44:50 följande:
    Så du har föreslagit en större säng i barnets rum, men han avvisar idén? Varför?

Förstår din situation, det är känsligt det där med barn och sovplatser. Gäller det heltid?
    Ja det har jag gjort men han vägrar... han vill inte att jag ska sova någon annanstans än i sängen... jag skulle inte ha några som helst problem med att sova i en annan säng men jag klarar inte av att sova på en obekväm soffa. 

Ja det gäller heltid.
  • Anonym (Styvmor)
    Fånga dagen skrev 2017-09-06 16:14:54 följande:
    Men är inte din man orolig för att du ska sparka dottern i sömnen?

Går det inte att lösa genom att mannen ligger mellan dig och sin dotter?
    Han verkar inte bry sig så mycket. Hon vill absolut inte att han ska sova mellan oss, hon vill vara i mitten.
  • Anonym (Styvmor)
    Anonym (.) skrev 2017-09-06 16:49:59 följande:

Din man måste sluta blunda för problemet och vara med på att fixa en lösning. Jag förstår att han helst vill ha dig hos sig i sängen för att det är mysigast så, men han verkar helt glömma bort att du är en egen människa med lika stort behov av god sömn som alla andra i familjen. I värsta fall får du helt enkelt själv fixa en säng till gästrummet (varför har ni förresten ett gästrum utan säng?) och så får han finna sig i det. Han fattar förhoppningsvis poängen med det hela när han märker att du mår bättre av att få sova ordentligt.
    Ja det håller jag med om. 
    Ja jag tror jag får göra det... vi har nyligen flyttat och har bara inte fixat det än men det är nog den bästa lösningen (att köpa säng till gästrummet) 
  • Anonym (Styvmor)
    Brumma skrev 2017-09-06 17:50:04 följande:
    Bara ett tips här - rulla ihop ett täcke och lägg som en korv mellan dig och barnet så blir det en naturlig vägg. Kanske som en tillfällig lösning iallafall.
    Ja jag har provat det men jag lyckas ändå inte somna :/ 
  • Anonym (Styvmor)
    Brumma skrev 2017-09-06 17:58:53 följande:
    Alltså..

Min man vill att jag ska sova med honom oxå. O jag vill sova med honom.

Men, det funkar inte alltid av olika anledningar. Vår - och barnens - sömn går före vår vilja att dela säng på heltid. Barnen blir äldre o ju mer självständiga de blir desto mer kommer man få sova i lugn o ro tills dess löser man det så alla får sova.
    Ja precis. Vill absolut inte att hon ska sova dåligt heller eller vara ledsen eller nåt sånt men jag måste också tänka på mig själv - jag funkar inte som normalt nu när jag inte sover bra alls. 
    Säng till mig i gästrummet skulle vara så perfekt men jag vet inte hur jag ska lyckas övertala honom. 
  • Anonym (Styvmor)

Tack så mycket för alla kommentarer. Det har verkligen hjälpt mig och ja jag inser att jag måste sätta ner foten. Jag ska sätta mig ner med honom ikväll och prata med han om detta. 

All pepp har verkligen hjälpt, jag började tro på att jag bara var elak som inte kan sova med henne i sängen eftersom han har bara tyckt att jag är löjlig och skrattat när jag har försökt prata med han om detta. 

• Anonym (Styvmor)

Nu har vi pratat om det och såklart slutade det med ett bråk. Som vanligt skrattade han åt mig och tyckte jag var löjlig och respektlös men jag ska iallafall köpa en säng imorgon och då kan jag också sova skönt & alla är glada och lyckliga. 

Tack igen <3

• Anonym (Styvmor)

Hej!

En liten update... Jag har tyvärr fått ta ett svårt beslut och har gjort slut. Jag köpte en säng och sov där utan problem men efter 3 nätter så blev det jobbigt igen eftersom dom båda två började komma in till mig om nätterna så jag fick ändå ingen sömn. 

• Anonym (Styvmor)
    Anonym (Nattro för alla.) skrev 2017-09-17 17:39:00 följande:
    Really? Glad

Då har jag nog fått svar på vad jag hela tiden misstänkt.
    Och vad är det du har misstänkt?
Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.