Inlägg från: Anonym (En annan styvmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En annan styvmor)

Min mans dotter vill sova i våran säng.

När jag flyttade ihop med min sambo var hans tjejer 2 och 5 år. Båda sov i eget rum, men efter ett halvår var vi plötsligt 4 i vår säng. Jag vägrade sova med tjejerna. Jag kände mig inte alls bekväm med det och sov inte alls de veckor barnen var hos oss.

Efter ett par månader fick jag nog och bad pappan sova i barnens rum tills de sov hela nätter igen.

Nu har vi fått ett gemensamt och då jag ammar nattetid är det enklare att ha babyn i sängen. Nu tycker sambon plötsligt att det är för trångt med 2 vuxna och en baby. Förut tyckte han att det var mysigt att vi alla 4 delade.

Anonym (öh) skrev 2017-09-14 12:25:05 följande:

Känns det trist att han inte är bekväm med att ha bebisen i sängen?

Jo, det känns lite tråkigt iom att han var irriterad på mig då jag inte ville sova med HANS tjejer (då 3 & nästan 6!! år) och att han nu inte vill sova med VÅRAT barn.

Sov jag på soffan nån natt blev han sur, nu är det han som sover där.

Men.. de nätter han har sovit med oss sover jag sämre , jag vill ha rum att svänga mig och det känns trångt om vi är tre så egentligen är jag glad att han sover på soffan. Det är nog bara en principsak för mig. Att han ville att vi alla sov tillsammans med hans barn - att han då tyckte att det var mysigt, men inte nu längre.
    Anonym (öh) skrev 2017-09-14 14:39:17 följande:

Det är kanske en principsak för honom? Han fick inte sova med sina barn för dig, nu vill han inte sova med sitt barn som han har med dig. 

3 och 6 år är inte så jävla stort som du verkar tycka. Det kommer du att upptäcka när din bebis blivit 3 år.

Var skrev jag att han inte fick sova med sina barn?

När min nattsömn blivit störd varannan vecka i ett par månader flyttade JAG till soffan, sambon fortsatte sova med tjejerna i vår säng.

När det sedan började hända olyckor var och varannan natt fick sambon sova i tjejernas rum för att min madrass inte skulle bli förstörd.
    jrockyracoon skrev 2017-09-14 20:43:33 följande:

Så du vägrade att sova med din sambos barn? Det skulle vara intressant att få veta varför. Det lät ju annars som ett mycket bra tillfälle för dig att kunna skapa en djupare band med dem två - och låta de båda tanka energi ur er samvaro!

När du skriver vägrar, så låter du faktiskt som ett litet barn själv. Det känns lite barnsligt att vägra, men du gjorde det kanske på goda grunder. T.ex. som TS att du riskerade att skada något av barnen el. liknande. 

Sen undrar jag hur du kan kräva av din sambo att han ska ställa upp på något som du själv "vägrade". Det var inte dina biologiska barn du "vägrade" sova med, men det var ändå två barn som säkert var i stort behov av dig som vuxen och din man. Jag ser inte en stor skillnad mellan deras behov då och ditt barns nu förutom att en baby förstås kräver ännu mer trygghet än en 2-åring och 5-åring.

I vilket fall så tror jag att du och din man behöver föra en öppen diskussion om lösningar med barnet/barnens behov i centrum .

Varför jag vägrade? För att vår säng var 160cm bred, det ger 40 cm per person om man ligger stilla. Vilket ett barn inte gör.

Min sömn blev störd varannan vecka, hellre sov jag på soffan då. Främst för att inte vara så trött att jag inte orkade ta hand om barnen på dagarna, och för att mitt jobb krävde koncentration.

Skillnaden mellan barnen är att jag inte ammade hans barn.

De har en mamma och en pappa, och innan jag kom in i bilden sov de inte med mig. Så varför skulle de plötsligt få ett enormt behov av att ännu en vuxen ska tränga sig in mellan dem i sängen? Då ser ser jag nog soffan som ett bättre alternativ. Jag tvingade ju inte bort barnen utan lät dem stanna i min säng.

Först ett par månader senare fick pappan sova i deras rum istället, precis som jag kommer att få göra med mitt barn när hen blir tillräckligt gammal.
    Ess skrev 2017-09-15 18:22:31 följande:

Ikea har skitbra madrass skydd.

Javisst, men nu blev vår lösning att pappan sov i flickornas rum ett par veckor och jag fick tillbaka min nattsömn.

Ingen har lidit av det och jag har en fin relation till barnen TROTS att jag inte sov med dem. Win-win!
Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.