Funneling - livmoderhals som öppnar sig inifrån. även Placenta Previa
Har mest funderingar kring funneling! Alltså att livmoderhalsen öppnas inifrån. Man såg det tydligt på ultraljudet nu i v26+4 och fick också ett vaginalt ultraljud på en gång. Där såg man att ca halva livmoderhalsen såg ut som en ballong (öppen och större inuti än vad ingången där vätskan tog sig in i var = U formad) och halva tappen var då fortfarande stängd. I v 25 ska livmoderhalsen vara ca 3,5cm så halva borde vara 1,75cm lång OM livmoderhalsen/cervixen var genomsnittlig. Fick inga mått av ultraljudsteknikern och jag tänkte inte på att fråga då jag inte fattade att det var ett problem. Har läst på på amerikanska sidor då det står väldig lite om det på svenska sidor. Tydligen så är det 80% risk att föda för tidigt om man har detta problemet innan v25 och då specifikt U-formad funneling (jag är ju osäker då jag bara haft ultraljud i v 18 + v26 för att kolla upp min Placenta Previa.) I stora studier verkar bäbis komma mellan v 28-34. V-formad funneling gick oftare hela graviditeten.
Fick inte prata med min BM direkt efter då hon var iväg på en förlossning. Hon ringde dagen efteråt när vi satt i bilen på väg till en 1 veckas roadtrip. Hon bad mig komma in på nytt ultraljud redan efter en vecka då detta kan innebära stora problem MEN enda restriktionen hon gav var sexförbud. Tydligen har jag också kvar min placenta Previa men hon var inte orolig över den utan tror den kommer till att flytta sig tillräckligt om jag går full term. Men desto mer jag läser på om funneling så blir jag mer och mer irriterad på min BM och orolig! Känns som jag är dömd till att få ett barn som kommer födas tidigt. Och än har hon inte gett mig några vettiga restriktioner. Enligt vad jag läst borde jag redan vara beordrad Sängläge, kortisonsprutor, bricanyl (har mycket sammandragningar) och sen fanns deg några andra saker som kunde göras för att bäbis ska stanna så länge som möjligt. Får jag för tidigt så kommer antagligen inte placentan hunnit flytta på sig tillräckligt! Akutsnitt? Placentan ivägen? Många oroliga tankar just nu....
Men min fråga är: har du haft funneling? Vilken form V eller U? Vad gjordes? Vilken vecka var du i? När kom din bäbis? Vad för uppföljning fick du av din BM/läkare.
Om du dessutom haft placenta Previa skriv om det också hur det påverkade läkarna i deras resonemang!
Tack på förhand!