• milonkunta

Min son är en mobbare

Hej! 
    Jag är en mamma på 33 år. Jag har ett barn som är 7 år och en som är ett halv år gammalt. 
    En dag ringde lärarna från skolan där min son går och sa att han hade slått  och sparkat en annan pojke i klassen. Jag blev förvånad för det inget beteende jag känner igen från han. Han har alltid varit en glad pojke som är snäll och omtänksam mot alla. 
    Jag frågade om han var själv och slogs då jag fick ett nej. Hans kompis hade varit med.
    När min son kom hem från skolan så frågade jag honom vad han hade gjort på rasten.
    Då han svarat att han hade lekt och spelat kulor på rasten.

Då berättade jag  för honom att lärarna hade ringt hem och sagt att han hade slått och sparkat en kille.
    Då tittade han ner i marken och verkade skämmas. 
    Jag sa till honom att det inte är okej att hålla på så och att faktiskt gör den killen ledsen. 
    Vi pratade om det nästan hela kvällen och han hade ingen förklaring till varför han gjorde så men att han ångrade det han gjorde och hade tänkt be om ursäkt dagen efter.
    Dagen efter så sa han att han hade bett om ursäkt sen pratade vi inte mer om det. 
    En vecka senare ringer lärarna igen och säger att han hade gjort samma sak igen. Han hade då slagit honom, sparkat och kallat honom så fula ord som jag inte ens visste att han kunde.
    När han kom hem då blev jag faktiskt arg på honom och jag krävde en förklaring. 
    Då var det som att var helt annorlunda än vad han har varit innan. Han svarade mig snuttigt och var på ett väldigt dåligt humör. Jag har aldrig sett honom så förut. Jag blev chockad. 
    Jag skickade upp han på sitt rum för jag var så arg på honom att jag knappt kunde prata. Så när både jag och han hade lugnat ner sig så satte jag med honom och pratade med honom. 
    Jag sa ytterligare än gång att det han gör är oacceptabelt. Han sa återigen igen att han ångrade det.  
    Jag frågade honom varför han gjorde så. Då sa att var för att han var "annorlunda" 
    Då blev jag riktigt förbannad på honom. Jag sa till honom att bara för att man är annorlunda betyder det inte att man ska hålla på så och jag sa också till honom att det är bra att vara annorlunda för att det är tråkigt om alla ska vara likadana och att den killen är modig som vågar vara sig själv.
    Han höll med och nickade. 
    Jag sa till han att jag ALDRIG mer vill höra att han gör sånt igen.
    Han förstod mig och sen snackade vi inte mer om det.
    Det gick bra igen. Jag fick inga samtal från skolan.
    Tills en dag då mamman till den här killen ringer mig och berättar att det hänt igen och hennes son inte vill gå till skolan någon mera och att det kanske ska behöva byta skola för att hennes son inte mår bra. Jag sa till henne att jag skulle prata  med min son och att jag hoppas att det inte upprepas igen.

jag vet inte vad jag ska göra. Jag tänker ofta att det inte är dom mobbade som ska byta utan mobbarna. 
    Jag blir bara så trött på honom. (min son då) 
    När man har pratat med honom om det men det hjälper inte ett dugg.

Vad hade ni gjort ifall er son/dotter hade bettet sig så?
    Hade ni bytt skola på ert barn ifall ni hade varit i samma situation?
    Eller hade ni gjort något annat, isåfall vad?

• Svar på tråden Min son är en mobbare
  • Kea03

Om jag förstod rätt har din son länge varit enda barnet och har nu ett litet syskon som tävlar om uppmärksamheten. Om du inte ren gör det, kanske du kan göra en extra satsning på att tillbringa tid på tumanhand med äldre sonen. Det kan kanske hända att han känner sig ledsen, åsidosatt och svartsjuk och att mobbningen är ett symptom på det?

Nu har du också testat på att vara sträng och visa att du inte tolererar hans beteende. Tror du att du kan "komma åt honom" genom att visa att du förstår? Berätta att du vet att man kan bli irriterad på folk, och att du förstår att det kan kännas bra att vara den stora och starka som sätter någon på plats. Men att man måste ibland kämpa för att inte göra så. Att då är man stark och bra. Beundrar han nån superhjälte? Kanske tillsammans fundera på vad Spindelmannen eller Batman skulle göra.

Jag tycker också att det skulle vara bra att fortsätta att diskutera med skolan och be om hjälp av dem, och att hålla dialogen öppen med det mobbade barnets mamma, så att hon förstår att du försöker göra allt du kan. Lycka till!!

• cesso

Ta kontakt med det andra barnets föräldrar och visa från djupet av din själ att du inte accepterar din sons beteende och att du vill lösa situationen på bästa sätt genom att samarbeta.

Sen bestämmer du tid när ni kam komna dit. Gör på fullaste allvar klart för din son att han måste stå till svars för beteendet och möta pojken och hans föräldrar hemma och be om ursäkt.

När din son förstår att pojken har en mamma och en pappa som älskar honom och är jätteledsna så kommer möjligtvis empatin fram och det stoppas.

I annat fall (om empatin är outvecklad eller saknas) så ska det bli så jobbiga konsekvenser av hans beteende att det helt enkelt inte är värt att mobbas.

Sen är detta ditt ansvar! Det är DIN son som trakasserar ett annat barn, oavsett orsak. Det betyder att du måste engagera dig och är det så att du måste vara i skolan frön 8-15 för att visa honom allvaret så gör du det!

• John22

Barn och föräldrar bör träffas och snacka. Där får han reda på att han trots sitt vidriga beteende får en sista chans att inte jävlas med offret, och att om han gör något mer kommer flyttas till en annan skola.

• nevermind

Håller med om att skolan inte ska lösa detta själva. De kan absolut stötta föräldrarna men barnen är föräldrarnas ansvar.

• Kusin Krakel
    Haipodai skrev 2017-09-07 11:14:43 följande:

Öh?! Hur är detta skolans sak att lösa? Beteende som leder till mobbing kommer aldrig hemifrån; ett harmoniska och tryggt barn mobbar inte!

Jag tror att det ofta är ett missförstånd. De som var populära och ledde mobbningen när jag var barn kom från vanliga familjer som inte alls var några problemfamiljer på något sätt. Dessa mobbare var duktiga i skolan, populära bland både vuxna och barn och lever nu som vuxna helt vanliga Svenssonliv med jobb och familjer. Jag tror att de både var och är hyfsat harmoniska och trygga. Lika harminska och trygga som de flesta andra i alla fall.
  • Whisp
    nevermind skrev 2017-09-07 22:16:44 följande:

Jag hade tagit med barnet till bup.

För 3 ggr?! Det ända bup gör att att ge diagnoser och trycka i barn medicin. Jag vet var där själv, hade en pappa som var elak men de trodde inte på oss
  • Kasperina

Du har fått höra att detta hänt tre gånger och gjort exakt samma sak alla tre gångerna. Det funkar inte.

Jag känner inte dig så jag kan bara dela mina tankar generellt.

Barn som mobbar gör det antingen för att de blir illa behandlade hemma (kan även vara en familjemedlem som blir illa behandlad, men barnet känner sig nertryckt hemma av någon anledning), eller för att imponera på kompisar/få vara med.

Om mitt barn hade mobbat någon skulle jag möjligen låta första gången passera med ett samtal, men händer det igen skulle jag kräva en exakt beskrivning av händelseförloppet. Fråga skolpersonal vilka som var närvarande vid tillfället, ställa samma fråga till barnet och jämföra svar. Fråga barnet vad de andra som var med sa och gjorde. Fråga vad h*n har för relation till övriga inblandade. Gå till botten med VARFÖR det hände. "Vet inte" duger inte. Ditt barn har gjort det tre gånger och vet EXAKT varför det har hänt.
    Pratar han inte med dig så kallar du in andra vuxna som får försöka prata med honom. Beteendet är inte acceptabelt, alltså släpper du det inte förrän han har berättat exakt vad han tänkte när det hände.

• sextiotalist
    nevermind skrev 2017-09-07 22:16:44 följande:

Jag hade tagit med barnet till bup.

I den bästa av världar, men BUP har fullt upp med barn som har svåra problem och vad jag förstått så är det väldigt långa köer.
    Nej, detta är ett problem som ska hanteras av skolan (vilket de uppenbarligen misslyckats med).
    Att lösa problem med våld är inte ett bra sätt, men alternativet, självskador och vilket tyvärr förekommer, självmord är betydligt värre.

• Fru Ve
    1234568 skrev 2017-09-06 19:53:16 följande:

Jag har en anörig som har en son i din ålder. Och exakt detta hände, dock var offret hennes son.

Lösningen kom till slut genom att hon bjöd hem mobbarens familj. Dom kom, med pojken med. Dom talade tillsammans med pojkarna, och umgicks också. Detta satte stop för mobbningen.

Hon har dagt att lösningen låg i att alla vuxna tog saken på allvar. Den drabbades familj, mobbarens familj och läraren.

Kanske det kan vara värt ett försök? Bjuda hem pojken och familjen? Inte liksom som ett straff för din son, men för att få till en dialog och att barnen får umgås utanför skolan (med er vuxna med).

Hon som gjorde detta är en väldigt smart, vänlig och klok kvinna. Hon är skribent och var i somras med på radio om just ämnet mobbning. Hon talade om hur dom tillsammans lyckades stoppa det, och vikten av att alla inblandade vuxna tar det på allvar. För lösningen ligger nog där, att du gör något åt det. Bjud hem dem skulle jag säga.

Låter som ett jättebra förslag. Bjud hem pojken med en förälder. Låt din son be pojken om ursäkt. Om din son ändå skulle fortsätta med mobbningen får du vara hård och förklara att det kan innebära att han själv måste byta skola.
Svar på tråden Min son är en mobbare