• solskenskaka

    Kloka föräldrar hjälp, hur reagera? Ang förskola.

    Skolar för tillfället in min son på 3,5 år på vad som skulle vara en "montessoriinspirerad" verksamhet. Idag när vi kom satt hela gruppen och tittade på film om naturen. De skulle jobba med natur och detta skulle fungera som inspiration tydligen. 30 min hade varit ok, men vi skulle vara där i 2h och efter 1,5 fick jag nog och gick med sonen. Inga barn kunder sitta stilla och sista timmen bestod av konstant tjat från pedagogerna om att titta på filmen. Någon använde tom "hot" om att det skulle komma frågor om innehållet sedan för att tvinga barnen att lyssna...

    Känns inte alls som montessori lång väg enligt mig. Men heller inte anpassat efter 3-5 åringar. Inte ens på gymnasiet hade vi 90 min utan paus... jag är skitarg och min första tanke är att inte åka tillbaka. Men vi behöver platsen.... överreagerar jag? Vad hade ni gjort i min sits? Jag menar att ta upp denna kritik känns bara som en dålig start på relationen.. snälla hjälp med råd tack :(

  • Svar på tråden Kloka föräldrar hjälp, hur reagera? Ang förskola.
  • Alexi

    Men du måste ju självklart prata med dem! Du kan ju inte döma dem och bara säga upp platsen utan kommunikation!

    Klart det verkar konstigt men som sagt, prata!

  • erikaABC

    Inte något sätt som skulle passa oss heller. Men om man står i situationen att man behöver platsen för att kunna jobba skulle jag låta ungen gå där till jag hittade en annan plats. Ställ ungen i kö så du kan byta.
    Sedan kommer det nog något tillfälle att framföra dina synpunkter som ju är helt berättigade. Men jag tänker som du, kanske inte rått tillfälle att starta med ett bråk.

  • solskenskaka
    Alexi skrev 2017-09-06 16:03:38 följande:

    Men du måste ju självklart prata med dem! Du kan ju inte döma dem och bara säga upp platsen utan kommunikation!

    Klart det verkar konstigt men som sagt, prata!


    erikaABC skrev 2017-09-06 16:04:34 följande:

    Inte något sätt som skulle passa oss heller. Men om man står i situationen att man behöver platsen för att kunna jobba skulle jag låta ungen gå där till jag hittade en annan plats. Ställ ungen i kö så du kan byta.

    Sedan kommer det nog något tillfälle att framföra dina synpunkter som ju är helt berättigade. Men jag tänker som du, kanske inte rått tillfälle att starta med ett bråk.


    Tack för era svar. Vi har stått länge i kö och hade verkligen hoppats och trott att detta skulle bli bra. Kan ta tid att få ny plats men självklart kollar jag möjligheterna. Känns som att jag måste prata med dem för oavsett kommer vi nog vara kvar ett tag :( kanske bara ska säga att det inte verkar funka för sonen med så långa pass med koncentration utan att döma eller kritisera och se om de har något förslag. Så svårt!
  • Lena

    Det är inte okej alls och är inte lämpligt alls. Jag hade pratat med dem om det. Hade de inte lyssnat med rektorn osv.

  • Alexi

    Men ställ en mer öppen fråga: Vad var det pedagogiska syftet med filmen, brukar de titta på liknande filmer, klarar barnen av att sitta så länge osv.

  • _DuVetHon_

    I egenskap av förskollärare kan jag bara säga att jag är chockad...nu jobbar jag visserligen inte specifikt med montessori men har ändå kunskaper om arbetssättet. Oavsett praktik så sitter man för det första inte och tittar på en hel film, möjligtvis en sång med en video till eller en kort snutt om djuret, bilen eller vad man nu ska prata om. Men det är ju inte på något sätt lämpligt att göra som dom gjorde där. 

    Hade jag varit du hade jag frågat pedagogen vad tanken var (tex hur ska dom kunna ta till sig något genom att sitta still framför en skärm när all forskning säger att barn lär genom lek och rörelse?, vart finns montessoripedagogiken i det här arbetssättet?, brukar dem starta upp sina projekt såhär och hur har det funkat?)


    Jag tycker absolut man kan ställa dom "jobbiga" frågorna som förälder, en bra pedagog har någon form av svar och har man inte det så behöva man uppenbarligen fundera över varför det blivit som det blivit.. sen ska man ju såklart göra det trevligt men man ska aldrig vara rädd för att fråga eller ifrågasätta bara ma gör det på rätt sätt.

    Vill du ha bra genomtänkta svar är mitt råd att du ber om ett "möte" eller pratstund där de kan gå ur barngruppen. Då får pedagogen en chans att faktiskt kunna fokusera på det ni pratar om och ge så bra svar denne kan, diskussionen blir mer givande för er båda. Är du inte nöjd efter det går du vidare till förskolechefen.

  • solskenskaka
    _DuVetHon_ skrev 2017-09-20 22:21:19 följande:

    I egenskap av förskollärare kan jag bara säga att jag är chockad...nu jobbar jag visserligen inte specifikt med montessori men har ändå kunskaper om arbetssättet. Oavsett praktik så sitter man för det första inte och tittar på en hel film, möjligtvis en sång med en video till eller en kort snutt om djuret, bilen eller vad man nu ska prata om. Men det är ju inte på något sätt lämpligt att göra som dom gjorde där. 

    Hade jag varit du hade jag frågat pedagogen vad tanken var (tex hur ska dom kunna ta till sig något genom att sitta still framför en skärm när all forskning säger att barn lär genom lek och rörelse?, vart finns montessoripedagogiken i det här arbetssättet?, brukar dem starta upp sina projekt såhär och hur har det funkat?)

    Jag tycker absolut man kan ställa dom "jobbiga" frågorna som förälder, en bra pedagog har någon form av svar och har man inte det så behöva man uppenbarligen fundera över varför det blivit som det blivit.. sen ska man ju såklart göra det trevligt men man ska aldrig vara rädd för att fråga eller ifrågasätta bara ma gör det på rätt sätt.

    Vill du ha bra genomtänkta svar är mitt råd att du ber om ett "möte" eller pratstund där de kan gå ur barngruppen. Då får pedagogen en chans att faktiskt kunna fokusera på det ni pratar om och ge så bra svar denne kan, diskussionen blir mer givande för er båda. Är du inte nöjd efter det går du vidare till förskolechefen.


    Såg nu att jag missat att tacka för dina bra och konstruktiva råd. Vi har försökt prata med förskolan men har på senare märkt av att de blivit allt mer korta mot oss och jag känner inte förtroende för dem längre. Tyvärr lutar det åt att vi kommer säga upp platsen under våren och leta efter ny till efter sommaren. Jag mår inte bra av att känna dålig magkänsla när jag lämnar mitt barn även om han verkar tycka det är ganska ok att vara där för det mesta.
  • cattus

    Hellre en förskola där barnet trivs och där man känner att pedgoger/personal är engagerade i barnen.
    Vi hamnade på en "akutplats" på en kommunal förskola vi aldrig skulle ha valt själva.
    Nu skulle vi inte ens drömma om att byta..
    Personalen är så bra och dottern stormtrivs, trots usel utegård (istället lekplatser och skogar att leka och lära i), "tråkig" inomhusmiljö, bottenvåning på ett ålderdomshem (men med stora inomhus ytor och rum som man inte visste fanns) och bästa personalen ever!
    Pedagogik hit och dit, men det spelar faktiskt mindre roll, så länge de har en plan hur det pedagogiska arbetet skall fungera och att det anpassas efter barnens lek och lust.

Svar på tråden Kloka föräldrar hjälp, hur reagera? Ang förskola.