• maliskog

Skäller ut förskolepersonal

Jag har nu jobbat inom förskolan i lite mer än två år och idag hände det för första gången att jag + en annan kollega fick en utskällning från en mamma under hämtningen. Mamman blev upprörd då vi tidigare i veckan hade fotografering, som hon hade missat. Hon upplever det som att vi gjort fel då vi inte påmint henne om detta tidigare trots en informationslapp som suttit uppe på informationsväggen i flera veckor innan. Under föräldramöten har vi nämnt att det är viktigt att vårdnadshavare kollar tavlan varje dag om ny information, vilket då denna familj har missat på grund av stress. Hon tyckte då att vi skulle ha lagt ut informationen på Instagram (slutet konto för vårdnadshavarna) för att hon lättare skulle kunna se informationen hemifrån och ha den "sparad" på telefonen. Instagram har vi nämnt tidigare som ett komplement till dokumentationen över vad deras barn har gjort under dagen och något som vi inte garanterar uppdatering på varje dag, vecka eller ens månad beroende på hur mycket vi har runtomkring oss. De senaste veckorna har varit tuffa med nya inskolningar och två långtidsvikarier som vi är tvungna att "skola in" så att säga och därför har Instagram inte varit en prioritering och på så vis är det informationstavlan som vårdnadshavarna har varit tvungna att vända sig till. Det är otroligt ledsamt att familjen missat detta och vi känner empati för mamman som självklart blev besviken över att hon missat detta. Dock känner jag + min kollega att vårdnadshavare måste ta sitt ansvar i att kolla informationstavlan och inte ta för givet att vi ska påminna om varje lapp eller aktivitet som händer på förskolan då det blir alldeles för mycket information att förmedla varje dag till varje familj. Vi är också mänskliga och vi glömmer ibland att förmedla viss information och det är därför vi alltid lägger ut informationen på tavlan så vårdnadshavarna har möjlighet att se den varje dag vid hämtning samt lämning. 

Jag ursäktar den långa texten och är väl egentligen ute efter att veta hur ni vårdnadshavare där ute tänker kring detta? Tycker ni också att personalen ska påminna trots information på tavla?

• Svar på tråden Skäller ut förskolepersonal
  • Carambolan

Nej, jag tycker inte att personalen ska behöva påminna om det stått flera dagar på tavlan och föräldrarna passerat tavlan. Möjligen om både lämning och hämtning sker ute på gården (gör det ofta på vår förskola) så att det ibland kan gå flera dagar innan en förälder ens har skäl att gå in i hallen.

• maliskog

Lämning samt hämtning har skett inne varje dag för denna familjen och de har därför gått förbi tavlan varje dag då barnet har varit på förskolan (barnet har 15-tim) men de har själva valt att vara hemma vissa dagar. Trots det har både mamma och pappa gått förbi tavlan många gånger och antagligen inte kollat informationen!

• WiJu

Ta inte åt er säger jag. Det är en vuxen människa och har hom fått reda på vart informationen finns så är det upp till föräldern att läsa där.

• Smka

Speciella människor finns överallt. Jobbar själv på vårdcentral och har fått x antal utskällningar, mest i telefon. Vissa människor hittar sakerna som inte är bra. Oftast är det väl helt så att man får bli måltavla för något helt annat de inte mår bra över.

• Tonårsmamman1

Det är inte ert fel, hon vet var informationen finns. Det är hennes ansvar att läsa där, vare sig hon lämnar/hämtar ute eller inne.

• maliskog

Tack för din förståelse!

• Lena

Skälla ska man inte men sätt en lapp på dörren dagen innan något händer kan vara en bra extra påminnelse

• Vardnadshavarenstalan

Det jag blir mest förbryllad över i din text är att ni inte verkar tillräckligt proffesionella. Om ni har utbildning (högskoleutbildning förmodar jag) så borde ni kunna agera samt luta er mot den i uppkomna situationer likt ovan beskriven. Även kan ni hänvisa till er chef då ni har följt regelverket samt informerat på gammalt hederligt vis. Mer kan rimligtvis inte begäras.

Så, tuffa till er nu och få lite skinn på näsan genom att träda på er den professionella yrkesdräkt ni har. Stäng även genast ned instagramkontot! Vad är detta för trams som stjäl tid och kraft från verksamheten? Vet att det har blivit en grej på senaste tiden men jag är förbryllad över att man på riktigt använder sociala medier för förskolebarn i kommunal (?) eller privat regi! Det är mycket som kan bli fel med sociala medier!

• BurningDiamond
    Lena skrev 2017-09-06 20:14:13 följande:

Skälla ska man inte men sätt en lapp på dörren dagen innan något händer kan vara en bra extra påminnelse

Men om föräldern inte kollar tavlan i vilket fall som helst så spelar det inte någon store roll om det sitter en eller två eller 29 lappar om fotograferingen...
  • Aniiee

Så klart ska de inte skälla, och lika självklart skickar ni så pass viktig information hem till vårdnadshavarna med antingen email eller snailmail, eller något annat sätt som underlättar för dem att ta till sig information i lugn och ro.

Är det inte absolut självklart så vet vad inte vad som är.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Skäller ut förskolepersonal