Skäller ut förskolepersonal
Jag har nu jobbat inom förskolan i lite mer än två år och idag hände det för första gången att jag + en annan kollega fick en utskällning från en mamma under hämtningen. Mamman blev upprörd då vi tidigare i veckan hade fotografering, som hon hade missat. Hon upplever det som att vi gjort fel då vi inte påmint henne om detta tidigare trots en informationslapp som suttit uppe på informationsväggen i flera veckor innan. Under föräldramöten har vi nämnt att det är viktigt att vårdnadshavare kollar tavlan varje dag om ny information, vilket då denna familj har missat på grund av stress. Hon tyckte då att vi skulle ha lagt ut informationen på Instagram (slutet konto för vårdnadshavarna) för att hon lättare skulle kunna se informationen hemifrån och ha den "sparad" på telefonen. Instagram har vi nämnt tidigare som ett komplement till dokumentationen över vad deras barn har gjort under dagen och något som vi inte garanterar uppdatering på varje dag, vecka eller ens månad beroende på hur mycket vi har runtomkring oss. De senaste veckorna har varit tuffa med nya inskolningar och två långtidsvikarier som vi är tvungna att "skola in" så att säga och därför har Instagram inte varit en prioritering och på så vis är det informationstavlan som vårdnadshavarna har varit tvungna att vända sig till. Det är otroligt ledsamt att familjen missat detta och vi känner empati för mamman som självklart blev besviken över att hon missat detta. Dock känner jag + min kollega att vårdnadshavare måste ta sitt ansvar i att kolla informationstavlan och inte ta för givet att vi ska påminna om varje lapp eller aktivitet som händer på förskolan då det blir alldeles för mycket information att förmedla varje dag till varje familj. Vi är också mänskliga och vi glömmer ibland att förmedla viss information och det är därför vi alltid lägger ut informationen på tavlan så vårdnadshavarna har möjlighet att se den varje dag vid hämtning samt lämning.
Jag ursäktar den långa texten och är väl egentligen ute efter att veta hur ni vårdnadshavare där ute tänker kring detta? Tycker ni också att personalen ska påminna trots information på tavla?