• maliskog

Skäller ut förskolepersonal

Jag har nu jobbat inom förskolan i lite mer än två år och idag hände det för första gången att jag + en annan kollega fick en utskällning från en mamma under hämtningen. Mamman blev upprörd då vi tidigare i veckan hade fotografering, som hon hade missat. Hon upplever det som att vi gjort fel då vi inte påmint henne om detta tidigare trots en informationslapp som suttit uppe på informationsväggen i flera veckor innan. Under föräldramöten har vi nämnt att det är viktigt att vårdnadshavare kollar tavlan varje dag om ny information, vilket då denna familj har missat på grund av stress. Hon tyckte då att vi skulle ha lagt ut informationen på Instagram (slutet konto för vårdnadshavarna) för att hon lättare skulle kunna se informationen hemifrån och ha den "sparad" på telefonen. Instagram har vi nämnt tidigare som ett komplement till dokumentationen över vad deras barn har gjort under dagen och något som vi inte garanterar uppdatering på varje dag, vecka eller ens månad beroende på hur mycket vi har runtomkring oss. De senaste veckorna har varit tuffa med nya inskolningar och två långtidsvikarier som vi är tvungna att "skola in" så att säga och därför har Instagram inte varit en prioritering och på så vis är det informationstavlan som vårdnadshavarna har varit tvungna att vända sig till. Det är otroligt ledsamt att familjen missat detta och vi känner empati för mamman som självklart blev besviken över att hon missat detta. Dock känner jag + min kollega att vårdnadshavare måste ta sitt ansvar i att kolla informationstavlan och inte ta för givet att vi ska påminna om varje lapp eller aktivitet som händer på förskolan då det blir alldeles för mycket information att förmedla varje dag till varje familj. Vi är också mänskliga och vi glömmer ibland att förmedla viss information och det är därför vi alltid lägger ut informationen på tavlan så vårdnadshavarna har möjlighet att se den varje dag vid hämtning samt lämning. 

Jag ursäktar den långa texten och är väl egentligen ute efter att veta hur ni vårdnadshavare där ute tänker kring detta? Tycker ni också att personalen ska påminna trots information på tavla?

• Svar på tråden Skäller ut förskolepersonal
  • Noanda

Jag tror att du behöver tuffa till dig lite TS. Det var inte sista gången du fick skit för något som inte var ditt fel, så är det i vårt yrke.

Jag kan inte ens räkna antalet gånger föräldrar varit sura på mig för saker de själva bär ansvaret för, det kan gälla vad som helst. Det är bara att ikläda sig den professionella masken, vänligt beklaga men upprepa att informationen om fotograferingen var tillgänglig där ni sagt att den skulle vara tillgänglig.

Ett tips (för dig och dina kollegors skull) är att skicka ut info med sms. Snabbt, smidigt och enkelt om man lägger in föräldrarna i listor och man minimerar risken för tjafs för att föräldrarna glömt (händer ändå men mkt mer sällan). Win-win!

• Noanda
    Tilja skrev 2017-09-07 20:59:00 följande:

"Så pass viktig information"? Det ingår inte ens i förskolans uppdrag att erbjuda fotografering av barnen till föräldrarna...

Precis! Det är enbart en service, ingår inte i uppdraget.

Många förskolor har tagit bort fotograferingen helt.
  • Swagger
    Vardnadshavarenstalan skrev 2017-09-06 22:14:03 följande:
    Det jag blir mest förbryllad över i din text är att ni inte verkar tillräckligt proffesionella. Om ni har utbildning (högskoleutbildning förmodar jag) så borde ni kunna agera samt luta er mot den i uppkomna situationer likt ovan beskriven. Även kan ni hänvisa till er chef då ni har följt regelverket samt informerat på gammalt hederligt vis. Mer kan rimligtvis inte begäras. Så, tuffa till er nu och få lite skinn på näsan genom att träda på er den professionella yrkesdräkt ni har.[bold] Stäng även genast ned instagramkontot! Vad är detta för trams som stjäl tid och kraft från verksamheten?[/bold] Vet att det har blivit en grej på senaste tiden men jag är förbryllad över att man på riktigt använder sociala medier för förskolebarn i kommunal (?) eller privat regi! Det är mycket som kan bli fel med sociala medier!

Oj, vad fyrkantigt! På vår kommunala förskola har vi kockar som lagar mat på plats. De har ett instagramkonto där de lägger upp veckomatsedel och ibland bilder på dagens lunch. Det är mycket uppskattat. Man ska ju låta tekniken hjälpa en! Visst om kockarna inte vill/har tid att ta kort så kan de ju sluta med servicen. För det är vad det är, det är en uppskattad service inte trams. Till TS. Fotografering av barn är en extra service inte er kärnverksamhet. Du ska inte behöva ta en utskällning för att du inte påminde dagen innan. Det är absurt. Vad du skulle kunna göra nästa gång är att tipsa föräldern om att den själv kan ta en bild p infotavlan och läsa i lugn och ro hemma. Skaka av dig! Jag jobbade extra i en matvarubutik när jag pluggade och där fick man lära sig att skaka av sig för det var nästan dagligen som någon kund ville skälla ut någon. Idioter finns överallt, tyvärr!
  • Alexi

Sen måste man ju lägga till en grej. Som är en förklaring, inte en ursäkt. Om man blir riktigt besviken så är det lätt att det kommer ut som gnäll på någon som absolut inte är skyldig till besvikelsen. Man skjuter budbäraren.

Men för mig hade det också varit en jättegrej om jag missat så mina barn inte varit med på gruppkortet på dagis eller skolan. Det där kortet har vi på väggen hela året, tittar på när vi pratar om någon kompis osv.

Helt oviktigt om kortet tas av en fotograf eller en pedagog på förskolan (vilket gjordes sista året på förskolan) men gruppbilden är jätteviktig!

• molly50

Inte ok att skälla,tycker jag.
    Om alla föräldrar har fått informationen om anslagstavlan så kan man titta där.
    Alternativet är ju att ni sätter upp lappar på dörren så man ser den när man går in/ut eller att ni skickar veckobrev.
    Jag tycker inte att man kan begära att ni ska hinna sitta och lägga upp information på sociala medier då det väl egentligen inte hör till era arbetsuppgifter.

Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2017-09-08 09:08:45 följande:

Inte ok att skälla,tycker jag.
    Om alla föräldrar har fått informationen om anslagstavlan så kan man titta där.
    Alternativet är ju att ni sätter upp lappar på dörren så man ser den när man går in/ut eller att ni skickar veckobrev.
    Jag tycker inte att man kan begära att ni ska hinna sitta och lägga upp information på sociala medier då det väl egentligen inte hör till era arbetsuppgifter.

Jag ska tillägga att visst kan ni försöka påminna en eller ett par dagar innan och fråga om de kanske vill byta dag.
    Men ni kan ju också påminna om anslagstavlan om de har glömt att titta på den.
    Carpe Diem
  • Poppy75

Helt fel av mamman att skälla. Men med det sagt så tycker jag att lappar på en anslagstavla är ett ganska dåligt sätt att förmedla information. Jag har ofta väldigt kaotiska hämtningar där jag måste fokusera till 100 % på mina barn. Jag har väldigt liten möjlighet att läsa lappar på en tavla om jag inte vill riskera att andra barn blir knuffade eller slagna. Jag vet att det finns andra föräldrar som har liknande problematik med sina barn.

Jag skulle rekommendera att ni skickar ut informationen via mail. Då kan man läsa i lugn och ro när tiden finns och man får även information när man är hemma pga sjukdom eller annat.

• erikaABC

Curlinggenerationen har blivit föräldrar. Allting ska andra göra, de tar inget ansvar själva.

• trop1
    maliskog skrev 2017-09-06 19:23:35 följande:

Jag har nu jobbat inom förskolan i lite mer än två år och idag hände det för första gången att jag + en annan kollega fick en utskällning från en mamma under hämtningen. Mamman blev upprörd då vi tidigare i veckan hade fotografering, som hon hade missat. Hon upplever det som att vi gjort fel då vi inte påmint henne om detta tidigare trots en informationslapp som suttit uppe på informationsväggen i flera veckor innan. Under föräldramöten har vi nämnt att det är viktigt att vårdnadshavare kollar tavlan varje dag om ny information, vilket då denna familj har missat på grund av stress. Hon tyckte då att vi skulle ha lagt ut informationen på Instagram (slutet konto för vårdnadshavarna) för att hon lättare skulle kunna se informationen hemifrån och ha den "sparad" på telefonen. Instagram har vi nämnt tidigare som ett komplement till dokumentationen över vad deras barn har gjort under dagen och något som vi inte garanterar uppdatering på varje dag, vecka eller ens månad beroende på hur mycket vi har runtomkring oss. De senaste veckorna har varit tuffa med nya inskolningar och två långtidsvikarier som vi är tvungna att "skola in" så att säga och därför har Instagram inte varit en prioritering och på så vis är det informationstavlan som vårdnadshavarna har varit tvungna att vända sig till. Det är otroligt ledsamt att familjen missat detta och vi känner empati för mamman som självklart blev besviken över att hon missat detta. Dock känner jag + min kollega att vårdnadshavare måste ta sitt ansvar i att kolla informationstavlan och inte ta för givet att vi ska påminna om varje lapp eller aktivitet som händer på förskolan då det blir alldeles för mycket information att förmedla varje dag till varje familj. Vi är också mänskliga och vi glömmer ibland att förmedla viss information och det är därför vi alltid lägger ut informationen på tavlan så vårdnadshavarna har möjlighet att se den varje dag vid hämtning samt lämning. 

Jag ursäktar den långa texten och är väl egentligen ute efter att veta hur ni vårdnadshavare där ute tänker kring detta? Tycker ni också att personalen ska påminna trots information på tavla?

Superviktig info som att förskolan är stängd en viss dag eller att man ska ha lunchmatsäck måste upprepas och gärna i flera kanaler så att ingen riskerar att missa det och stå utan barnomsorg eller lunch en dag.

Annat tycker jag räcker att ni informerar såsom ni gjort. Att det är fotografering är ju egentligen en bagatell. Ungen blev väl fotograferad även om inte mamman visste vilken dag det var?

Förmodligen hade hon velat skicka med kläder och pynta barnet inför fotograferingen, men det är ju egentligen inte viktigt. Foton som ser ut på ett visst sätt får man som förälder ordna själv. På mina barns förskola tog de bort de individuella fotona för att föräldrar kom med jobbiga krav om klädbyten och flätor och allt vad det var. Lika bra det, jag har aldrig tyckt att de där bilderna var så värst viktiga ändå, men vissa föräldrar verkar lägga väldigt stor vikt vid hur barnen ser ut på dagisfotot. En gruppbild hade de på mina barn förskola och då så ungarna ut som de gjorde, med spretigt hår och en fläck på tröjan, och kanske en sur min om det var en sån dag, ingen stor sak alls.

Att bli utskälld är tyvärr en del i jobbet när man har med människor att göra, men försök bara att behålla lugnet och ta inte åt dig om du inte tycker att ni gjort fel, lägg då lugnt och sansat tillbaka ansvaret där det hör hemma. Om du har gjort fel så ber du lugnt och sansat om ursäkt och lovar bättring.
  • Palestrina
    Tilja skrev 2017-09-07 20:59:00 följande:
    "Så pass viktig information"? Det ingår inte ens i förskolans uppdrag att erbjuda fotografering av barnen till föräldrarna...
    Om den är viktig eller inte är väl en perspektivfråga. Egentligen är det väl inte förskolan som erbjuder fotografering, utan skolfotograferna som har förskolor och skolor som marknad. Jag tycker ändå att det är ganska viktig information, eftersom förskole- och skolfoton är nästan de enda pappersbilder som finns av barnen (åtminstone på en någorlunda regelbunden basis) numera när alla bilder är digitala. Så jag ser det som en jättebra tjänst att själv slippa söka upp fotografer och är glad att skolfoto erbjuds. Är fortfarande lite deppig för att jag bommade att skicka efter papperskopior ett år...
  • Palestrina
    erikaABC skrev 2017-09-08 09:32:37 följande:

Curlinggenerationen har blivit föräldrar. Allting ska andra göra, de tar inget ansvar själva.

Fast jag tycker nog att det inte är riktigt rimligt att föräldrar ska behöva leta efter information på flera olika ställen. Det ska finnas tydliga kanaler. Är anslagstavlan kanalen för informationsspridning ska man givetvis hålla koll på den, men ännu bättre kanske ett klassiskt veckobrev är.
  • trop1
    Palestrina skrev 2017-09-08 14:37:07 följande:
    Om den är viktig eller inte är väl en perspektivfråga. Egentligen är det väl inte förskolan som erbjuder fotografering, utan skolfotograferna som har förskolor och skolor som marknad. Jag tycker ändå att det är ganska viktig information, eftersom förskole- och skolfoton är nästan de enda pappersbilder som finns av barnen (åtminstone på en någorlunda regelbunden basis) numera när alla bilder är digitala. Så jag ser det som en jättebra tjänst att själv slippa söka upp fotografer och är glad att skolfoto erbjuds. Är fortfarande lite deppig för att jag bommade att skicka efter papperskopior ett år...
    Huruvida det finns pappersbilder eller ej på barnen är helt klart föräldraansvar!!

Det är klart att många föräldrar tycker att den där bilden är mysig och rolig. Men viktig??

Om det är viktigt att barnet fotograferas och ser ut på ett visst sätt på bilden gör det alldeles utmärkt för föräldrar att själva boka fotograf och beställa alla pappersbilder man önskar.

Marknaden för fotografer tycker inte jag är min sak som förälder att underhålla.  

Jag är fortfarande lite deppig över att jag har köpt bilderna vissa år, pengar i sjön på fula bilder som ingen ens ville ha.
  • trop1
    Palestrina skrev 2017-09-08 14:40:05 följande:
    Fast jag tycker nog att det inte är riktigt rimligt att föräldrar ska behöva leta efter information på flera olika ställen. Det ska finnas tydliga kanaler. Är anslagstavlan kanalen för informationsspridning ska man givetvis hålla koll på den, men ännu bättre kanske ett klassiskt veckobrev är.
    Det låter inte som att det var flera olika ställen, utan ett.
  • Palestrina
    trop1 skrev 2017-09-08 14:47:16 följande:
    Huruvida det finns pappersbilder eller ej på barnen är helt klart föräldraansvar!!

Det är klart att många föräldrar tycker att den där bilden är mysig och rolig. Men viktig??

Om det är viktigt att barnet fotograferas och ser ut på ett visst sätt på bilden gör det alldeles utmärkt för föräldrar att själva boka fotograf och beställa alla pappersbilder man önskar.

Marknaden för fotografer tycker inte jag är min sak som förälder att underhålla.  

Jag är fortfarande lite deppig över att jag har köpt bilderna vissa år, pengar i sjön på fula bilder som ingen ens ville ha.
    Jag har väl inte sagt nåt om vems ansvar det är? Bara att jag tycker att informationen är viktig även om det inte är förskolans skyldighet att erbjuda. Nu finns möjligheten och då vill man givetvis veta för att kunna ta del av det.

Men om det nu är så att denna förskola har anslagstavlan som infokanal är det såklart föräldrarna som har brustit i att ta del av den. Jag tycker dock att det är en dålig kanal, i synnerhet som den inte når ut till dem som t ex blir hemma p g a sjukdom. Information bör gå ut som veckobrev till alla berörda, anslagstavlan kan snarare vara ett komplement.
  • tobbe01

Helt obegripligt att man vill göra sig ovän med de personer som har hand om ens barn hela dagarna ......och det för en STRUNTSAK! Nu är förstås pedagogerna storsinta nog att inte låta detta gå sig till sinnes..........men ÄNDÅ!

• Tilja
    Palestrina skrev 2017-09-08 14:37:07 följande:
    Det har snarare med prioriteringar att göra. Vi som arbetar i förskolan hinner inte ens med de arbetsuppgifter vi måste göra och då är man tvungen att prioritera och prioritera bort. Tycker du då det är viktigare att personalen lägger tiden på att se till att alla föräldrar får personlig information om en fotografering än att de lägger tiden på att t.ex. informera om vad de gjort i verksamheten eller på att planera verksamheten för barnen?

Sen är det en annan fråga om skolfotografering i förskolan i sig är viktigt. Vi har det inte alls på min förskola och det är heller ingen som har efterfrågat det.
  • Pissetuss

Hej du. Tråkigt att ni blev utskällda, men det säger ju mer om föräldern än om er. Ni tar hand om barnen dagarna i ända enligt konstens alla regler och förtjänar i stället en eloge. I stället får ni detta till tack. Undrar hur den här personen är som förälder, arbetstagare, medmänniska? Jag är inte säker på att vi vill veta.

Dock så är jag inget större fan av vare sig instagram eller anslagstavla som informationskanal. Anslagstavlan på mitt barns förskola är gyttrig och svår att överblicka. Stressen i farstun är många gånger hög. Hur många gånger har inte jag själv missat grejer där? Nej, jag såg inte den där nya lappen bland alla andra färgglada anslag, sorry. Personligen tycker jag att det är tusen gånger bättre att maila ut all information i stället. Då kan jag läsa i lugn och ro, föra in i kalendern och almanackan. Inte helt lätt att komma ihåg allt och fotografera lapparna i en stökig farstu när man har bråttom iväg till jobb eller barnens träningar. Sedan ska man komma ihåg att kolla sina bilder i telefonen dessutom. Handen på hjärtat - på vilken arbetsplats är anslagstavlan den huvudsakliga informationskanalen? Just det - ingen. Mer mail, tack! Och fler kramar och mer uppskattning till förskolepersonalen, utan er stannar Sverige!

• Pissetuss
    tobbe01 skrev 2017-09-08 16:33:52 följande:

Helt obegripligt att man vill göra sig ovän med de personer som har hand om ens barn hela dagarna ......och det för en STRUNTSAK! Nu är förstås pedagogerna storsinta nog att inte låta detta gå sig till sinnes..........men ÄNDÅ!

Håller helt med. Idiotiskt! Jag blir galen av folk som väljer att bara se det negativa. Stackars personal.
  • molly50
    Palestrina skrev 2017-09-08 15:04:57 följande:
    Jag har väl inte sagt nåt om vems ansvar det är? Bara att jag tycker att informationen är viktig även om det inte är förskolans skyldighet att erbjuda. Nu finns möjligheten och då vill man givetvis veta för att kunna ta del av det.

Men om det nu är så att denna förskola har anslagstavlan som infokanal är det såklart föräldrarna som har brustit i att ta del av den. Jag tycker dock att det är en dålig kanal, i synnerhet som den inte når ut till dem som t ex blir hemma p g a sjukdom. Information bör gå ut som veckobrev till alla berörda, anslagstavlan kan snarare vara ett komplement.
    Då ska veckobreven i så fall mailas ut.
    När mina barn gick på förskolan så fick vi veckobrev utlagda på deras hyllor.
    Så om barnen var hemma och var sjuka eller lediga så fick vi inte alltid all info i tid i och med att vi fick veckobrevet först när barnen kom tillbaka till förskolan igen.
    Nu när barnen går i skolan så får vi alltid veckobreven utskickade via datorn eller så får barnen med sig brevet hem i väskan.
    Funkar mycket bättre,tycker jag.
    Men fortfarande så är det mitt ansvar,som förälder,att se till att läsa det.
    Carpe Diem
Svar på tråden Skäller ut förskolepersonal