• Anonym (Mönii)

Löneförhandling-föräldraledig

Jo. Ska försöka att hålla mig kort.

Har varit föräldraledig. Under föräldraledigheten så fick jag (utan att chefen kallat mig till lönesamtal eller medarbetarsamtal) en liten löneökning. Liten!

Hursomhelst, hade då fullt upp med barnet som varit mkt sjuk etc så jag orkade inte ta itu med det.

Är sedan aug tillbaka på jobb, men går på föräldraledighet för barn nr 2 i dec igen.

Just nu är det medarbetarsamtal på g på jobb. Har mitt nästa vecka. Innan sommarn talade vi även om att jag låg väldigt lågt i lön jämfört med resten av mina kollegor som jobbat lika länge (fast en del av dom ej varit föräldralediga alls osv), (ja lönen ska skildra individuella prestationer etc men bör ju ändå ligga hyfsat nära varandra väl?) chefen höll med och sa att vi talar om det när jag är tillbaka på jobb.

Min funderingar är ju nu då... "kan" man förhandla högre lön när man dels precis kommit från FL och sen ska på FL igen om bara någon månad? Kan kan man ju. Men vad är sannolikheten att man fakriskt får ett påslag? Och hur lägger man då upp det? Till saken hör att det byttes chef under min första FL så denna chef "känner" knappt mig. Plus att när jag anställdes där så var jag gravid (de visste det när de anställde mig) och hann därför inte jobba mer än 2 mån innan jag gick på FL.

Så ja... fråga gärna om ni behöver mer info. Men hur tänker ni? Jag känner mig så mesig som vill ha mer pengar när jag knappt jobbat. Samtidigt så får väl inte chefen "använda mot" mig graviditet och FL? Eller?

Tacksam för all input, tips och råd!

• Svar på tråden Löneförhandling-föräldraledig
  • Anonym (ace)

Din löneutveckling ska vägas mot din prestation på arbetet. Har du varit FL större delen av löneåret så finns det inga eller obefintliga insatser att bedöma. Facket brukar vilja påstå att din löneutveckling då ska följa tidigare årets prestation, men arbetsgivaren kan fortfarande välja att se det som att det inte finns någon prestation att bedöma och ge dig en löneökning baserad p[ medel, de kan ge dig minimiökningen om sådan finns avtalad, och om inte så fµr arbetsgivaren faktiskt ge dig 0kr.

Att din lön ligger fel i förhållande till kollegorna är inte en del i löneprocessen i sig, utan ska åtgärdas utanför.

• Anonym (Hanna)

Fast har du inte arbetat så är det inte konstigt att du ligger efter i lön.

När jag satt som fackligtombud på butik och löneförhandlade med chefen såg det ut såhär: alla fick den generella höjningen som facket förhandlat fram. Sen hade vi en pott som delades ut efter prestation, då hamnade den som var fl på lägsta nivån av vad som delades ut, typ 2 kronor, medan jag som arbetade kunde få 3 eller 4 kronor extra på lönen beroende på hur insatsen varit. Är då den som är FL borta ett par år eller mer så drar min lön självklart iväg efter ett tag.

• cesso
    Anonym (Mönii) skrev 2017-09-06 23:11:39 följande:

Har varit föräldraledig. Under föräldraledigheten så fick jag (utan att chefen kallat mig till lönesamtal eller medarbetarsamtal) en liten löneökning. Liten!

Hursomhelst, hade då fullt upp med barnet som varit mkt sjuk etc så jag orkade inte ta itu med det.

Är sedan aug tillbaka på jobb, men går på föräldraledighet för barn nr 2 i dec igen.

Just nu är det medarbetarsamtal på g på jobb. Har mitt nästa vecka. Innan sommarn talade vi även om att jag låg väldigt lågt i lön jämfört med resten av mina kollegor som jobbat lika länge (fast en del av dom ej varit föräldralediga alls osv), (ja lönen ska skildra individuella prestationer etc men bör ju ändå ligga hyfsat nära varandra väl?) chefen höll med och sa att vi talar om det när jag är tillbaka på jobb.

Min funderingar är ju nu då... "kan" man förhandla högre lön när man dels precis kommit från FL och sen ska på FL igen om bara någon månad? Kan kan man ju. Men vad är sannolikheten att man fakriskt får ett påslag? Och hur lägger man då upp det? Till saken hör att det byttes chef under min första FL så denna chef "känner" knappt mig. Plus att när jag anställdes där så var jag gravid (de visste det när de anställde mig) och hann därför inte jobba mer än 2 mån innan jag gick på FL.

Så ja... fråga gärna om ni behöver mer info. Men hur tänker ni? Jag känner mig så mesig som vill ha mer pengar när jag knappt jobbat. Samtidigt så får väl inte chefen "använda mot" mig graviditet och FL? Eller?

Det du kan göra är att ta upp det genom att säga att du inte vill riskera bli diskriminerad pga föräldraledighet (igen) vilket du påtalar att du anser dig ha blivit förr.

Beskriv din tidigare arbetsinsats och säg att du förväntar dig minst ett snitt av vad du tidigare fått i löneökning. Har du ex fått 600 kr ett år och 800 kr ett annat (när du arbetat) så bör du minst få 700 kr nu. Många fackförbund brukar rekommendera detta. Det måste dock inte följas.
  • MsM84

Förstår jag rätt när jag säger att du har hunnit jobba ca 3 månader totalt på ditt jobb? Dessutom har ni bytt chef så du hunnit jobba ca en månad med den nya? Stämmer det så finns det ju inget prestationsunderlag i princip att gå på så jag tycker inte det är alls konstigt att du fått liten höjning, och tycker det är rätt magstarkt att kräva höjning när du knappt hunnit komma tillbaka till jobbet och ska snart gå igen.

• Jesper f
    cesso skrev 2017-09-07 06:59:14 följande:
    Det du kan göra är att ta upp det genom att säga att du inte vill riskera bli diskriminerad pga föräldraledighet (igen) vilket du påtalar att du anser dig ha blivit förr.

Beskriv din tidigare arbetsinsats och säg att du förväntar dig minst ett snitt av vad du tidigare fått i löneökning. Har du ex fått 600 kr ett år och 800 kr ett annat (när du arbetat) så bör du minst få 700 kr nu. Många fackförbund brukar rekommendera detta. Det måste dock inte följas.
    Det finns inget fog för någon diskriminering för att det finns ett lönespann på arbetsplatsen, samt det faktum att kollegor som vart på plats och presterat fått en högre löneökning i sin revision. Detta garanteras dessutom vartannat år av löne kartläggningen som görs på hela företaget.

Är det en seriös arbetsgivare brukar man erbjuda ett "snitt", och det brukar också godkännas av både lokala klubben och centrala organissationen. Men någon förhandling om högre löneökning än så, när man inte presterat något, är bara löjligt att komma med.
  • Anonym (Mönii)

Jag var osäker då jag fått till mig olika uppgifter (som ni förstår är jag lite grön inom detta... har studerat merparten av mitt hittills vuxna liv). Men håller med er egentligen och tänker som er. Men kände att jag ville höra vad andra har att säga kring det.

Tack för input!

• Anonym (Sara)

Jag är osäker på vad facket och lagen säger men rent moraliskt tycker jag inte du ska ha någon löneökning alls. Det är fruktansvärt orättvist mot dina kollegor som har jobbat. Har man varit FL länge ska man ligga efter i lön tycker jag.

• Anonym (Mönii)
    Anonym (Sara) skrev 2017-09-07 13:43:17 följande:

Jag är osäker på vad facket och lagen säger men rent moraliskt tycker jag inte du ska ha någon löneökning alls. Det är fruktansvärt orättvist mot dina kollegor som har jobbat. Har man varit FL länge ska man ligga efter i lön tycker jag.

Standard löneökning ska alla ha oavsett föräldraledighet eller ej. Det får man inte diskrimineras för, är jag ganska säker på. Däremot håller jag med dig (även om man så klart inte tackar nej till extra lönehöjning!) om det rent moraliska.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Mönii) skrev 2017-09-11 09:13:43 följande:
    Standard löneökning ska alla ha oavsett föräldraledighet eller ej. Det får man inte diskrimineras för, är jag ganska säker på. Däremot håller jag med dig (även om man så klart inte tackar nej till extra lönehöjning!) om det rent moraliska.
    Om nu avtalet har en standard löneökning, långt ifrån alla har det.
  • Anonym (Mönii)
    Anonym (ace) skrev 2017-09-11 23:03:38 följande:

Om nu avtalet har en standard löneökning, långt ifrån alla har det.

Ja sant. Klumpigt uttryckt av mig. Menade utifrån mig själv och min arbetsplats.
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Mönii) skrev 2017-09-06 23:11:39 följande:

Är man inte på jobbet kan man knappast förvänta sig en löneökning heller!
Svar på tråden Löneförhandling-föräldraledig