• Anonym (mmm)

Styvmamman & psykisk ohälsa

Anonym ((J)) skrev 2017-09-07 15:59:41 följande:

Eftersom soc varit inblandat och "clearat" familjen kan du vara helt lugn ts. Soc fäller ALLTID hellre än friar!
    Men är du oroad trots det kan du kanske komma överens att barnen inte träffar henne under downperioderna utan bor hos dig och träffar pappa utanför hemmet?!

Snarare friar de väl hellre än fäller? Det ska ju väldigt mycket till för att soc säger att barn inte ska vara hos ena föräldern. Sen bestämmer de ju inte heller, de bara utreder 

TS du kan ju orosanmäla till soc  igen så blir det en ny utredning. Har ett fall nära mig och det har varit tre utredningar och äntligen nu på tredje har det gett någon effekt 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Jenny) skrev 2017-09-07 22:25:33 följande:
    Det blev aldrig någon utredning dock. Jag visste inte om att styvmamman hade diagnoserna vid tillfället. Pappan sa aldrig något. Socialarbetaren ville oavsett tala med mitt äldsta barn som inte sa något oroväckande. Ville överlag inte prata om någonting. Skämtade och pratade om annat mest. Socialarbetaren sa att hon förstod att pappan inte är hemma särskilt mycket men att hon inte kunde se något oroväckande.

Både pappan och hans nya skulle gå i taket om jag över huvud taget nämnde att jag inte vill ha barnen i närheten av henne. Om jag inte har någon som helst laglig rättighet kan jag inget göra.. De är två mot mig och är tyvärr väldigt duktiga på att trycka på mina svaga knappat. Om inte barnen själva säger något känner jag mig totalt maktlös.
    I fallet jag nämnde ovan sa barnen nästan inget i första utredningen men nu i tredje kom det fram mkt som inte alls sades i första, så det kan som sagt hjälpa att det blir fler processer.
     Också i första utredningen kände ju inte soc till någon av föräldrar sedan tidigare så de satte en ung ganska oerfaren handläggare på det, trodde det var ett enkelt ärende antagligen. Visade sig att det var det verkligen inte (psykisk ohälsa bla, den typen som är svårt att se utanpå).
    Handläggaren i utredning 2 var totalt förvirrad, skrev fel i protokollen och blev sen själv sjukskriven, helt rutten utredning. Tredje gången var det en mkt bättre utredare och då hände det äntligen saker. Ställde bättre frågor, pressade den förälder problemen gäller på ett helt annat sätt så att resultaten blev tydligare i utredningen. Detta ska nu bli underlag i en vårdnadstvist. De tidigare 2 utredningarnas underlag hade troligen inte hållit men nu är det förhoppningsvis en annan sak. 

Så ge inte upp! Nu när du känner till diagnoserna kan du skriva i orosanmälan att detta är orsak till tror när styvmamman inte verkar fungera alltid. du ska absolut lerig säga att du inte vill att barnen ska vara där, de ska ju kunna umgås med sin pappa i alla fall, men på nåt sätt få fram oron över miljön. 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Jenny) skrev 2017-09-07 22:27:21 följande:
    Jag har verkligen försökt få igenom att gå tillbaka till varannan helg men han totalvägrar. Tyvärr känner jag mig för rädd och svag för att bara hålla barnen hemma. Vad händer om de polisanmäler mig eller ansöker om ensam vårdnad för att jag försvårar umgänget?
    Om pappan skulle ansöka om enskild vårdnad måste han ju bevisa att du är en dålig förälder, i princip. Då får ju du ta upp allt det som oroar hemma hos dem och skulle det verkligen bli en rättegång har jag svårt att se att han skulle vinna den. Men det krävs att man har på fötterna givetvis (det står ju i lagen att man ska skydda sina barn och det är ju det du i så fall har velat om du skulle hållit dem hemma tex) Men visst är det svårt. 

Om han ansöker om enskild vårdnad och du säger samma sak, så måste rätten tilldöma någon, men om du säger du är ok med delad, kommer han ha oerhört svårt få enskild. 
Svar på tråden Styvmamman & psykisk ohälsa