Coraline skrev 2017-09-08 18:00:32 följande:
Det var en väldigt bra idé med en lista på allt som ska hinnas med. Det ska jag prova! Hon får skriva den själv med lite stöttning. Det blir nog en hjälp för henne att få överblick över vad som behöver hända. Däremot tror jag inte hon går att motivera med skärmtid. Inte för att hon inte vill ha skärmtid, men hon KAN inte skynda sig, så det blir nog bara en besvikelse varje morgon när hon inte hinner spela...
Tack båda två för ett bra tips! :)
Nej det är ju ingen mening med att introducera något som skulle stressa mer då. Kanske att gå upp 10-15 minuter tidigare skulle kunna hjälpa? Mina barn verkar alltid ta ännu längre tid på sig och röra sig långsammare desto mer man försöker skynda på dem. Någon sorts motreaktion. På det stora hela så vill man ju inte stressa barnen för mycket heller. Det är ju inget positivt i sig.
Ett annat sätt skulle kunna vara att träna på att göra momenten snabbt. Inte just på morgonen när det är skarpt läge, men vid något annat tillfälle. Låt henne tävla mot klockan och se hur snabbt hon kan göra något. Visa henne att det kan vara lätt och snabbt att ta sig igenom morgonrutinen och inte den här eviga, utdragna rutinen. Lite over the top för en mellanstadietjej, men om det hjälper så varför inte?
Lycka till!