• Anonym (Mamma)

Får skolan hålla kvar elever efter skoltid?

Det började redan förra året, mitt barn slutar skolan vid två, men varenda dag drog lektionerna över MINST en kvart, oftast närmste en halvtimme.

Efter att det hållt på så några veckor så började jag i samrådan med skolan komma dit lite senare för att inte behöva vänta så länge, men rätt som det var fick jag ett argt samtal från skolan om att jag MÅSTE vara där när de slutar eftersom hon inte går på fritids. Jag förklarade att de alltid drar över och att jag fått ok från skolan att komma senare, men NEJ, jag måste vara där senast två ändå!

Nu nästa klass så har det fortsatt så, de kör alltid över tiden. Nu har jag ett yngre barn där också som jag heller aldrig vet hundra när hon slutar.

Får skolan verkligen hålla på såhär? Visst, lektioner kan dra över, men när det är mer standard än undantag så borde de väl ändra på schemat? För inte ska man behöva stå och vänta sådär varje dag?

• Svar på tråden Får skolan hålla kvar elever efter skoltid?
  • Anonym (Klara)

Vad säger de i skolan när du frågat?

• Kodia

Det låter jättekonstigt! Vad är det för skola, och hur gammal är dottern?

Är det inga andra barn som också blir hämtade? Vad säger de föräldrarna? Ingen som åker skolbuss?

• IsDimma

Fast det är inte okej att var och varannan dag dra över lektionstid. Okej om det sker någon gång men annars hade jag hämtat mitt barn klockan 14 om det står 14 på schemat. Knackat på och sagt att nu är det slut på lektioner för idag.

• Anonym (Lärare)

Eleverna har en timmplan som måste följas. Får de för mycket undervisningstid så har de rätt till kompensation!!

Dåligt gjort av skolan (läraren), jag hade pratat med rektorn och undrat VARFÖR? Om ngn elev är så stökig så att det inte hinns med eller om läraren är dålig på att hålla tiden.

Visst kan en lärare hålla kvar en elev eller flera beroende på situation men inte dagligen...

• Christi38

Har du ställt frågan till rektor och berörda lärare varför eleverna inte är ute 14?

• Anonym (Mamma)

Det verkar vara standard där eftersom min lilla som började nu i höst har samma "problem". De går i fsk-klass och 2:an.

Lärarna ger aldrig något vettigt svar på varför, det "bara blir så" typ.. Och jag är för snäll för att förstora något.

Tvåorna är två av fem dagar inte ens där när jag kommer, de har no i en skog, så då kan jag ju inte göra något åt det heller.

• Anonym (Agera mera)

Jag hade öppnat dörren avbrutit läraren och sagt "Lektionen slutade för en kvart sen ungar" och hämtat min son eller dotter. Sen hade jag "pratat" med rektorn och sett till att skolan gör sin plikt, känns jävligt obehagligt tanken att barnen stannar över tid ofta, litar jag på läraren? Aldrig i livet.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Agera mera) skrev 2017-09-08 19:39:43 följande:

Jag hade öppnat dörren avbrutit läraren och sagt "Lektionen slutade för en kvart sen ungar" och hämtat min son eller dotter. Sen hade jag "pratat" med rektorn och sett till att skolan gör sin plikt, känns jävligt obehagligt tanken att barnen stannar över tid ofta, litar jag på läraren? Aldrig i livet.

De har fantastiska lärare, så jag är inte orolig.. Bara frustrerad..
  • Alexi

Alltså finns det ens något som heter "för mycket undervisningstid"?? I vilken värld då? Hålla tiden ja, men för mycket undervisning, hemsk tanke verkligen...

• Anonym (G)
    Anonym (Agera mera) skrev 2017-09-08 19:39:43 följande:
    Samma här
  • Alexander Bergbacka

Skolor får I regel hålla kvar elever efter schemalagd tid, men om detta inte sker I samband med t.ex. kvarsittning eller dylikt ska detta kompenseras.

MAO: Ja, men det ska kompenseras med kortare lektioner  eller liknande senare.

• ammela
    Anonym (Lärare) skrev 2017-09-08 19:28:10 följande:

Eleverna har en timmplan som måste följas. Får de för mycket undervisningstid så har de rätt till kompensation!!

Dåligt gjort av skolan (läraren), jag hade pratat med rektorn och undrat VARFÖR? Om ngn elev är så stökig så att det inte hinns med eller om läraren är dålig på att hålla tiden.

Visst kan en lärare hålla kvar en elev eller flera beroende på situation men inte dagligen...

Du behöver inte följa timplanen, alltså du får inte ha färre timmar än den säger men du får absolut ha fler. Däremot så måste det vara schemalagt, sluttid är sluttid!
Svar på tråden Får skolan hålla kvar elever efter skoltid?