• Anonym (Trött)

Sluta natt amma 2 åring..

Först och främst så vill jag be er om att INTE hoppa på med otrevliga kommentarer jag vet att jag ammat för länge.

Jag försökte sluta amma för ett tag sedan men precis då åkte dottern på väldigt hög feber och dunder förkylning så timingen var verkligen inte bra.

Vi har tjafs varje natt för att det gör ont när hon ska tutta, jag är gravid och ska ha barn i början på november och har under den här graviditeten fått såna här Montgomery knölar.

ambon tycker bara att jag är dum och han orkar inte med att jag ska sluta för hon skriker ju såklart på natten när hon vill ha, jag brukar säga nej när hon vaknar tills sambon gör mig illa till mods.

Har ni några tips? Jag överväger att börja med napp.. men det har hon aldrig använt. Snälla kom med massa tips jag örn desperat :(

• Svar på tråden Sluta natt amma 2 åring..
  • Anonym (Hanna)

Nej du behöver inte börja med napp, ni behöver bara bestämma er. Sen får ni räkna med att det kommer ta ett tag innan hon slutar amma, hon är så pass stor att hon förstår vad ni tar ifrån henne. Men att vara konsekventa är a-o.

• Anonym (så)

Du bör sluta med att säga nej ett tag och sedan ge med dig. Det förvärrar situationen oerhört. En 2-åring kan förstå, om än inte hålla med. Förklara att brösten är för bebisar, och hon är ju stor flicka nu. Säg att det gör ont och att brösten måste vila, eller liknande. Sedan låter du bli att ge med sig. Mannen får sova i annat rum, eller så gör du och dottern det ett par dagar. Längre tid en så behöver det inte ta. Jag har slutat amma en dotter vid 27 månader, och en dotter vid 20. De var ledsna och skrek 5-10 minuter vid några tillfällen, och frågade sedan efter bröstet kanske 10-20 gånger, men accepterade ett upprepande av förklaringen "du är stor nu, då äter man annan mat, bröstet är för bebisar". Givetvis lika mycket närhet som vanligt i övrigt. Efter 1-2 nätter kommer hon sova väldigt mycket bättre. Jag tror det tog ca 1 vecka innan mina sov från 19-06, efter att ha vaknat ca 6-7 gånger per natt för att amma.'

Kort sagt, bestäm dig, och ge inte efter för man eller barn. Det kommer gå bra. Lycka till!

• Anonym (Nopp)

Varför tror du att du ammar för länge... enligt vem? Det är väl fantastiskt att du gett ditt barn den näringen så länge men förstår att det är väldigt jobbigt när du är gravid. Kanske känner hon av det och vill ha mer närhet o snutta för att någonting nytt är på gång.

Funkar det att ge välling el ersättning på natten? Testa med tetra ersättning så kanske hon får i sig mer och inte vaknar så ofta. Eller ge ersättning när du lägger dig så sover hon kanske längre? Kanske mannen kan ligga i ett annat rum om han störs av det eller att du sover i ett annat rum/åker bort en natt.

Jag ammade vår yngsta till han var 2år och 4mån. Han ville inte heller sluta men tillsist lyckades vi.

Lycka till.

• ninjamamman

Klart du inte ammat för länge! Jag håller också på att mentalt ställa in mig på att sluta amma min 2-åring. Svårt då hon är fullkomligt tokig i bröstet :).

• Gravitation

Tycker inte du ammat för länge men förstår att du vill sluta nu.

Jag slutade själv vid 23 månader, hon använde mig som napp på nätterna typ.

Ville sluta innan hon började förskolan vid 25 månader och jag var trött på att inte få sova ordentligt, hon vaknade varannan timma drygt.
    Förberedde henne ett par veckor innan och när det väl var dags var det bara hålla ut, klart hon blev ledsen men vi fanns där för henne och redan andra natten sov hon drygt 6 timmar i sträck eller så, frågade aldrig efter tutten sen. Hon pratade mycket om dom antagligen för att b earbeta men inte att hon ville ha tutte själv.

Det är bara att bestämma sig och vara bestämd, annars känner de av tvekan, vilket jag själv försökt med tidigare, gick inte alls för jag tvekade.

• Anonym (W)

Du har inte ammat för länge, 2 år är ju ändå rekommendationen av WHO.

Jag har inga direkta tips på hur du ska sluta förutom att vara bestämd.
    Men du måste ju sluta nu, eller hur hade du tänkt att det skulle bli av efter förlossningen? Ska du amma båda två eller neka ditt äldre barn tutte medan den lilla får det? Jag tror inte det är speciellt smart, för barnet förstår ju och tror att denne blivit utbytt.

Bättre att börja redan nu.

• Anonym (M)

Jag satte plåster på bröstvårtorna och sa att jag gjort mig illa. Min dotter var också två då och köpte det rakt av. Dock började hon med napp.

• Anonym (A)

Hej,

Precis slutat min 2 åriga. Började första veckan med att sluta på dagen och sedan kvällen. Bröstet har varit en stor trygghet och använt som napp. Till problemet, efter att vi slutat på nattetid vaknar hon varannan natt ungefär samma tider och gallskriker och vill komma upp från sängen, hon liksom spänner sig och skriker vill inte att jag rör på henne eller tröstar henne. Jag går runt med henne och hon somnar i famnen lägger henne i sängen och så vaknar hon igen efter ca 3-4 timmar samma visa igen. Ibland vill hon åt bröstet och ibland har hon också somnat genom att ha handen där, och ibland vill hon absolut inte se eller röra.

Hur såg era nätter ut när ni sluta amma era 2 åringar? Det har gått 1 vecka nu och vi är fortf samma sits. Kan hon ha fått nattskräck nu? Help?.

• Anonym (L)

Minns inte riktigt hur stor sonen var när jag slutade amma men mellan 1-2 år tror jag. 

BVC-sköterskan tyckte att jag skulle sluta rakt av och låta honom skrika men det trodde jag inte på och skulle aldrig klara av. 

Det jag gjorde var att att hålla om honom utan att amma några nätter. Han försökte amma men jag kramade honom i stället. Han var upprörd de två-tre första nätterna men jag höll mig lugn tills han somnade.

Det var jobbigt så klart eftersom jag inte fick sova men det fungerade. Efter det somnade han utan att vilja amma. 

Jag ville visa honom att närheten alltid finns kvar även om jag inte ammar honom. 

Barn är förstås individer och det kanske inte funkar för andra men det gjorde det för oss. 

Bry dig inte om vad sambon säger. Han verkar rätt ego som tycker att du ska fortsätta med något som är jobbigt för dig. 

• EpicF

Förstår inte heller varför du skulle ammat för länge. Jag hade önskat att jag hade ammat mina barn länge, men har fått barn som inte helt klarar att ammas och där amningen alltid varit ett helvete. Även denna gången. 

Svar på tråden Sluta natt amma 2 åring..