• Anonym (Ts)

    Få bort sololja från kläder

    Jag missade lägga ner sololjan i en påse innan jag packade ner den i väskan och självklart var det bara den som hade gått sönder och läckt ut under flygresan hem. Det är framförallt två plagg som har fått mycket på sig plus några plagg som mest luktar men på dem ser jag inga fläckar. Ja, och så ryggsäcken som har en stor fläck då.

    Är det någon som har tips på hur jag kan få bort fläckarna och lukten? Jag har tvättat enligt anvisningarna med fläckborttagningsmedel och ättika som sköljmedel men det hände ingenting. Nu har jag googlat mig till två metoder, en med majsstärkelse och en med ättika, någon som har testat det? Jag har även galltvål hemma som jag har hört ska vara bra på fettfläckar men hur gör jag med den? Eller är det bättre att bara lämna in grejerna nånstans?

  • Svar på tråden Få bort sololja från kläder
  • Anonym (Wildrat)

    Små fettfläckar får jag bort med diskmedel. Gnider in den innan tvätt och tvättar sen normalt med tvättmedel. Även gamla fettfläckar går bort. Men jag vet inte hur mycket diskmedel det går att ha innan det blir för mycket lödder, gissar dina fläckar är ganska stora.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-09-09 10:41:32 följande:

    Små fettfläckar får jag bort med diskmedel. Gnider in den innan tvätt och tvättar sen normalt med tvättmedel. Även gamla fettfläckar går bort. Men jag vet inte hur mycket diskmedel det går att ha innan det blir för mycket lödder, gissar dina fläckar är ganska stora.


    Ja de är rätt stora. Och tyvärr är det handtvätt men jag har iaf kört dem på handtvättsprogrammet i tvättmaskinen. Men tack för tipset, jag ska testa med diskmedel!
  • Anonym (12345)

    Du kan inte ha diskmedel i maskinen, lägg det i en hink med vatten över natten, sen tömmer du vattnet och sköljer av precis innan du tvättar den i maskinen.
    Minst 40 grader i maskin.

  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (12345) skrev 2017-09-09 11:04:36 följande:

    Du kan inte ha diskmedel i maskinen, lägg det i en hink med vatten över natten, sen tömmer du vattnet och sköljer av precis innan du tvättar den i maskinen.
    Minst 40 grader i maskin.


    Går hur bra som helst att ha diskmedel i tvättmaskinen bara man inte har för mycket. Jag har det nästan jämt (småbarnsmamma och lchfare).
  • Anonym (12345)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-09-09 11:07:02 följande:
    Går hur bra som helst att ha diskmedel i tvättmaskinen bara man inte har för mycket. Jag har det nästan jämt (småbarnsmamma och lchfare).
    Det går det säkert, men det är lätt att ha för mycket och då löddrar den maskinen full.
    Sen får du aldrig samma effekt som när du blötlägger i en hink eftersom man får en starkare blandning vilket är adekvat i detta fallet.
  • Tonola06

    Jag jobbade på en tvättfirma som tvättade både vattentvätt och kemtvätt och vi använde ALLTID diskmedel till alla fläckar i första hand innan vi tog till starkare kemikalier. Till fettfläckar är diskmedel överlägset, dock ska det vara Yes om det ska ha effekt.

    Häll i en sprayflaska och blanda med vatten, 10% Yes 90% vatten, och riktigt dränk fläckarna med denna löningen borsta sen med en borste för att aktivera medlet och gnugga in det i tyget. Är det riktigt jobbiga fläckar kan du även ringla diskmedel över området och gnugga in i tyget. In i maskinen och tvätta som vanligt, var noga att inte överdosera tvättmedlet (mät med mått, ta halva mängden till halv maskin, en fjärdedel till några enstaka plagg o.s.v.), tänk oxå på att alltid använda flytande tvättmedel.

    Ha flaskan och borsten där du förvarar tvättmedel och använd den på alla knepiga fläckar, du kommer bli förvånad över vilken effekt det har!

    Att blötlägga i en spann är inte att föredra eftersom du med en del fläckar fäster in dem i tyget och då går de aldrig bort.

    Äggviteämnen har den tendensen t.ex.

    Det bästa är att behandla fläcken och in i tvättmaskin så fort så möjligt.

    Det kommer inte att skumma över även om du gör som jag beskriver ovan det är inte något problem alls när du använder den metoden.

    Måste även säga att mycket skum i tvättmaskinen inte är farligt den går inte sönder av det.

    Det värsta som kan hända är att du får pumpa ur, börja om och sjölja en extra gång.

    Det enda Yes inte biter på är nagellack och dyl.

    Lycka till!

  • gruvan
    Tonola06 skrev 2017-09-21 17:27:38 följande:

    Jag jobbade på en tvättfirma som tvättade både vattentvätt och kemtvätt och vi använde ALLTID diskmedel till alla fläckar i första hand innan vi tog till starkare kemikalier. Till fettfläckar är diskmedel överlägset, dock ska det vara Yes om det ska ha effekt.

    Häll i en sprayflaska och blanda med vatten, 10% Yes 90% vatten, och riktigt dränk fläckarna med denna löningen borsta sen med en borste för att aktivera medlet och gnugga in det i tyget. Är det riktigt jobbiga fläckar kan du även ringla diskmedel över området och gnugga in i tyget. In i maskinen och tvätta som vanligt, var noga att inte överdosera tvättmedlet (mät med mått, ta halva mängden till halv maskin, en fjärdedel till några enstaka plagg o.s.v.), tänk oxå på att alltid använda flytande tvättmedel.

    Ha flaskan och borsten där du förvarar tvättmedel och använd den på alla knepiga fläckar, du kommer bli förvånad över vilken effekt det har!

    Att blötlägga i en spann är inte att föredra eftersom du med en del fläckar fäster in dem i tyget och då går de aldrig bort.

    Äggviteämnen har den tendensen t.ex.

    Det bästa är att behandla fläcken och in i tvättmaskin så fort så möjligt.

    Det kommer inte att skumma över även om du gör som jag beskriver ovan det är inte något problem alls när du använder den metoden.

    Måste även säga att mycket skum i tvättmaskinen inte är farligt den går inte sönder av det.

    Det värsta som kan hända är att du får pumpa ur, börja om och sjölja en extra gång.

    Det enda Yes inte biter på är nagellack och dyl.

    Lycka till!


    Wow, vilket svar! Tack! :)

    Mycket av fläckarna på plaggen har gått bort men de syns fortfarande och det luktar sololja om dem ändå. Jag hade yes direkt på och gnuggade in det med en tandborste. Tyvärr var det handtvätt på just de plaggen så det kanske var för kallt vatten för att fläckarna skulle gå bort?

    Ryggsäcken har jag inte vågat göra nåt med än. Den kan jag inte tvätta i maskinen så det kanske är bättre att lämna in den eller vad tror du? Kan jag lämna in plaggen också trots att jag har tvättat dem både med tvättmedel och yes redan?
  • Loreis

    SVARET ÄR GALLTVÅL! Hade enorma solfläckar på sonens vitblå badbyxor. Inget hjälpte. Sedan kom jag på Galltvålen. Gnuggade in tvålen i shortsen (använde hård tvål men finns även som flytande) och vips var fläckarna borta!! Och de var rejäla!!!!! De sista små fläckarna försvann när jag lät shortsen ligga i vattnet över natten.


    GALLTVÅL ÄR SVARET
  • Kockobello
    Loreis skrev 2022-07-02 09:32:23 följande:

    SVARET ÄR GALLTVÅL! Hade enorma solfläckar på sonens vitblå badbyxor. Inget hjälpte. Sedan kom jag på Galltvålen. Gnuggade in tvålen i shortsen (använde hård tvål men finns även som flytande) och vips var fläckarna borta!! Och de var rejäla!!!!! De sista små fläckarna försvann när jag lät shortsen ligga i vattnet över natten.


    Galltvål är fenomenalt.
Svar på tråden Få bort sololja från kläder