• Anonym (P)

Bekosta ett KUB-test själv, hur mycket? (Västra Götaland)

Jag har googlat men inte hittat direkt ett pris. Så vill se ifall det finns några svar här.

Vi planerar barn nummer 2 om ett tag, är långt under 35 år och bor i Västra Götaland.

Med första barnet var jag orolig hela graviditeten över att barnet kanske hade DS, så vill inte uppleva samma rädsla igen och istället bekosta ett KUB-test själv.

Min fråga är alltså ifall ni vet vad priset brukar ligga på i Västra Götaland?

• Svar på tråden Bekosta ett KUB-test själv, hur mycket? (Västra Götaland)
  • Anonym (Y)

Men du får ju ändå inte reda på om barnet har downs eller ej när du gör kub-test. Det kan faktiskt vara så att barnet föds med downs trots att kubens resultat sa att det var osannolikt.

• _Lini

Bättre att ta Nipt test om du vill veta med säkerhet. Kostar 5-8000kr men ger 98-99% säkerhet på trisomierna och är ej sannolikhetsbaserat som kub.

• Anonym (P)
    Anonym (Y) skrev 2017-09-09 12:59:43 följande:

Men du får ju ändå inte reda på om barnet har downs eller ej när du gör kub-test. Det kan faktiskt vara så att barnet föds med downs trots att kubens resultat sa att det var osannolikt.

Jag vet att det inte står "Ja" eller "Nej".
    Men jag vill ju ändå veta sannolikheten, precis som äldre får veta.
  • HannaA11

Ingen aning om vad det kostar, men kan du inte fråga hos din MVC? Tänker att din barnmorska kanske vet?

Jag väntar mitt första barn och bor i Kungsbacka. Vi erbjöds (och gjorde) KUB och jag är 27 år, intressant att det är så olika med vad som erbjuds beroende på var man bor.

• Anonym (P)
    HannaA11 skrev 2017-09-09 15:09:12 följande:

Ingen aning om vad det kostar, men kan du inte fråga hos din MVC? Tänker att din barnmorska kanske vet?

Jag väntar mitt första barn och bor i Kungsbacka. Vi erbjöds (och gjorde) KUB och jag är 27 år, intressant att det är så olika med vad som erbjuds beroende på var man bor.

Det ska jag såklart göra när jag blir gravid, men ville kolla upp det här först.

Ja, och synd är det också.
Svar på tråden Bekosta ett KUB-test själv, hur mycket? (Västra Götaland)