Menskopp, infektion, vad gör jag fel?
Jag skaffade menskopp för ett halvår sen. Jag tänkte att det skulle funka perfekt för mig då min mens ändrat karaktär sedan jag fött barnen. Jag blöder ganska mycket och i stötar, så pass mycket att tamponger liksom inte hinner med att suga upp. Det är knappt att en nattbinda klarar strömmen som ibland kommer, dessutom så får jag lätt svampinfektion (eller vad det nu kan vara) när jag använder binda.
Iallafall, menskoppen fungerade bra de första månaderna. Sen hade jag och maken sex under mensen och jag tänkte väl inte till så jag tvättade av menskoppen och satte in den igen när vi var klara. Efter det så fick jag värsta infektionen med klåda och svullnad. Och den här återkommit vid de senaste 2 menstillfällena... Vad gör jag för fel? Jag förstår ju att det blev knas efter sexet, men nu? Jag kokar koppen inför varje mens, jag tömmer koppen och tvättar den (och händerna) noga med tvål och vatten 3 ggr/dygn. Jag duschar och byter underkläder varje dag. Är det något jag missat? Måste man även tvätta underlivet vid varje tömning? Måste jag tömma oftare? Jag tror själv att jag är noga med hygienen men jag kanske har fel? Klådan är brutal. Någon som kan hjälpa?