Gå själva?
Vi bor knappt 400m från skolan, villagata alltihop. För att komma från skolan måste man först passera en gata med viss lämnings och hämtningstrafik även om majoriteten sker på andra sidan skolan där det finns en parkeringsplats. Man måste även passera en korsning mot en återvändsgränd med 2 hus där vi tränar på att stanna och se oss för men där det naturligt nog i stort sett aldrig är någon trafik.
Om ditt barn var mitt barns kompis och jag hämtade hen, skulle du vara ok med att jag följde barnen över den första gatan och att de sen fick gå de sista ca 300m själva medan jag åkte i förväg för att hämta småsyskonet på förskola? Det handlar om 6åringar och mitt barn får gå den sträckan. Alternativet är att trassla med en extra bilstol eftersom skolan ligger på vägen mellan mitt jobb och hemmet. Detta är vad vi gjort ännu så länge.
Ställer jag bilen och går ner för att hämta barnen blir hämtningen av småsyskonet väldigt sen eftersom barnen gärna drar benen efter sig en del. Så det funkar tyvärr inte.