• asdfgh

Gå själva?

Vi bor knappt 400m från skolan, villagata alltihop. För att komma från skolan måste man först passera en gata med viss lämnings och hämtningstrafik även om majoriteten sker på andra sidan skolan där det finns en parkeringsplats. Man måste även passera en korsning mot en återvändsgränd med 2 hus där vi tränar på att stanna och se oss för men där det naturligt nog i stort sett aldrig är någon trafik.

Om ditt barn var mitt barns kompis och jag hämtade hen, skulle du vara ok med att jag följde barnen över den första gatan och att de sen fick gå de sista ca 300m själva medan jag åkte i förväg för att hämta småsyskonet på förskola? Det handlar om 6åringar och mitt barn får gå den sträckan. Alternativet är att trassla med en extra bilstol eftersom skolan ligger på vägen mellan mitt jobb och hemmet. Detta är vad vi gjort ännu så länge.

Ställer jag bilen och går ner för att hämta barnen blir hämtningen av småsyskonet väldigt sen eftersom barnen gärna drar benen efter sig en del. Så det funkar tyvärr inte.

• Svar på tråden Gå själva?
  • Carambolan

Ja, mitt barn hade fått gå den sträckan själv.

Men jag förstår inte varför du inte kan hämta på förskolan först? Om du ändå åker bil så kvittar det väl om skolan ligger mellan ditt jobb och hemmet om det handlar om en så kort sträcka som 400 meter.

• asdfgh

Småsyskonet äter mellanmål senare än skolbarnen och om jag väntar tills det är klart, hämtar och vi sen går ner till skolan (i en trött 4årings takt) blir det inte mycket tid kvar för de större barnen att leka eftersom de oftast hämtas vid 17. Kan tilläggas att min 6åring går på en annan skola vilket gör att tiden efter skolan är kompisarnas enda "lektid".

Hämtar jag de större barnen först kommer jag till förskolan strax efter mellanmålet.

• Carambolan

Är det bara bilstolen det faller på så hade jag nog helt krasst faktiskt kört sexåringen utan bilstol om det bara handlar om 400 meter längs en villagata (30-väg?). Du kan ju släppa av dem hemma och sen åka till förskolan.

• Fru Ve

Har du ingen extra bilkudde att ha i bilen bara? Det har jag alltid ifall något mer barn ska åka med. Ett tips framöver kanske att skaffa det?

För övrigt tycker jag det låter OK att barnen går. Men det är ju väldigt olika för olika föräldrar vad som är OK så kanske är det bäst att fråga det aktuella barnets föräldrar? Är det inte OK så kör barnet utan bilstol den korta sträckan tycker jag. Du kan ju köra extremt sakta.

Svar på tråden Gå själva?